20.5.2020 klo 17:02
Uutinen

Lounasravintola ei saanut kehityshankerahaa, mutta yrittäjät käänsivät tilanteen hilpeäksi markkinointitempaukseksi

Oivaltava markkinointi on tuonut asiakkaita, jotka haluavat tukea yrittäjiä, kauempaakin.

Loviisan Ruotsinpyhtäällä toimiva lounasravintola Fellmanni on onnistunut kääntämään ikävän tilanteen, jos ei nyt voitoksi, ainakin hilpeydeksi.

Ravintolan yrittäjät Atte ja Annika Fellman hakivat kehitystukia koronavirusepidemiasta selviämiseen, mutta hakemukset eivät menneet läpi.

Siitä sisuuntuneina yrittäjät nimesivät lounasravintolansa annokset korona-ajan hengessä: Yksinyrittäjän tuki 5,50 euroa, ELY-keskuksen tuki 8,50 euroa, Business Finlandin tuki 9,90 euroa sekä Covid19-boxi 7,00 euroa. Kaikki annokset saa mukaan nopealla käsittelyllä.

– Covid19 -boxi on ollut hittiannos, Annika Fellman kertoo.

Asiakkaita kauempaakin

Oivaltava markkinointi on tuonut asiakkaita, jotka haluavat tukea yrittäjiä, kauempaakin.

– Vanhempi mieshenkilö pyöräily Kotkasta ja Haminastakin oli asiakas varta vasten lähtenyt tänne. Ihmisillä on toki enemmän aikaakin nyt, Annika Fellman sanoo.

Monet asiakkaat ovat kehuneet ja kiittäneet ravintolaa myös sosiaalisen median kanavissa. Yrittäjät aikovat ripustaa suurennoksen ELY-keskuksen kielteisestä päätöksestä ravintolan seinälle saate sanoin ”asiakkaidensa avustama”.

Seuraavaksi Fellmanit hakevat yleistä kustannustukea.

– Se tulee verotietojen perusteella. Sitä, saammeko sitä, ei voi tietää. Mikäli vertailukohta on tammi-helmikuun myynti, tuki jää todella pieneksi, koska se on ravintola-alalla hiljaisinta aikaa, Fellman sanoo.

Moraali ei anna periksi ryhtyä kikkailemaan

Yrittäjät hakivat kehittämistukia, mutta ELY-keskus hylkäsi hakemuksen oletettavasti huonon alkuvuoden ja yhden maksuhäiriömerkinnän takia.

Loviisan sanomien jutussa Atte Fellman kertoo, että Business Finlandin tukia he olisivat voineet hakea, jos olisi keksinyt kehittämishankkeen, ”kuten nakkikioskin luukku ulkoseinään”.

– Moraali ei antanut periksi ryhtyä kikkailemaan, kun tässä on vaan pyrkimys pitää firma pystyssä, Fellman sanoo Loviisan Sanomille.

Ravintola on perustettu 12 vuotta sitten.

Toistaiseksi voimassa olevien ravintoloiden toimintaa koskevien rajoitusten mukaan ravintoloissa ei saa olla ruokapöytiä. Fellmanit keksivät siirtää pöydät tontin ulkopuolelle, puistoalueelle, missä noutoruokailijat voivat syödä annoksiaan.

Ohjeita omavalvontaan

Fellmanien toiminta perustuu pääosin catering-toimintaan, joka tapahtumien peruuntumisen ja kokoontumisrajoitusten takia peruuntui täysin. Monet tilaisuudet on kuitenkin siirretty ensi vuodelle ja kalenteri alkaa olla täysi vuodelle 2021. Annika Fellman käy myös osan viikosta töissä toisaalla, mikä helpottaa perheen taloutta.

Hallitus kertoi 19. toukokuuta ravintolatoimintojen asteittaisesta vapauttamisesta. Vastoinkäymisistä huolimatta Annika Fellman ajattelee, että aika ei ole ollut heille yhtä kamalaa kuin monille muille.

– Iltaravintoloille tämä on tietysti kaikkein pahinta. Toivottavasti nekin pääsevät pian toimimaan ja anniskelua voidaan jatkaa myöhempään, vaikka ymmärrän, että alkoholin vaikutuksen alaisena turvallisuus ja etäisyyden pitäminen voi olla hankalampaa, hän sanoo.

Nyt ravintoloitsijoilla on aikaa miettiä, miten järjestävät ravintolan niin, että se on turvallinen asiakkaille ja toimiva rajoitusten suhteen.

– Laitamme varmasti kirjallisesti ovenpieleen ohjeistuksen. Toivoisin kyllä jotain pohjaa omavalvontatyyliin, että mitä siinä täytyy olla. Esimerkiksi Loviisan sanomien jutun jälkeen terveystarkastaja soitti, että buffet-pöytä ei saa olla asiakastilassa. Hän oli nähnyt lehtikuvan. Asiakas ei saa itse täyttää annosastiaa, mutta emme olleet ajatelleet, että noutopöytä ei saisi olla asiakastilassakaan, Fellman sanoo.

Henkilökunta on vielä lomautettuna, eivätkä yrittäjät uskalla vielä päättää lomautuksia.

– Yritämme pärjätä tässä kahdestaan, kun valtion tuista ei vielä tiedä. Rajoitusten lieventämisessä on se hyvä puoli, että pöytiintarjoilu ei ole pakollista, vaan asiakas saa noutaa annoksensa. Pöytiintarjoilu vaatisi henkilökuntaa, Fellman miettii.

Kesällä Ravintolalla on 160 asiakaspaikkaa, joista 110 terassilla, mikä riittää Fellmaneille hyvin.

– Asiakkaat sopivat olemaan siellä tarpeeksi väljästi.

Lue myös Ravintoloiden asteittaisen avaamisen malli kohtuullinen, mutta kysymyksiä jää auki – SY:n Makkula: ”Ei saa luoda perusteetonta byrokratiaa”

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi