Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Matkailuorganisaatiot kirittävät kotimaanmatkailua kampanjalla - Lintilä: kotimaan matkailu takaisin kasvun tielle

Matkailuorganisaatioiden valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kannustaa suomalaisia matkustamaan kotimaassa sitten, kun se on turvallista.

Työ- ja elinkeinoministeriön tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama, 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja yhdistää matkailutoimijat ympäri maan. Se toteutetaan neljättä kertaa. Tänä vuonna kampanja on erityisen merkityksellinen.

Maaliskuun lopussa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa tulevana kesänä Suomessa. Luontokohteet kiinnostavat 43 prosenttia ja päiväretket lähiseuduille kiinnostavat 45 prosenttia suomalaisista. Kaupunkikohteet kiinnostavat ovat suosikkilistalla 35 prosentilla vastaajista.

Kyselyyn vastasi noin 1 000 vastaajaa 18.-22. maaliskuuta välisenä aikana. 

Elinkeinoministeri Mika Lintilä muistuttaa, että matkailemalla kotimaassa voi tukea kotimaisia palveluita ja yrittäjiä.

– Kriisin jälkeen tärkeä tavoitteemme on saada kotimaanmatkailu takaisin kasvun tielle, jolla se on viime vuodet ollut. Koronapandemia korostaa vastuullisen lähimatkailun merkitystä entisestään, Lintilä toteaa.

Turvallisinta matkailua

Toukokuussa alkava kampanja jatkuu tänä vuonna poikkeuksellisesti lokakuun loppuun asti. Sen tarkoitus on tarjota inspiraatiota siihen, mitä kotimaassa voi tehdä.

– Suomen matkailu nousee takaisin jaloilleen nimenomaan kotimaanmatkailun avulla. Ihmiset kokevat kotimaan turvallisimpana vaihtoehtona vielä pitkään, ja korona-aika on saanut monet suomalaiset innostumaan läheltä löytyvistä paikoista ja luonnossa liikkumisesta ihan uudella tavalla, Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén kertoo.

Helle’en painottaa kuitenkin, että matkoja suunniteltaessa on tärkeää muistaa turvallisuus. Viranomaisten terveys- ja hygieniaohjeistuksia on noudatettava tarkasti.  

– Vastuu on sekä matkailuyrittäjällä että matkailijalla, Hellén sanoo.

Kauden täytyy jatkua pidemmälle syksyyn

Vastuullisuus on matkailun kasvava trendi. Kotimaan- ja lähimatkailun suosio näkyi viime vuoden kotimaisen matkailun huippuluvuissa: kotimaiset yöpymiset kasvoivat touko-syyskuussa 5,8 prosenttia, joka vastaa 450 000 yöpymisvuorokautta.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille vastuullinen matkailu tarkoittaa erityisesti luonnon ja paikallisuuden vaalimista. Kärkeen nousivat luonnon ja vesistöjen kunnioittaminen, jotka olivat 68 prosentille tärkeimpiä. Paikallisten asukkaiden ja heidän arjen kunnioittaminen oli toiseksi suosituinta 58 prosentilla ja paikallisten palveluiden ja tuotteiden tarjoajien suosiminen 52 prosentilla kolmantena.

Hellén kannustaa suomalaisia tekemään suunnitelmia rohkeasti myös loppuvuoteen.

– Kotimaanmatkailu kaipaa ympärivuotisuutta ja kauden pidentämistä. Suunnitelmia kannattaakin ajoittaa rohkeasti pidemmälle syksyyn ja panostaa vaikkapa kaupunkien kulttuuritarjontaan tai ruokaelämyksiin, Hellén sanoo.

Samaa suunnitelmallisuutta odotetaan myös yrityksiltä.

– Yrityksiltä tämä edellyttää palveluiden entistä parempaa tuotteistamista myös syyskesälle. Meillä on nyt edessä uusi kesäkauden määrittely, ja se edellyttää palveluiden pitämistä täysipainoisesti auki pidemmälle syksyyn, muistuttaa Hellén.

 

Toimitus

toimitus(at) yrittajat.fi