9.7.2020 klo 14:44
Uutinen

Koronakevään menetyksiä ei paikata hetkessä: Urheilukauppa käy, muotikauppa yskähtelee – Verkossa hurjaa kasvua

Verkkokaupan kasvu ei riitä kuromaan umpeen kivijalan menetyksiä, kertovat Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastot.

Muotivaatealan kauppa kärsii edelleen kevään koronakriisin seurauksista. Koronakriisin aiheuttaman asiakaskadon jälkeen asiakaskäyntien määrät ovat kääntyneet kasvuun touko-kesäkuun aikana, mutta normaalitilanteesta ollaan yhä kaukana.

Kesäkuussa muotivaatteiden kauppa supistui edelleen -0,2 prosenttia ja kenkäkauppa -2,6 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Urheilukaupassa kasvu sen sijaan jatkuu. Tilastot perustuvat yhdistyksen kuukausittain keräämään myynti- ja kävijätilastoon.

Maalis- ja huhtikuu olivat muotikaupoille poikkeuksellisen raskasta aikaa.

– Kävijämäärien normaalitason saldoluku on nolla. Nyt saldoluku on -79. Normaalitasosta ollaan edelleen kaukana, vaikka kesäkuussa seitsemän prosenttia kaupoista kertoikin jo kävijämäärän olevan suurempi kuin viime vuonna, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää sanoo.

Verkossa kovaa kasvua

Urheilukauppa on toipunut koronakriisistä jo lähes kokonaan. Tilastojen mukaan urheilukauppa jatkoi kasvuaan kesäkuussa. Tekstiilien myynti urheilukaupoissa kasvoi 14 prosenttia, kenkien viisi prosenttia ja urheiluvälineiden 38 prosenttia. Polkupyörien myynti kasvoi erityisen paljon kesäkuussa, peräti 69 prosenttia. Vuoden alusta koko urheilukauppa-ala on miinuksella -3,1 prosenttia.

Muotikaupassa tilanne on huonompi. Tammi-kesäkuussa muotikauppa on vähentynyt yhteensä 23 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kesäkuussa naisten vaatteiden kauppa kääntyi 3,5 prosentin kasvuun, mutta miesten vaateostokset jatkoivat laskua -8,8 prosentilla edellisvuodesta.

– Naisten vaateostot ovat toipuneet koronakriisistä miesten vaatekauppaa nopeammin. Etätyön jatkuminen näkyi nyt erityisesti miestenvaatemyynnissä, Kankaanpää jatkaa.

Verkossa vaatteiden kauppa kasvoi kesäkuussa 196 prosenttia ja kenkien 250 prosenttia, mutta verkkokaupan kasvu on hidastunut kivijalkakaupan piristyessä. Yhteensä alalta on kadonnut myyntiä kuluvana vuonna 420 miljoonan euron edestä.

– Tällä hetkellä vain puolet muotikaupan toimijoista odottaa myynnin kasvavan seuraavan kolmen kuukauden aikana, Kankaanpää arvioi.

Muoti- ja urheilukauppa työllistää 56 000 suomalaista. Liikevaihtoa ala tekee 4,7 miljardia euroa vuosittain.

Kuva: Getty Images

toimitus (at) yrittajat.fi