Etsi

Emergency banner

Raha

Puhelinluettelofirma suututtaa jälleen: Ensin tuli hämärä puhelu ja sitten lasku, jossa päivä maksuaikaa

Suomen Yritysrekisteri herättää jälleen kitkerää palautetta. Suomen Yrittäjien asiantuntija muistuttaa, että vastaavien palveluiden osto tulee kieltää heti puhelun aikana.

Suomen Yritysrekisterin toiminta herättää jälleen keskustelua. Olemme aikaisemmin uutisoineet epämääräisistä puheluista, jolla myydään yrityksille näkyvyyttä yhteystietopalveluissa. Monissa tapauksissa yrittäjä ei ole halunnut ostaa kyseistä palvelua, mutta on saanut siitä laskun.

Suomen Yrittäjiin otetaan tasaiseen tahtiin yhteyttä hakemistopalveluyritysten epäselvistä laskuista. Nimettömänä esiintyvä yrittäjä kertoo saaneensa soiton Suomen Yritysrekisteri -nimisestä palvelusta. Sen takana on Suomen Avainsanat Oy -niminen yritys.

– Mieheni perusti toiminimen ja sai puhelun Suomen Yritysrekisteristä. Mieheni ei osaa hyvin suomea. Hän luuli, että soittaja on kaupparekisteristä ja haluaa vahvistaa yrityksen tiedot. Puhelimessa häneltä kysyttiin yrityksen tietoja ja sanottiin, että miehelleni lähetetään käyttäjätunnus ja salasana, joilla palveluun voi päivittää yrityksen tiedot. Sen jälkeen sanottiin, että palvelun vuosimaksu lähetetään kirjelaskulla. Mieheni luuli, että tämä on kaikille pakollinen maksu.

Pian yrittäjä sai 353 euron laskun, jonka eräpäivä oli seuraavana päivänä.

– Kirjoitimme eilen reklamaation, että emme aio maksaa laskua. Vastauksena kyseisestä palvelusta kerrottiin, että maksua ei voi peruuttaa ja palvelu on pakko maksaa.

"Ostaminen tulee kieltää"

Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katilan mukaan kyseisiä palveluita myydään usein varsin samalla kaavalla.

– Tällaista harhaanjohtavaa puhelinmarkkinointia suunnataan usein juuri yrityksensä perustaneisiin. Puhelinmarkkinoinnissa annetaan vaikutelma, että kyseessä on palvelu, joka kaikkien vastikään perustettujen yhtiöiden ja toiminimien tulisi ostaa ja että tietojen kerääminen liittyy kaupparekisteriin tehtävään toiminimen rekisteröintiin. Näin ei kuitenkaan ole.

Usein palvelun myyjä kertoo maksullisuudesta vasta aivan puhelunm lopussa, jolloin yrittäjä on jo saattanut antaa ymmärtää suostuneensa palveluun.

– Palvelun ostaminen tulee kieltää heti puhelun aikana. Usein koko palvelun sisältö jää yrittäjälle epäselväksi, erityisesti esimerkin kaltaisissa tapauksissa, joissa kielimuuri lisää ymmärtämättömyyttä tarjotun palvelun sisällöstä.

Katilan mukaan perusteettomat laskut tulee aina reklamoida, eikä niitä pidä maksaa.

– Jos puhelu on nauhoitettu, nauhoite on tarkoituksenmukaista pyytää kuultavaksi, hän sanoo.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi