20.5.2020 klo 14:09
Uutinen

Yrittäjä pelkää, että lentojen loppuminen vie alueellisia työpaikkoja: ”Pakko miettiä toimintojen siirtoa pääkaupunkiseudulle”

HalpaHalli-ketjun omistaja pelkää, että lentoliikenteen alueellinen supistaminen johtaa yritysten toiminnan hajauttamiseen.

Finnairin päätös lentoreittien tilapäisestä vähentämisestä saavat kokkolalaisyrittäjän mietteliääksi.

HalpaHalli-ketjun toimitusjohtaja ja omistaja Janne Ylinen kertoo, että yrityksellä on normaaliaikana jatkuvaa käyttöä lentoyhteydelle Helsinkiin.

– Meillä on paljon kansainvälisiä yhteyksiä. Yrityksessä on kolmisenkymmentä aktiivisesti maailmalla reissaavaa ihmistä.

HalpaHallilla on Kokkolassa 300 työntekijää. Yhteensä konserni työllistää 1500 ihmistä.

Kun lentoja Kokkolan kentältä ei lähikuukausina lennetä, Helsingin matka taittuu joko neljä tuntia kestävällä junayhteydellä tai lennolla Vaasasta.

– Tuleva syksy tulee olemaan mielenkiintoinen. Kun aamulla pitäisi lähteä Frankfurtiin tai muualle ulkomaille, tulee ongelmia.

Perumiset ovat vähentäneet luottamusta

Ongelmia lentoyhteyksissä on ollut aikaisemminkin. Ylisen mukaan nämä ongelmat ovat pitkälti syynä siihen, miksi reitin matkustajamäärät ovat laskeneet. Juuri näihin matkustajamääriin Finnair vetoaa nyt, kun lennot loppuvat. Viiden viime vuoden aikana lentomatkustajien määrä Kokkolan kentältä on vähentynyt 36 prosentilla.

Tyypillisesti HalpaHallin työntekijät ovat käyttäneet klo 5.30 Kokkolasta Helsinkiin lähtevää lentoyhteyttä. Se saapuu Helsinkiin aamuseitsemältä.

– Se on usein peruttu. Ja kun aamukone perutaan, myös klo 23.40 Helsingistä Kokkolaan lähtevä lento yleensä perutaan. Näitä peruuntumisia tulee kymmeniä vuodessa. Se on aiheuttanut epävarmuutta lentomatkustajissa. Ei ole kiva saada tekstiviestiä edellisenä iltana lennon peruuntumisesta, Ylinen kertoo.

Perumisilmoituksen jälkeen saattaa olla myöhäistä saada paikkaa Vaasasta lähtevään koneeseen. Ja vaikka saisi, Kokkolasta on lähdettävä liikkeelle ennen kolmea aamuyöllä. Epävarmuuden takia moni matkustaja lähtee jo edellisenä iltana Helsinkiin junalla ja yöpyy hotellissa.

Finnair on ilmoittanut, että Kokkolan kenttä on käytössä aikaisintaan marraskuussa. Ylinen odottaa tietoa kesän aikana.

– Onhan tämä erittäin ikävää. Syys-lokakuu on sellaista aikaa, jolloin pitäisi päästä liikkumaan maailmalle. Koronatilanne on tosin muuttanut tilannetta, sillä moni iso messutapahtuma on peruttu.

”Pitää miettiä ostokonttorin siirtoa”

Ylinen on ehdottanut, että valtion tukisi alueellista lentoliikennettä ostopalveluna.

– On selvää, ettei Finnairia voi painostaa. Se on pörssiyhtiö ja tekee päätökset kannattavuuden mukaan.

Hän pelkää, että liikenneyhteyksien vähentäminen näkyy toimintojen hajauttamisena.

– Tässä täytyy ihan oikeasti miettiä, pitääkö meidän siirtää ostokonttori pääkaupunkiseudulle. Meillä on siellä majoitustilaa matkustavia työntekijöitä varten. Kokkolan alueen kannalta ei ole tietenkään hyvä asia, jos toimintaa pitää hajauttaa sen takia, ettei toimivia liikenneyhteyksiä ole.

Hajauttaminen veisi Kokkolan seudulta Ylisen arvion mukaan merkittävän määrän vientialan työpaikkoja. Pietarsaaren ja Kokkolan alueella on 700 vientialan yritystä.

– Viennin arvo alueella on neljä miljardia vuodessa. Lisäksi Kokkola-Pietarsaari -lentokentän kokonaismatkustajamäärästä 70 prosenttia on työperäistä matkustamista, mikä on suhteessa korkea luku Suomen muihin lentoyhteyksiin verrattuna, Ylinen huomauttaa.

Kuva: Finnair

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi