8.9.2020 klo 09:16
Uutinen

Korona muokkasi nuoren valokuvaajan liiketoiminnan uusiksi – Kysely: Nuorilla yrittäjillä riittää uskoa tulevaan

Koronakriisi tyhjensi 25-vuotiaan valokuvaaja Tapio Auvisen kalenterin keväällä kuukaudeksi kokonaan. Kun tapahtumat oli peruttu, valokuvaajaa ei tarvittu.

Auvinen oli kuitenkin toisen yrittäjän kanssa perustanut jo aiemmin yrityksen, joka tuottaa podcasteja. Nyt sille palvelulle oli kysyntää.

– Yritystapahtumat tuovat 70 prosenttia liikevaihdostani. Kriisin alussa oli vaikea viestiä itsestään, kun ei tiennyt, mitä yritykset voisivat haluta. Onneksi meillä oli toisessa firmassa, eli podcast-tuotannossa, jo jonkin verran asiakkaita.

Kuukauden jälkeen tilanne alkoi kuitenkin elää. Peruuntuneet keikat alkoivat tulla takaisin, mutta eri muodossa. Kaksi viikkoa oli kunnon myllytystä.

– Monta tapahtumatuottajaa soitti ja halusikin järjestää podcastin seminaarin tilalle. Muidenkin tilaisuuksien agenda muuttui. Luulen, että niistä 75 prosenttia toteutui eri tavalla. Samalle meidän yrityksellemme muovautui uusi asiakassegmentti ja kulma tehdä liiketoimintaa, Auvinen kertoo.

Podcast-tuotantoyritys Krash oli ollut toiminnassa vuoden ja siinä kehitysvaiheessa, että jotain pitikin tapahtua. Auviselle muutos tarkoitti asioiden keikahtamista päälaelleen. Nyt hän valokuvaa vähemmän ja tekee pääasiassa podcasteja.

Korona ajoi kehittämään ja yhdistämään voimia

Suomen Yrittäjät kysyi heinä-elokuun vaihteessa nuorilta, alle 36-vuotiailta yrittäjiltä, miten koronakriisi on vaikuttanut heidän yrityksiinsä. Vastaukset kertovat, että vaikutukset ovat olleet vaihtelevia ja toimialariippuvaisia.

Myynti oli laskenut jopa 67 prosentilla vastaajista, ja samaan aikaan myynti oli kasvanut 12 prosentilla nuorista yrittäjistä. Suurin osa vastaajista oli 26-35-vuotiaita.

Vähentynyt myynti ja maksuvaikeudet ovat mitä todennäköisimmin johtaneet siihen, että noin kolmannes keskittyi yrityksensä kehittämiseen, 13 prosenttia siirsi toimintansa verkkoon ja 11 prosenttia muutti liiketoimintamalliaan.

Joka kymmenes aikoi yhdistää voimansa toisen yrittäjän kanssa ja 16 prosenttia uskoi siirtyvänsä uusille markkinoille.

Ainoastaan 4 prosenttia harkitsi liiketoiminnan lopettamista.

Kyselyyn vastasi 284 yrittäjää. Reilu 60 prosenttia vastaajista oli yksinyrittäjiä ja loput työllistäviä yrittäjiä. Valtaosa, 57 prosenttia, toimi palvelualalla ja loput muun muassa kaupan, rakentamisen sekä hyvinvoinnin ja terveyden alalla.

Elokuussa julkistetussa, kaiken ikäisiä yrityksiä koskevassa Yrittäjägallupissa 59 prosenttia vastasi myyntinsä vähentyneen ja seitsemän prosenttia myynnin kasvaneen. Molempien ryhmien kokemukset ovat siis melko samanlaisia.

Jaksaminen huolettaa

Kevät on ollut rankka niillekin, joilla töitä on riittänyt. Erityisen rankaksi sen ovat kokeneet pienten lasten vanhemmat ja yrittäjät, jotka ovat joutuneet irtisanomaan ja lomauttamaan henkilökuntaansa.

Auvinenkin on jutellut tuttujen kanssa jaksamisen haasteista.

– Moni valokuvaaja on ottanut keikkoja, joita ei aikaisemmin olisi ottanut ja halvemmalla kuin normaalisti. Töitä on tehty paljon nyt kun voi, sillä kaikki pelkäävät, että pian tulee uudet rajoitukset, jotka esimerkiksi estävät häiden järjestämisen. Se vaikuttaisi monen valokuvaajan työtilanteeseen, Auvinen sanoo.

– Moni sanoo, että on tehnyt aivan liikaa töitä.

Nuorilla riittää kuitenkin uskoa tulevaan. Kun kysyttiin, kokivatko nuoret yrittäjät, että iällä on vaikutusta koronakriisistä selviämiseen ja sen käsittelemiseen, suurin osa koki, että iällä on erityisesti positiivinen vaikutus vaikean tilanteen käsittelemiseen, koska nuorena jaksaa paremmin. Nuorena on myös helpompi aloittaa alusta ja nykyajan nuoret ovat tavalla tai toisella tottuneet jatkuvaan muutokseen.

59 prosenttia uskoo yrityksensä selviävän kriisistä ja 32 prosenttia uskoo ehkä selviävänsä, kukaan vastaajista ei usko yrityksensä kaatuvan. Elokuun Yrittäjägallupissa 60 prosenttia uskoi selviävänsä kriisistä ja prosentti vastaajista uskoi yrityksensä kaatuvan.

Peräti 51 prosenttia oli sitä mieltä, että heidän selviytymiskykynsä oli kasvanut koronakriisissä.

– On tässä mennyt monta perusoletusta uusiksi. Pienet haasteet eivät enää tunnu missään. Se antaa voimaa, kun näkee tuttuja, jotka ovat onnistuneet. Moni on muuttanut tuotannon suuntaa tai tapaa päivissä tai viikoissa. Se on inspiroivaa. Näemme, että tämäkään ei kaatanut meitä. On vaikea nähdä skenaariota, jossa yritys kyykkäisi täysin, Auvinen sanoo.

Tutustu kyselyn tuloksiin tästä.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi