Etsi

Emergency banner

Yrittäjyys

Vuoden Nuori Yrittäjä -finalistit ovat rakentaneet yrityksensä intohimolla

Suomen Yrittäjät ja Yksityisyrittäjäin Säätiö palkitsevat jälleen Vuoden nuoren yrittäjän.

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finaalissa ovat efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro Darkglass Electronics -yritys Helsingistä, luomuelintarviketuotteiden tukkukauppa Rawmance, jota pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen Keski-Suomesta sekä Tomi Mäkilän leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä yritys Leikkiset Hämeestä.

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on alle 36-vuotiaille nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita, innovatiivisuutta ja yrittäjämäistä asennetta. Finalistit valittiin Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen järjestämien alueellisten alkukilpailujen 16 voittajan joukosta. Ehdokkaita saivat ehdottaa niin paikallisyhdistykset kuin yksityishenkilötkin. Ehdotuksia tuli lähes 600.

Jokaisella finalistilla on takanaan huikea kasvutarina ja kunnianhimoiset tulevaisuudennäkymät. Kärkikolmikko työllistää myös muita ja tarjoaa korkealaatuisia tuotteita sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.

– Näistä nuorista yrittäjistä on syytä olla ylpeä, erityisesti vaikeissa kriisitilanteissa huomamme, miten iso merkitys yrittäjyydellä ja työllä on. Nyt, jos koskaan on tärkeä tuoda esille niitä ihmisiä, jotka omalla riskillään vievät Suomi-brändiä maailmalle ja luovat työpaikkoja,  Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Aicha Manai sanoo.

– Jokainen finalisti on osannut laajentaa omaa toimintaa tehokkaasti, kannattavasti ja persoonallisesti.

Voittajalle on luvassa 20 000 euron palkinto. Toiseksi tuleva palkitaan 7 000 eurolla ja kolmannelle sijalle tuleva 3 000 eurolla. Palkintorahat mahdollistaa Yksityisyrittäjäin säätiö.

Valtakunnan Vuoden nuori yrittäjä julkistetaan Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Jyväskylässä 17. lokakuuta 2020. 

Vuoden nuoren yrittäjän valitsee raati, johon kuuluvat viime vuoden kilpailun voittaja Konttiravintola Mortonin Jarna Kaplas, Vöner Oy:n Siva Parlar, Yksityisyrittäjäin säätiön Sam Nieminen ja Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Nina Rasola sekä Nuorten Yrittäjien puheenjohtaja Jenni Parpala. 

Douglas Castron efektilaitteet ovat maailman huippubasistien käytössä  

Chilestä Suomeen kotiutuneella 32-vuotiaalla Douglas Castrolla on kaksi menestyvää yritystä, Darkglass Electronics ja Neural DSP Technologies.

Darglass Electornics valmistaa bassopedaaleita sekä muita bassokitaraa varten suunniteltuja laitteita, kuten vahvistimia. Yrityksen tekemiä tuotteita myydään ympäri maailmaa, ja sen asiakkaita ovat muun muassa sellaiset tunnetut nimet kuin Foo Fighters, Faith No More, Jamiroquai ja Paramore.

– On ollut yllättävää huomata, kuinka pieni maailma on. Voit tehdä jotain tuotetta Helsingissä ja ihmiset New Yorkissa, Tokiossa, Los Angelesissa ja Meksikossa rakastavat sitä. Jos tekee jotain haastavaa, joka tuottaa jotain, mitä ihmiset arvostavat, se voi viedä yrityksen aivan uudelle tasolle, Castro sanoo. Katso esittelyvideo

Castro toteaa, että markkinoille ja johtoasemaan pääseminen on vaikeaa, mutta kun sinne kerran pääsee, voi toimia markkinan muuttajana.

– Täytyy erottua, mutta ei vain erottautumisen vuoksi. Täytyy tehdä itsestään muita arvokkaampi käyttäjille, ja silloin voi saada valtavan edun suhteessa muihin, Castro sanoo.

Castro tuli alun perin Suomeen vaihto-oppilaaksi ja toisen kerran suomalaisen tyttöystävän perässä.

Yrittäjän polku ei kuitenkaan ole ollut helppo. Aluksi Castro myi vain muutamia pedaaleja kuussa, ero tyttöystävästä johti asunnottomuuteen ja hän joutui asumaan suihkuttomassa työtilassaan. 

Epätoivon tilasta hän selvisi kovalla työllä ja uskolla omaan tuotteeseen. Nyt muutaman vuoden jälkeen molemmat yritykset ovat kasvaneet huimasti, ja ne työllistävät yhteensä jo 80 työntekijää.

Koronakriisi vaikutti molempiin yrityksiin niin, että osa tuotannosta piti ulkoistaa hetkeksi, että voitiin noudattaa kokoontumisrajoituksia. Castro kertoo odottavansa, että loppuvuosi menee tavoitteiden mukaisesti.

Rawmance kehittää kestävää ruokakulttuuria

Lasse, 31, ja Maria, 27, Jalkasen Rawmance-yritys valmistaa ja maahantuo luomuelintarvikkeita ja superfoodeja Foodin-brändin alla. Jyväskyläläisyrityksen valikoimissa on noin 200 erilaista tuotetta, kuten erilaisia raakasuklaita, välipalapatukoita, marja- ja viherjauheita, pähkinöitä, mausteita ja ruokaöljyjä.

