8.5.2020 klo 16:32
Uutinen

Pienyritys urakoi 80 000 äitienpäiväkakkua kauppoihin – ”Saimme isot sopimukset äitienpäivästä ja palkkasimme lisää työntekijöitä”

Monessa kodissa syödään sunnuntaina valkeakoskelaisen Hakafood Oy:n tekemiä äitienpäiväkakkuja. Kakkuja tehdään alihankintana Riitan Herkun brändillä.

Riitan Herkku on yksi firman omistajista. Viimeiset äitienpäiväsesongin 80 000 kakusta lähtivät torstai-iltapäivänä keskusliikkeisiin, ja niiden matka vie kaikkialle Suomeen. Tilauskanta on ollut niin suurta, että Hakafood on maaliskuun puolivälin jälkeen palkannut kymmenkunta uutta työntekijää leipomoon. Leipomo on siirtynyt huhtikuussa kahteen vuoroon sekä viikonloppuvuoroihin.

– Meillä kävi tuuri. Solmimme isot sopimukset äitienpäiväsesongin tilauksista jo viime vuoden puolella, siksi tarvitsimme henkilökuntaa. Siirsimme omista kahviloista henkilökunnan tänne, ja palkkasimme ravintolapuolelta lomautetuksi jääneitä meille kesäksi. He saavat kokeilla, millaista leipominen on ja voivat miettiä, jäävätkö taloon töihin kesän jälkeen, sanoo toimitusjohtaja-yrittäjä Marko Lehojärvi.

Yrittäjä Lehojärvi ei paljasta, montako päivää 80 000 kakun leipominen 40 työntekijän voimin vie. Se on salaisuus.

Hakafood Oy:llä on kaksi kahvilaa: maaliskuussa avattu Cake House Café Tampereella ja Hakafood Cafe Valkeakoskella. Nyt kahviloista myydään vain noutomyyntinä.

– Korona on tiputtanut myynnistä puoli miljoonaa euroa, kun lasketaan kahvilat mukaan. Se tarkoittaa, että nykyisen liikevaihto on vähentynyt 10 prosenttia. Viime vuonna kasvoimme 28 prosenttia, Lehojärvi kertoo tyytyväisenä.

Ravintola- ja horeca-asiakkaiden tilaukset hävisivät kaikki koronan myötä. Yritys on paikannut menetystä vähittäiskauppamyynnin kasvulla.

Hakafood vie kakkuja Ruotsiinkin

Tehtaan tuotantoa on automatisoitu, muun muassa pakkaamista.

– Tilauskantamme on ainakin heinäkuun loppuun asti hyvä. Luotamme tulevaan, ja uskon, että kun ravintolat ja koulut aukeavat, niin kesän kynnyksellä ravintolat alkavat tilata tuotteitamme.

Lakkiaisia on suositeltu siirrettäväksi syksyyn. Lehojärvi tietää, että se vie monelta leipomolta ison loven.

– Lakkiaisjuhlien peruuntuminen kesän alusta on iso menetys koko leipomoteollisuuteen. Meillekin on tullut peruutuksia.

Hakafood Oy alkoi viedä tuotteita Ruotsiin puoli vuotta sitten.

– Voi olla, että saamme tilauksia juhlapyhille seuraaviin sesonkeihin. Juhlapyhien tilaukset ovat aika lähellä.

Valkeakoskelaisyritys haki koronatukea kahvilapuolelle – Yrittäjä pelkää konkurssiaaltoa

Hakafood Oy ei ole hakenut valtion koronatukia. Kahviloita pyörittää erillinen yhtiö, joka puolestaan on hakenut Business Finlandin korona-aikaista kehittämisavustusta.

– Suomessa nähdään kahvila- ja ravintolapuolella konkurssiaalto. Meidän tilanteemme on leipomon vuoksi hyvä. Leipomoala ei Suomessa tavallisestikaan ole erityisen kannattavaa, ja konkursseja tulee varmasti.

– Vaikka kahvilat ja ravintolat avataan 1. kesäkuuta, liiketoiminta on kaikilla koko loppuvuoden kannattamatonta. Ihmiset ovat tosi varovaisia. Melkein kahvilassa kuin kahvilassa vähintään 50 prosenttia asiakkaista on eläkeläisiä, jotka pysyvät nyt kotona.

Kuvassa Marko Lehojärvi, kuva: Suvi Iivari

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi