10.9.2020 klo 10:30
Uutinen

Digitohtori neuvoo: Näin pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa 

Ensimmäinen askel hakukoneoptimoinnissa on hakusanatutkimus. Konkreettinen työkalu tähän on esimerkiksi Googlen Keyword planner.

Mitä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan?

Hakukoneoptimointia tehdään sananmukaisesti hakukoneiden miellyttämiseksi. Jotta verkkosivu näkyisi paremmin Googlen hakutuloksissa, sivustolle voidaan tehdä sisällöllisiä ja teknisiä muutoksia.

Miten pääsen liikkeelle hakukoneoptimoinnissa?

Ensimmäinen askel on hakusanatutkimus. Mieti, millä hakusanoilla ajattelet sivusi nousevan Google-hakutuloksissa. Mieti, mitä hakusanoja ihmiset käyttävät etsiessään oman yrityksesi palveluita verkossa. Näistä sanoista kannattaa tehdä niin sanottu hakusanapilvi.

Jos yritys esimerkiksi keskittyy lisäravinteisiin, paljonko tällaisia hakuja löytyy ja onko hakusana ”lisäravinne” riittävän relevantti vai olisiko sana ”ravintolisä” parempi. Hakusanatutkimuksella kartoitetaan itse ajateltujen hakusanojen suosiota ja haetaan lisää tarkoituksenmukaisia hakusanoja. Konkreettinen työkalu tähän on muun muassa Googlen oma Keyword planner.

Millaisia muutoksia verkkosivustolle on syytä tehdä?

Kun hakusanat on selvitetty, alkaa sivuston muokkaaminen hakukoneystävälliseksi. Halutun hakusanan tulee löytyä eri sisällöistä verkkosivuilla kuten otsikoista, väliotsikoista ja kuvateksteistä.

Hakukonenäkyvyyttä parantaa se, että sivusto tuottaa jatkuvasti lisää uutta ja mielenkiintoista sisältöä. Myös teknistä puolta kannattaa miettiä. Hakukoneet mittaavat sivuston nopeutta. Jos sivusto on hidas, hakukone rokottaa näkyvyydestä.

Lisäpisteitä näkyvyyden kannalta saa mobiiliystävällisyydestä sekä sivuston linkkaamista luotettavista tietolähteistä.

Onko hakukonemainonta sama asia kuin hakukoneoptimointi?

Usein kun yrittäjä alkaa miettiä hakukonenäkyvyyttä, hänelle saattaa tulla ensimmäisenä mieleen kääntyä mainostoimiston puoleen. Mainostoimistojen markkinoima hakukonemainonta on kuitenkin täysin eri asia kuin hakukoneoptimointi. Toki rahalla saa näkyvyyttä, mutta sitä saa vain niin kauan, kun rahaa käytetään. Hakukoneoptimoinnilla saavutetaan pitkäjänteisempiä tuloksia ilman mainosrahaa.

Pauli Reinikainen

Onko sinulla digiongelma? Lähetä kysymyksesi digitohtori Pauli Reinikaiselle osoitteeseen digitohtori@yrittajat.fi