– On hieno tunne, kun näkee omia tuotteita kaupoissa ja saa niitä valikoimiin. Siitä tulee sellainen hykerrys! Meidän tuotteita myydään miljoonia kappaleita vuosittain, ja ne löytävät tiensä suomalaisten käsiin, Maria Jalkanen iloitsee.

Yrityksessä on kehitetty ja tehty laiteinvestointeja, joilla on pystytty panostamaan kotimaiseen tuotantoon ja kasvattamaan kapasiteettia.

Jalkasten tavoitteena on kasvattaa ruokakulttuuria, jossa keskiössä on eettiset ja kestävän kehityksen mukaiset periaatteet. Tekemistä ohjaa oma kiinnostus alaa kohtaan ja vahva intuitio.

– Kaikki lähti omasta mielenkiinnosta fyysiseen hyvinvointiin. Kun olemme kierrelleet maailmalla, on hahmottunut isompi kokonaisuus, kuten vaikutus ympäristöön ja viljelijöihin, Lasse Jalkanen kertoo.

Maria Jalkanen muistuttaa, että hyvä ja terveellinen ruoka kuuluu kaikille. Katso esittelyvideo

Foodin-brändi satsaa jatkuvaan tuotekehitykseen, josta esimerkkinä uudenlaiset kollageeniproteiinipatukat.

Rawmancelle valmistuu syksyllä uusi tehdas, mikä antaa lisää mahdollisuuksia panostaa omaan tuotantoon ja tuotekehitykseen. 

Koronakriisi vei yrityksen kahvila- ja ravintolapuolen myynnin kokonaan. Lisäksi myynti on pudonnut monilla jälleenmyyjillä, erityisesti kauppakeskuksissa ja työmatkojen varrella olevissa myymälöissä. Joidenkin raaka-aineiden saanti maailmalta vaikeutui muun muassa rajasulkujen vuoksi. Tämä vaikuttanee yrityksen toimintaan koko loppuvuoden ajan.

Yrittäjät tekivät poikkeusolojen alkaessa periaatepäätöksen: yhdestäkään työntekijästä ei päästetä irti, ellei ole aivan pakko. Tuotantoon on panostettu ennakoivasti, määrää lisätty ja tehty tuotteita varastoon. 

Tavoitteena olla Suomen paras työpaikka

Forssalainen LeikkiSet on kasvanut nopeasti merkittäväksi toimijaksi leikki- ja liikuntapaikkojen kalustajana. Se pyrkii uuden teknologia avulla ratkaisemaan, miten tehdä parempaa leikki- ja liikuntarakentamista asiakkailleen. Kalusteet ovat sinänsä hyvin samankaltaisia, ja alan yhtiöt keskittyvät niiden kehitykseen. 

Yritys on toteuttanut 900 leikki-, liikunta- ja oleskelualuetta. Sen visio on olla markkinajohtaja Suomessa ja Suomen paras työpaikka.

– Haluamme, että töissä on hauskaa ja luottavainen ilmapiiri, jotta voimme yhdessä joukkueessa tehdä tämän jutun, toimitusjohtaja Tomi Mäkilä, 32, kertoo.

Katso esittelyvideo

LeikkiSetillä on töissä 16 leikki- ja liikuntakalustamisen ammattilaista. Alihankintaketjun kautta LeikkiSet työllistää paljon enemmän.

Mäkilä haluaa tiiminsä kanssa uudistaa tavan, jolla Suomessa leikki- ja liikuntapaikkoja toteutetaan, innovatiivisella palveluliiketoiminnalla: Tekoälyä hyödyntämällä LeikkiSet kerää tietoa leikki- ja liikunta-alueiden käytöstä, jota pystytään hyödyntämään alueiden kehittämisessä. Joustavilla kalusteratkaisuilla taas ylläpidetään leikki- ja liikuntapaikan aktiivista käyttöä uudistamalla laitekantaa helposti ja kustannustehokkaasti.

Yritys on kehittänyt virtuaalinen todellisuus -teknologiaa käyttäjien osallistamiseen leikki- ja liikuntakalustevalinnoissa. Yrityksellä on käynnissä ELY-keskuksen tukema Leikki- ja liikunta 2.0 -projekti, jolla pyritään parempiin investointeihin ja tasa-arvoisempaan leikki- ja liikuntakalustamiseen. 

LeikkiSetin asiakkaiden ja suunnittelijoiden toimintatapa mullistui koronakriisin takia. Muutos aavistettiin etukäteen, ja yrityksessä mietittiin vaihtoehtoiset toimintatavat. Yrityksessä rakennettiin nettipohjainen toimintaympäristö, ja se auttoi muitakin toimijoita ”uudessa normaalissa”. Näin vältyttiin toiminnan alasajolta, ja hyvä työrytmi onnistuttiin säilyttämään. Mäkilä uskoo uuden toimintatavan osin juurtuvan pysyväksi tavaksi toimia.

 

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi