22.7.2020 klo 10:12
Uutinen

15-vuotias Nooa menetti kesätyönsä – Perusti kaverinsa kanssa hengityssuojaimia myyvän verkkokaupan

Nooa ja Patrick aikovat jatkaa verkkokaupan kehittämistä, vaikka maskien kysyntä ei lähtisi lentoon.

Nooa Aalto, 15, on yksi lukuisista nuorista, jotka menettivät kesätyönsä koronaepidemian seurauksena. Hän ei kuitenkaan jäänyt harmittelemaan tilannetta, vaan perusti kaverinsa Patrick Backmanin, 18, kanssa hengityssuojaimia myyvän verkkokaupan.

Lapsuudesta asti toisensa tunteneet kaverukset olivat molemmat uuden edessä, sillä myös Backmanin suunnitelmat menivät koronan takia uusiksi. Hänellä oli jo kesätyöpaikka sovittuna lontoolaisessa pankissa.

Patrickin isän perustama yritys työllistää nyt nuorukaiset osa-aikaisesti. Yritys toimii aputoiminimellä Patrickin isän perustaman yrityksen yhteydessä. Idea yritykseen lähti Nooan isältä.

– Hän oli tilannut ison erän hengityssuojaimia ulkomailta ja ehdotti, että lähden mukaan myymään niitä. Aluksi en innostunut, mutta sitten kun myös Patrick kiinnostui asiasta, ajattelin, että se voisi olla hauskaa, Nooa Aalto kertoo.

Maskit oli alun perin tilattu Nooan isän yrityksen asiakkaille. Määrä oli kuitenkin niin iso, että Nooa ja Patrick saivat osan omaan verkkokauppaansa.

– Olemme perustaneet verkkokaupan itse alusta asti. Tämä on ollut varsin opettavainen kokemus, Patrick Backman kertoo.

Nuoret myöntävät, ettei verkkokaupan perustaminen ollut niin helppoa kuin heille aluksi mainostettiin.

– Vaatii jonkinlaista osaamista ja aikaa, että saa kaupan luotettavaksi ja kaikki linkit ja välilehdet toimimaan, Backman sanoo.

Lisätyötä ovat teettäneet markkinointi, maskien hinnoittelu ja kilpailijoiden kartoittaminen.

Isät apuna ongelmatilanteissa

Projektin aikana nuoret ovat oppineet ottamaan vastuuta yrityksen pyörittämisestä.

– Oman ajankäytön suunnittelu on tärkeää. Ettei unohda töitä vaan kantaa vastuun.

Apua ongelmatilanteissa kaksikko on saanut vanhemmiltaan. Molempien isät ovat kokeneita yrittäjiä.

– He ovat kertoneet etukäteen kaikista ongelmista, joita voi tulla vastaan. Siitä on ollut suuri apu. Jos olisimme miettineet kaikkea vain kahdestaan, emme olisi päässeet näin pitkälle.

Verkkokauppa avautui heinäkuun ensimmäisellä viikolla, joten asiakkaita on kertynyt vasta vähän.

– Tähän mennessä tilausmäärät ovat vaatimattomia, mutta työtä on ollut etenkin suoramarkkinoinnissa. Olemme lähestyneet muun muassa kampaajia, hierojia ja hoivakoteja. Tällä viikolla aloitamme Facebook- ja LinkedIn-mainonnan, nuoret kertovat.

Tällä hetkellä myynnissä on kertakäyttöisiä hengityssuojaimia. Myyntiä aiotaan jatkaa, vaikka koronatilanne pysyisi rauhallisena Suomessa.

– Suojaimista on hyötyä muutenkin. Lisäksi on palkitsevaa päästä tutustumaan yrityselämään.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi