Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Kolmen sisaruksen rautakauppa taistelee isojen ketjujen puristuksessa

Tuusulan Jokelassa sijaitseva Rautajokela on sinnitellyt yksityisenä rautakauppana. Yritystä vetävät siskokset luottavat henkilökohtaisen palvelun voimaan.

Kolmen sisaruksen vetämä Rautajokela kuuluu jatkuvasti harvenevaan yksityisten rautakauppojen joukkoon. Esko Valosen vuonna 1986 yhdessä Keijo Niirasen kanssa perustamaa rautakauppaa emännöivät nyt Eskon tyttäret Kati, Satu ja Suvi Valonen.

Satu Valonen on seurannut, miten lähialueilla yksityiset rautakaupat ovat yksi toisensa jälkeen lopettaneet toimintansa. 

– Kato on käynyt yksityisellä puolella isojen ketjujen puristuksessa. Kyllähän tämä tässä menee, mutta koko ajan hankalampaa on. 

Siinä missä isot rautakauppaketjut tekevät oman mainontansa ja kehittävät verkkokauppojaan, yksityisellä puolella kaikki on yrittäjien omalla vastuulla.

– Ihmiset haluavat etsiä tietoa verkosta. Pienellä porukalla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella ja kehittää verkkokauppaa kuin isoilla ketjuilla, hän harmittelee.

Rautajokela on yksityiseksi rautakaupaksi iso peluri. Sillä on 2000 neliön myymälä, puutarhamyymälä ja yksi Suomen suurimmista mökkinäyttelyistä. Liikevaihto on kolmen miljoonan euron nurkilla. Parhaimpina vuosina on ylletty 4,5 miljoonaan.

"Jos tarvitsee tehdä isoja päätöksiä, pidetään perhepalaveri"

Vielä joitakin vuosi sitten Rautajokela kuului yksityisten rautakauppojen Rautanet-ketjuun, jossa on parhaimmillaan ollut yli 100 jäsentä.  Nykyisin yritys toimii täysin omillaan.

Satu Valosen mukaan pienemmät yksityiset rautakaupat päätyvät harvoin isompien omistukseen.

– Isot ketjut haluavat jättihalleihin, pienemmät tilat eivät riitä, hän perustelee.

Aina edes ketjun voima ei riitä. Viime vuosina esimerkiksi Starkki on joutunut pienentämään myymäläverkostoaan. Suomen markkinoille on tullut isoja ulkomaisia yrityksiä.

Rautajokelaa ei johdeta täysin naisvoimin, sillä kahden sisaruksen miehet ovat myös mukana yrityksessä.

– Pienessä rautakaupassa kaikki tekevät kaikkea. Välillä ollaan myös kassalla. Oma vastuualueeni on hallinnollisissa tehtävissä ja taimimyynnissä. Jos tarvitsee tehdä isoja päätöksiä, pidetään perhepalaveri, Valonen kertoo.

"Isossa ketjumyymälässä ei aina tiedä, mistä löytyy myyjä"

Kulunut kesä on ollut hyvää aikaa rautakaupoille. Rautajokelassa tämä on huomattu, vaikka viime vuoden kesäkuun myyntilukuihin ei aivan päästy.

– Keväällä ajateltiin, että nyt meiltä jäävät mökit myymättä. Yleensä niiden kauppa on alkanut vilkkaasti huhtikuussa. Kun ihmiset eivät päässeet mökeilleen, tuntui siltä, että ei kukaan osta vierasaittaa mökille. Sitten kun mökeille vihdoin päästiin, hanat aukesivat. Asiakasmäärä on ollut alkukesän aikana normaalia suurempi. Heikko huhtikuu verottaa kuitenkin edelleen.

Koronakevään aikana yritys tarjosi yli 70-vuotiaille ilmaisen kotiinkuljetuksen. Asiakaspalveluun luotetaan myös jatkossa taistelussa isoja ketjuja vastaan.

– Isossa ketjumyymälässä ei aina tiedä, mistä löytyy myyjä. Meillä asiakkaita palvellaan ja neuvotaan. Hommataan asiakkaiden pyynnöstä sellaista tavaraa, mitä valikoimista ei löydy. Palvelulla on pakko erottautua, sitä asiakkaat arvostavat, Valonen vakuuttaa.

Kuva: Satu Valosen albumi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi