10.6.2020 klo 13:02
Uutinen

Pienikin voi kasvaa suureksi – Viestintäyrittäjä Aino Pajukangas: ”Olemme luoneet verkoston luottotyyppieni kanssa”

Aino Pajukangas haaveili yrittäjyydestä 20 vuotta. Lopulta osteoporoosidiagnoosi sysäsi unelmat liikkeelle. Verkoston avulla pienikin toimija voi olla täyden palvelun viestintätoimisto.

Viestintäalan yrittäjä Aino Pajukangas nojaa käsivarret lattiaan ja nostaa ilmaan ensin yhden ja sitten toisen jalan. Kuvaaja saa rauhassa kuvata, sillä joogaohjaajakoulutuksenkin käyneen Pajukankaan päälläseisonta ei horju.

Pajukangas työllistää itsensä, mutta tarvittaessa hänen viestintäalan yritys Aivela on myös suuri. Projekteihin on saatavilla tekijöitä 12 yrittäjän verkostosta. Siksi hän voi sanoa tarjoavansa täyden palvelun viestintätoimistoa.

– Olemme luoneet verkoston luottotyyppieni kanssa. Isommissa projekteissa kaksi tietää aina, missä asiakasprojektissa mennään. Salassapitosopimukset asiakas kirjoittaa Aivelan kanssa ja se edelleen projektiin osallistuvien kanssa. Tämä toimii yllättävän hyvin, Pajukangas kertoo.

Verkostomallissa kukaan ei odota töitä tyhjäkäynnillä.

– Koronakriisin kaltaisessa yllättävässä tilanteessa verkostomaisesta toimintatavasta on etua: Ketään ei esimerkiksi tarvitse lomauttaa, koska kaikki verkoston jäsenet ovat itsenäisiä yrittäjiä.

Aivelan liikevaihto oli 136 000 euroa vuonna 2019. Se yli kaksinkertaistui edellisvuodesta.

Yrittäjyys on yli 20-vuotinen haave

Pajukangas valmistui joogaohjaajaksi vuonna 2017 ja leikitteli ajatuksella sen alan yrittäjyydestä, mutta pian viestintä vei mennessään.

– Olin salaa haaveillut yrittäjyydestä jo opiskelijana. Opintojen ohessa tein freelance-toimittajan töitä. Turvallisuushakuisena ihmisenä kuitenkin ajattelin, että vakituinen työ tuo turvan ja onnen, Pajukangas sanoo.

Pajukangas tempautui palkkatöihin ensin toimittajaksi ja sitten viestintäalalle. Ansioluettelosta löytyy Helsingin Sanomat, VR, Sodexo ja Nestlé.

Kaikissa työpaikoissaan Pajukangas viihtyi muutaman vuoden, kunnes mieli janosi uusia haasteita. Lopulta Pajukangas halusi viestintäkonsultiksi, jolloin saisi palvella useampaa asiakasta.

– Järkeilin, että ehkä yrittäjyyden aika olisi sitten, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi ja huoli perheen taloudesta olisi pienempi. Kävin Espoon Uusyrityskeskuksessa jo vuonna 2014, mutta silloinen idea sisällöntuotantopalvelusta ei ollut kannattava.

Ulkopuolinen sysäys lääkärin vastaanotolta

Lopulta sysäys yrittäjyyteen tuli lääkärin vastaanotolta vuonna 2015.

– En unohda sitä koskaan. Olin jo vetämässä takkia päälle, kun työterveyslääkäri hämmästeli ohuita ranteitani. Olin mennyt valittamaan niskasärkyjä ja lähdin vastaanotolta luuntiheysmittauslähetteen kanssa.

Diagnoosi oli osteoporoosin esiaste osteopenia. Sairaus ei vaikuta normaaliin elämään, mutta se pisti vauhtia unelmien toteuttamiseen.

– Diagnoosi sai miettimään, voinko odottaa unelmien toteuttamista siihen, että lapset ovat aikuisia.

Pajukangas halusi toteuttaa itseään ja työskennellä vapaammin. Hän kävi kuitenkin vielä kartuttamassa kokemustaan viestintätoimistoissa ennen oman yrityksen perustamista.

– Minulla on ollut tärkeitä sparraajia ympärilläni. Yksi heistä kysyi, eikö kannattaisi harjoitella toisen palveluksessa ennen yrittäjäksi lähtemistä.

Aivela syntyi lopulta vuonna 2018. Nimi tulee yrittäjän ja tämän lasten nimistä: Aino, Venla ja Lauri.

Koronakriisistä selvitään

Yrittäjyyttä pohtiessaan turvallisuushakuinen Pajukangas laski ja mietti läpi kaikki pahimmat tilanteet. Mitä jos rahaa ei tule mistään?

– Ennen yrityksen perustamista marssimme mieheni kanssa pankkiin ja neuvottelimme asuntolainaan 10 vuotta lisää maksuaikaa. Sillä saimme kuukausierän niin pieneksi, että vaikka rahaa ei tulisikaan jonain kuukautena, niin pärjäämme, Pajukangas kertoo.

Koronakriisiin asti Pajukankaan kalenteri on ollut täynnä töitä. Työuran varrella muodostuneet verkostot auttoivat saamaan asiakkaita. Pajukangas on myös ollut aktiivinen keskustelija sosiaalisen median LinkedIn -alustalla ja viestijöiden yhteisöissä. Hän on myös panostanut Aivelan nettisivujen hakukoneoptimointiin.

Poikkeustilanteen takia Aivelan valmennuksia on siirretty syksylle ja markkinointiviestinnän hankkeita peruttu. Entinen varman päälle pelaaja kuitenkin uskoo, että asiat lopulta järjestyvät.

– Olen varma, että viestinnän töitä riittää jatkossakin, Pajukangas sanoo.


Fakta:

Kuka: Viestintäyritys Aivelan perustaja Aino Pajukangas, 44

Perhe: Puoliso ja kaksi lasta sekä koira

Harrastukset: jooga, crossfit ja lasten harrastusten kannustaminen

Mitä seuraavaksi: Räätälöityjen valmennusten lisäksi aion paketoida osaamistani verkkokurssien muotoon.

Juttu on julkaistu alunperin Yrittäjä-lehden numerossa 02/2020

Teksti Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi