Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Festivaalikesä käynnistyi ja siivous on nyt suuressa roolissa – Siivousyrittäjä kehittää tapahtumista uutta liiketoimintaa

Yksi tärkeä osa tämän vuoden tapahtumakokemusta on turvallisuus ja siisteys. Koronavirustartuntojen määrän hillitsemiseksi tapahtumajärjestäjät joutuvat ottamaan hygienian ja turvallisuuden entistä tarkemmin huomioon.

Elokuun alusta lähtien yli 500 hengen tapahtumat ovat taas sallittuja, eivätkä tapahtumajärjestäjät aikailleet: viikonloppuna juhlittiin useammassa kaupungissa erilaisissa musiikkitapahtumissa.

Turussa juhlittua Aura Festia ja Vaasassa tulevana viikonloppuna vietettävää Vaasa Festivalia järjestävä Tommi Mäki otti siivouksen tapahtumissa vakavasti ja pyysi vaasalaista siivousalan yrittäjä Jenni Parpalaa kartoittamaan tapahtuman riskipaikat. Yrittäjät tuntevat toisensa oltuaan Vaasan Yrittäjien hallituksessa samaan aikaan.

– Jenniltä tuli hyviä nostoja siitä, mitkä pinnat ja kohteet vaativat desinfiointia milläkin aikavälillä ja millä kapasiteetilla sitä täytyy hoitaa. Vaasa Festivalia varten kapasiteettia vielä nostetaan, sillä alue on erilainen ja siellä on enemmän yksityiskohtia, Taphtuma-alan Nordic Live Productions -yrityksen toimitusjohtaja Mäki sanoo.

Parpala antaa esimerkin heti festivaalialueen sisääntuloportilta.

– Sisäänkäynnissä pestään kädet, sitten on desinfiointi, karsinat jonotukseen, turvatarkastus, lipuntarkastus ja vielä desinfiointi. Kaiteissa on laput, jotka kehottavat olemaan koskematta niihin, ja kosketuspintoja, kuten desinfiointikanistereiden pumppuja, pyyhitään jatkuvasti, Parpala kertoo.

Viestintä on tärkeää

Parpala koulutti noin 20 vapaaehtoisen siivoustiimiläisen joukon etukäteen. Lisäksi hän palkkasi vaasalaisen viestintäalan yrittäjän Priska Autio tuekseen suunnittelemaan tapahtuman viestintää siivouksen ja hygienian osalta. Yhdessä he tekivät kylttejä, ohjeita ja muistutuksia hygieniasta huolehtimiseen tapahtuman vieraille.

Lisäksi tapahtuman aikana siivouksesta viestittiin siivousmanagerin sosiaalisen median kanavissa. Kävijöille tehtiin myös ohjevideo käsienpesupisteiden käytöstä.  

– Siivouksen lisäksi viestintä hygieniasta on tärkeää, Parpala toteaa.

Satsaus kannatti. Mäki kertoo, että palaute tapahtuman kävijöiltä on ollut hyvää.

– Tapahtumassa oli siistiä ja puhdasta. Siivoustiimin tekeminen oli näkyvää ja se lisäsi turvallisuuden tunnetta kävijöiden keskuudessa, Mäki toteaa.

Jatkoa suunnitelmissa

Parpala uskoo, että tapahtumissa korostuu jatkossa turvallinen kävijäkokemus hyvän asiakaspalvelun lailla. Vaikka tapahtumiin osallistuminen on kävijöiden omalla vastuulla, puhtaus ja hygienia ovat entistä tärkeämpiä onnistuneen kokemuksen edellytyksinä.

– Enää ei riitä pari käsienpesupaikkaa alueella. Myöskään pelkkä roskien kerääminen ei riitä. Siihen täytyy jonkun todella perehtyä ja olla selkeät vastaavat. Myös etukäteiskoulutus on tärkeää, Parpala listaa.

Aura Festissa vapaaehtoisten työnjohto sujui Parpalan yrityksen Kiffelin mobiilisovelluksen kautta. Normaalissa arjessa asiakas näkee sitä kautta, milloin siivooja tulee ja mitä tämä siivoaa. Tapahtumassa Parpala teki vapaaehtoisille työvuorot, ja siivoustiimi näki, millä alueella tapahtumaa he toimivat, kenen kanssa ja mitä siivotaan. Tiimiläinen ei saanut lähteä omalta vastuualueeltaan ilman lupaa.

Tehokkaan organisoinnin ansiosta 4 000 tuolin ja pöytien siivoaminen kävi nopeasti, kun tapahtuma päättyi.

– 15 minuuttia porttien sulkemisen jälkeen pulloja tai tölkkejä ei ollut pöydillä. Hyvin organisoitu työ on paitsi tehokasta myös taloudellista, Parpala toteaa.

Hän uskoo, että paluuta entiseen ei ole, vaan siivous tulee pysymään tapahtumissa entistä tärkeämmässä roolissa.

– Tämän kokemuksen perusteella lähden kehittämään uutta liiketoimintaa. Nyt olemme sopineet Tommin kanssa näistä kahdesta tapahtumasta, mutta toivottavasti pääsemme jatkossakin tekemään yhteistyötä, Parpala sanoo.

 

Elina Hakola