Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Innovaatiot

Uusi pikapakettipalvelu testaa joukkoistamisen voimaa ja tuo kilpailijan Postille – Lähes kuka tahansa voi toimittaa lähetyksen perille

MyXlinen perustajan mielestä Suomen pakettiliikenteessä on pahoja puutteita.

Kun Mika Seppänen havahtui Suomen pakettiliikenteen ongelmiin, hän päätti tehdä asialle jotain. Seppäsen ideoima sovellus MyXline on ollut nyt ladattavissa parisen viikkoa. Kyseessä on palvelu, joka tuo joukkoistamisen pikalähetysten toimitukseen. 

– Minulla on ammatillista taustaa kansainvälisessä pikakuljetuksessa. Olen ihmetellyt, että maailmalta saa lähetettyä Suomeen lähetyksiä yön yli, mutta kun Suomessa pitäisi lähettää paketti pikana toiseen kaupunkiin, se on lähes mahdotonta. 

Mielikuva vahvistui, kun Seppänen törmäsi työmaalla tilanteeseen, jossa tarvittiin rasiallinen kiinnikkeitä.

– Neljä virolaista asentajaa jäi odottamaan laatikkoa. Rupesin selvittämään, miten kiinnikkeet saadaan Jyväskylään. Selvisi, ettei ollut mitään vaihtoehtoa, jolla lähetys saadaan nopeasti työmaalle paitsi kuin viedä itse tai käyttää taksia. Se on melko kallista. Suomessa kulkee koko ajan junia etelästä pohjoiseen ja ihmiset ajavat autolla paikasta toiseen. Mietin, miksei joku heistä voisi kuljettaa lähetystä.

MyXline on kilpailija etenkin Postille. Toiminta perustuu luottamukseen lähettäjää ja kuljettajaa kohtaan. 

– Alkuvaiheessa jokainen lähetys on maksettava luottokortilla. Emme halua, että kukaan maksaa käteisellä ja lähettää jotain arveluttavaa tai laitonta. Tiedämme siten myös lähettäjän henkilöllisyyden. Seuraavassa vaiheessa lähetämme laskun niille, jotka lähettävät säännöllisesti, yrityksen toimitusjohtaja Sami Kivistö kertoo.

Yritys maksaa sovelluksen käytöstä

Jokainen sovellukseen rekisteröity kuljettaja varmennetaan ajokortin tai passin tietojen avulla. Jos kuljettaja on yksityishenkilö, hänelle maksetaan kevytyrittäjäpalvelun kautta. Jos sovellukseen rekisteröitynyt käyttäjä on yritys, se maksaa sovelluksen käytöstä 49 euroa vuodessa.

– Yksi kuljettaja vie lähetyksen perille. Lähetystä voidaan seurata koko ajan eikä lähetys kulje logistiikkakeskusten ja useiden toimijoiden kautta, Kivistö selvittää.

Enintään kahdeksan kilon painoisen paketin lähettäminen maksaisi vastaanottavalle yritykselle 120 euroa ja kuljettaja saisi 60 euron palkkion, lakisääteisillä maksuilla vähennettynä. Jos kuljettaja on yritys, korvaus on niin ikään 60 euroa.

– Pelkästään paketin vieminen ei tietenkään kannata tällä korvauksella mutta jos henkilö on tekemässä matkan muutenkin, siitä saa mukavan korvauksen, Kivistö sanoo.

Palvelun ensimmäisessä vaiheessa kuljettajiksi on houkuteltu pääasiassa opiskelijoita.

– Se on ryhmä, joka liikkuu paljon ja jolle lisätienestille on varmasti tarvetta.

"Tavoitteena Euroopan suurin pikakuljetusyhtiö"

MyXline on suunnattu kiireellisille lähetyksille. Hinnasto on laadittu kolmen kokoisille paketeille: enintään 8-kiloisille, enintään 25-kiloisille ja isommille lähetyksille, joiden hinta määräytyy kuorman koon mukaan. Suurin kokoluokka edellyttää kuljetusyrityksen, jolla on liikennelupa.

– Sovellus vaatii tuhansia kuljettajia, jotta voimme luvata 12 tunnin toimitusajan. Tarjoamme myös viikonloppujakelua, mikä on hyvin harvinaista.

Kaikki lähetykset ja kuljettajat vakuutetaan samalla tavoin kuin kuljetusalalla normaalistikin. Yrittäjinä toimivat kuljettajat vakuuttavat itse toimintansa ja kevytyrittäjien kohdalla vakuutuksista huolehtii kevytyrittäjäpalvelu.

Kivistön visiossa palvelu laajenee ulkomaille.

– Tavoitteena on olla ensin Suomessa iso. Sen jälkeen laajennumme Pohjoismaihin. Tavoitteenamme on rakentaa tästä Euroopan suurin pikakuljetusyhtiö.

MyXline-sovelluksen kehittämisestä on vastannut Mika Seppäsen poika Juho, jolla on koulutus Aalto-yliopistosta. Seppänen on yrityksen pääomistaja. Mukaan on lähtenyt useita piensijoittajia.

Kuva: Getty images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi