Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Verotus

Diesel kallistuu elokuun alusta alkaen, kuljetusyrittäjät paineessa: "Ei istu koronaelvytykseen"

Dieselin veronkorotus heikentää välittömästi Suomen kilpailukykyä, sanoo SKALin toimitusjohtaja.

Liikennepolttoaineiden valmisteverot nousevat elokuun alusta alkaen. Nettohintojen pysyessä ennallaan ja arvonlisävero huomioituna veron vaikutus bensiinilitran hintaan on 6,6 senttiä ja diesel-litran hintaan 6,9 senttiä.

Dieselin kallistuminen on myrkkyä raskaalle liikenteelle. 

– Tämä on iso veronkorotus. Se ei oikein istu hallituksen ajamaan koronaelvytykseen. Nyt pitäisi päinvastoin miettiä, millä Suomi saa viennin vetämään, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin toimitusjohtaja IIro Lehtonen sanoo.

Ilman arvonlisäveroa korotuksen vaikutus on hieman alle kuusi senttiä litralta.

– Jokainen sentti merkitsee. Yhden verosentin kustannusvaikutus kuljetusalan tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa. Kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa, Lehtonen laskee.

Lehtosen mukaan Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia.

– Voi sanoa‚ että tätä rataa kohta puolet dieselin tolppahinnasta on pelkästään polttoaineveroa.

SKAL toivoo, että hallitusohjelmassa mainittu, niin sanotun ammattidieselin käyttöönotto toteutuu. Kyseessä on tällä hetkellä kahdeksassa Euroopan maassa jo käytössä oleva järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa jokaista tankattua litraa kohden tietyn määrän maksupalautusta.

– EU sallii ammattidieselin. Esimerkiksi Ranskassa palautetaan ammattiliikenteeseen yli 11 senttiä litraa kohden, mikä on paljon. Budjettiriihessä pitäisi linjata, että ammattidiesel otetaan käyttöön.

"Korotus siirtyy tuotteiden hintoihin"

Länsi-Suomessa Mynämäellä omaa kuljetusyritystä vetävä talousneuvos Teppo Mikkola on myös SKALin puheenjohtaja. Hän operoi liikennettä kahdella autolla, joista toinen on 8-akselinen raskas ajoneuvoyhdistelmä.

– Polttoainekulut kattavat yleensä kolmanneksen yrityksen kuluista. Toinen kolmannes tulee polttoainekuluista. Raskas puutavarayhdistelmä voi kuluttaa vuodessa 100 000 litraa polttoainetta. Kuuden sentin korotus tekee 6000 euron lisälaskun. 

Mikkolan mukaan on väistämätöntä, että korotukset siirtyvät asiakkaiden ja tuotteiden hintoihin. Hän muistuttaa, että kallis diesel verottaa välittömästi Suomen kilpailukykyä.

– Kovimmat Suomen rekkaliikenteeseen vaikuttavat maat ovat Baltiassa ja Itä-Euroopassa, missä on huomattavasti matalampi hintataso. Kun niissä maissa tankataan rekan tankit täyteen, niillä ajaa Suomessa 5000 kilometriä. Kun vielä työvoimakulut ovat selvästi matalammat, tämä antaa ulkomaisille yrityksille selkeän kilpailuedun. Liettuassa ja Puolassa polttoainevero on 33 senttiä litraa kohden.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi