Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Verotus

Dieselin veronkorotus kiristää yrittäjän entisestään tiukkoja katteita: "Polttoainetta kuluu 10 000 litraa päivässä, siitä voi alkaa laskea"

Puunkuljetusalan yrittäjä laskee, että dieselin veronkorotus kasvattaa kuluja yli 100 000 eurolla.

Huomenna perjantaina voimaan astuva polttoaineiden veronkorotus nostaa dieselin litrahintaa noin kuudella sentillä. Tämä kirpaisee etenkin paljon ajavaa puunkuljetusyritystä.

Kuljetus Villman Oy:n yrittäjä Kimmo Villman pyörittää kuljetustoimintaa reilulla 20 rekalla. Yritys on perustettu Villmanin isän toimesta 50-luvun lopulla. Yritys työllistää noin 60 henkilöä.

 

 

– Kilometrejä tulee 150 000 – 180 000 per auto vuodessa. Polttoainetta kuluu 10 000 litraa vuorokaudessa. Siitä voi alkaa laskea, paljonko kuluja veronkorotus nostaa.

 

Villmanin mukaan kuuden sentin litrahinnan korotus tarkoittaisi noin 150 000 euron arvonlisäverollista kustannusta vuodessa. Ilman alvia puhutaan yli 100 000 eurosta.

Kuljetusyritys saa siirrettyä osan korotuksesta kuljetushintoihin, mutta ei kaikkea.

– Sopimuksissa oleva polttoaineklausuuli ei koskaan korvaa täysin korotusta. Aina häviämme siinä.

"Väärin niitä kohtaan, jotka ajavat ammatikseen"

Korotus astuu voimaan elokuun 1. päivä, mutta kuljetusliike saa siirrettyä osan korotuksesta hintoihin vasta kuukauden tai kahden päästä, kun asiakkaat muuttavat hinnoitteluaan.

Yhden puunkuljetusrekan keskikulutus sadalla kilometrillä on yli 60 litraa. Villman on yrittänyt tehdä kaikkensa, jotta kuluja saataisiin pienennettyä.

– Olemme yrittäneet löytää taloudellisia autoja. Lisäksi olemme kurssittaneet kuljettajia taloudelliseen ajotapaan.

Pelkkä säätila vaikuttaa merkittävästi polttoaineen kulutukseen, sillä esimerkiksi märällä asvaltilla ajaminen nostaa kulutusta useamman litran satasella.

Villmanin viesti hallitukselle on tyly.

– Tämä on väärin niitä kohtaan, jotka ajavat ammatikseen. Muutenkin tällä alalla on niin pienet marginaalit. Veron korottaminen syö kannattavuutta.

Hän kannattaa SKALin ehdottamaa ammattidieseliä, josta maksettaisiin hyvitys alan ammattiliikenteelle.

 

 

 

 

Villman antoi kuljettajilleen torstaina ohjeen tankata huoltoasemien mittareista, eikä omista säiliöistä.

– Siinä säästetään muutama satanen. Moni kuvittelee, että ammattiliikenne saa isot alennukset polttoainehinnoista, mutta ei niissä paljon eroa ole.

Tavallisesti Villmanin autot tankataan D-mittareilta, joista yritys tankkaa niin sanotulla kuntahinnalla. Alennus lasketaan laskutuksen yhteydessä.

– Jos dieselin kuluttajahinta huoltoaseman tolpassa on 1,40 euroa, kuntahinta voi olla 1,50 euroa, josta lasketaan alennus. Loppulasku voi olla samaa luokkaa kuin normaali kuluttajahinta, yrittäjä selvittää.

 

Kuva: Getty Images

 

 

 

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi