20.7.2020 klo 11:26
Uutinen

Näin luot onnistuneen LinkedIn-profiilin – Kuusi vinkkiä näkyvyyden lisäämiseen

LinkedIn-näkyvyyden lisäämisessä merkitystä on profiilin lisäksi oman sisällön jakamisella ja osallistumisella keskusteluun muiden käyttäjien kanssa.

LinkedIn on sosiaalisen median palvelu, joka on viime vuosina kerännyt etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Samaan aikaan siitä on tullut tehokas henkilöbrändäyksen ja rekrytroinnin kanava.

LinkedIn-näkyvyyden kannalta erityisen tärkeä merkitys on paitsi jaetulla sisällöllä, myös omalla profiililla ja sillä, miten huolellisesti se on laadittu.

Profiilitiedoissa voi kertoa itsestään, kokemuksestaan ja erityistaidoistaan monipuolisesti. Profiilia voi täydentää linkeillä esimerkiksi omaan blogiin tai Youtube-kanavalle.

Kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, LinkedIn-näkyvyys perustuu algoritmeihin. Samalla tavoin kuin Facebook arvostaa palveluun ladattavaa videomateriaalia, myös LinkedIn antaa arvoa palveluun luodulle omalle sisällölle.

Seuraavassa vinkkejä oman profiilin laatimiseen ja näkyvyyden parantamiseen palvelussa.

1. Muista avainsanat

Mieti omaa osaamistasi kuvaavia avainsanoja ja tee niistä lista. Käytä näitä avainsanoja profiilitekstissäsi ja julkaisuissasi. Julkaisujen loppuun voit erotella avainsanoja Instagramin tapaan käyttäen #-merkkiä. Yritä miettiä avainsana niin, että se ei olisi tavallisin mahdollinen. Mitä tavallisempi avainsana, sitä vaikeampi sinun on erottautua palvelussa.

2. Panosta esittelytekstiin

Otsikkoteksti näkyy nimesi alapuolella ja sen tehtävänä on kertoa tiiviisti, mitä teet. Kerro ytimekkäästi osaamisestasi ja / tai yrityksesi palveluista. Otsikkotekstissä kannattaa käyttää valitsemiasi avainsanoja. Muista lisätä profiiliin kaikki oleelliset tiedot koulutuksistasi, kursseista ja muista ammatillista osaamista lisäävistä opinnoista ja taidoista.

3. Lisää mediaa

Jos tuotat sisältöä muualle verkkoon lisää kyseiset sisältölinkit profiiliisi. Voit lisätä sisältöä klikkaamalla kynän kuvaa ison profiilikuvan alapuolella. Jos teet Youtube-videoita, podcasteja, blogia tai mitä tahansa verkkosisältöjä, tämä on oikea paikka kertoa niistä muille. Lisää jokaisen median yhteyteen kuvaus, mistä sisällössä on kyse.

4. Laadi artikkeleja suoraan LinkedIniin

LinkedIn arvostaa palveluun tuotettuja omia artikkeleita. Voit lisätä artikkelin painamalla julkaisukentän alapuolella olevaa ”Write article” -kuvaketta.

Artikkeliin voit lisätä kuvia LinkedInin omalla työkalulla. Artikkelissa kannattaa tuoda sopivasti esille omaa osaamistasi. Hyvä tapa on kirjoittaa esimerkiksi lyhyt opas aiheesta, jonka hallitset hyvin. Muut LinkedIn-käyttäjät osaavat arvostaa hyödyllisiä vinkkejä.

5. Älä unohda laadukasta kansikuvaa

Kuten monissa muissakin sosiaalisen median palveluissa, kansikuvat herättävät usein eniten huomiota. Valitse pienempään profiilikuvaan laadukas henkilökuva, jossa kasvosi näkyvät selkeästi. Isompi profiilikuva voi sen sijaan liittyä enemmän työhösi. Voit jopa mainostaa siinä blogiasi.

6. Osallistu keskusteluun

Vaikka profiilisi olisi kuinka timanttinen tahansa, et todennäköisesti saa huomiota LinkedInissä, jos et osallistu keskusteluun tai jaa omaa sisältöä.

Käy siis säännöllisesti läpi LinkedIn-feediä löytääksesi oman alan ja kontaktiverkostosi kannalta oleellisia käyttäjiä, verkostoidu heidän kanssaan ja käy keskustelua myös muista kuin omaa alaasi käsittelevistä teemoista.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi