Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Puheenaihe

Pride ei ole sateenkaariliputuksen teemaviikko – "Yritysten kasvu- ja kehitys ovat työntekijäkysymyksiä"

Helsinki Pride on kerännyt viime vuosina ennätysmäärän yhteistyökumppaneita. – Nykyään meillä on tutkimustietoa siitä, että tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymykset tuovat yrityksille hyötyä liiketaloudellisestikin, sanoo Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Aaro Horsma.

Pride-viikko huipentuu huomenna lauantaina perinteisesti kulkueeseen ja puistojuhlaan. Tänä vuonna ne toteutuvat kuitenkin erikoisjärjestelyin, verkon välityksellä.

– Olemme kannustaneet ihmisiä järjestämään omia kulkueita ystävien kesken pienryhmissä ja piknikejä tahoillaan. Järjestämme konsertin kello 16-18, johon tulee yhteistyökumppaneidemme kautta rajoitettu määrä osallistujia. Konserttia voi myös seurata verkosta, Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Aaro Horsma kertoo.

Helsinki Pride on kerännyt viime vuosina ennätysmäärän yhteistyökumppaneita, eikä korona verottanut kumppaneiden intoa tukea tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia tänäkään vuonna. Iso osa kumppanuuksista on solmittu jo ennen koronakriisin alkua, mutta kevään ja kesän aikana kumppaneita tuli lisää.

Muutos kohti suopeampaa suhtautumista tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin on ollut Horsman mukaan tuntuvaa viimeisen viiden, saati kymmenen vuoden aikana.

– Ennen sateenkaariliputus koettiin useammin riskinä. Nykyään meillä on tutkimustietoa siitä, että tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymykset tuovat yrityksille hyötyä liiketaloudellisestikin. Se on iso kysymys yrityksille työntekijöiden, henkilöstöresursoinnin ja kuluttajien näkökulmasta, Horsma sanoo.

Horsma muistuttaa kuitenkin, että Pride-viikko ei ole sateenkaariliputuksen teemaviikko.

– Sateenkaarilippu tulisi vetää salkoon suorassa yhteistyössä meihin. Tapahtuman kulut ovat 500 000 euron tietämissä ja kumppanuuksien kautta pyöritämme myös sosiaali- ja nuorisotyötämme. Julkista avustusta saamme Helsinki Pride -viikolle vain 20 000 euroa. Organisaatiot ovat osoittaneet suurta motivoituneisuutta auttaa ja toimia vastuullisesti meidän suuntaamme, Horsma sanoo.

Pride-kumppanuuksien kohdalla ollaan vuosien mittaa puhuttu myös pinkkipesusta, mikä vertautuu ympäristökysymyksissä viherpesuun: markkinoinnissa ja viestinnässä asiaa kannatetaan, mutta käytännössä teot eivät näy.

Helsinki Pride -yhteisö perusti viime vuonna Working with Pride -yhteistyömallin, joka jatkaa työtä kulta-, platinum- ja pääyhteistyökumppaneiden kanssa ympäri vuoden. Yhteistyö kattaa muun muassa työelämäkoulutuksia. Samoja koulutuksia voivat ostaa myös muut kaupalliset ja epäkaupalliset toimijat.

– Yritysten kasvu- ja kehitys ovat työntekijäkysymyksiä, ja tärkeitä esimerkiksi HR-puolen toimijoille, Horsma sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi