Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Matleenan korvakoruista tuli menestys lähes vahingossa – Koronakaan ei hidastanut kasvua

Iltalehti kertoo Matleena Töhösestä, jonka korubisnes on kasvanut menestystarinaksi kolmessa vuodessa.

Maanantaimalli-korvakorufirman perustaja Matleena Töhönen on onnistunut kasvattamaan yrityksensä kolmessa vuodessa viiteen työntekijään ja 160 000 euron liikevaihtoon. Ensimmäisellä tilikaudellaan yritys teki 80 000 euron voiton. Äskettäin Töhönen muutti toiminimensä osakeyhtiöksi. 

Iltalehden haastattelussa Matleena Töhönen kertoo muun muassa, että hän pystyi pitämään kaikki viisi työntekijäänsä töissä koko koronakevään ajan. Vaikka Turussa sijaitseva liike jouduttiin sulkemaan, töitä riitti muissa toiminnoissa.

Korujen kysyntä on ylittänyt opettajaksi aikaisemmin aikoneen Töhösen. Nyt opettajan työt eivät ole suunnitelmissa.

Maanantaimalli-korut syntyivät Töhösen opettajankoulutuksen aikana, kun opiskelijat saivat tehtäväkseen perehtyä lasertyöstökoneen käyttöön.

Töhönen piirsi luonnokset korvakoruista ja teki ensimmäiset valmiit kappaleet. Kyselyjä korvakoruista alkoi tulla, kun Töhönen käytti koruja itse. Pian tilauksia alkoi tulla niin paljon, että Töhösen aika alkoi kulua keittiön pöydän ääressä koruja valmistaessa. Yrityksen suosituin tuote on Kaarella-korvakoru.

"Minusta on ihanaa, että pystyn luomaan työpaikkoja"

Iltalehdessä Töhönen kertoo, että hänellä oli aikaisemmin varsin negatiivinen kuva yrittäjyydestä. Se on muuttunut.

– Ajattelin, ettei yrittäjillä ole ikinä lomia, vaan hirveästi stressiä ja taloudellista epävarmuutta, hän kertoo.

– On ollut ihana huomata, että yrittäminen on sellaista, mitä siitä itse tekee. Minusta on ihanaa, että pystyn luomaan työpaikkoja.

Töhönen on onnistunut kasvattamaan yritystään ilman lainarahaa.

– Pystyin testaamaan toimintaa tosi pienessä mittakaavassa, hän perustelee haastattelussa.

Viime vuonna Maanantaimalli teki yrittäjän mukaan noin 300 000 euron liikevaihdon. Koruja myydään pääasiassa verkkokaupassa. Lähitulevaisuudessa jälleenmyyjäverkostoa kasvatetaan Viroon.

– En ole ajatellut, että haluaisin tehdä tai myydä näitä koruja, vaan kyseessä on vahingossa tuotettu tuote. Sielukkuus tuntuu vähän syvälliseltä, mutta toivon, että ihmisille välittyy se, että tuotteessa on muutakin kuin puupalat ja metalliosat, Töhönen kertoo.

Kuva: Maanantaimalli

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi