16.9.2020 klo 15:19
Uutinen

Brella kävi koronakeväänä yt:t ja kehitti tuotteensa uusiksi – Kysyntä kovempaa kuin entisellä tuotteella ikinä ennen

Brellan uusien tapahtumien myynti maaliskuussa oli nolla euroa. Nyt yritys on kovemmassa kasvuvauhdissa kuin koskaan ennen.

Verkostoitumistyökalua kehittävä startup-yritys Brella kehitti tuotteestaan uuden virtuaalikonseptin kahdessa kuukaudessa. Fyysisiä tapahtumia alettiin perua helmikuussa, mutta maaliskuussa uusien tapahtumien myynti oli nolla euroa.

– Olimme työstäneet virtuaalitapahtumakonseptia paperilla, mutta se ei ollut kiinnostanut ketään, joten kehitystyö oli jäänyt sivuprojektiksi. Maaliskuussa kehitystyöhön pureuduttiin täysillä, Brellan toimitusjohtaja Markus Kauppinen kertoo.

Suunnan muutos kannatti, sillä kaksi kuukautta myöhemmin toukokuussa, uutta virtuaalitapahtumakonseptia myytiin enemmän kuin perinteistä tuotetta ikinä.

– Siinä välissä kävimme läpi myös yt-neuvottelut, jotka saatin hoidettua tilapäisillä palkanalennuksilla, Kauppinen kertoo.

Liikevaihto kasvaa, rekry päällä ja rahoituskierros tulossa

Virtuaalitapahtumakonseptin kysyntä on yllättänyt, sillä tuotetta on kysytty yli kymmenkertaisesti entiseen verrattuna ja liikevaihdon kasvu on yritykselle nelinkertainen.

Kevään yt-neuvotteluiden jälkeen Brella aikoo tuplata yrityksen työntekijöiden määrän. Avoimia työpaikkoja on kahdeksan.

– Momentum on iso, eikä näytä hyytymisen merkkejä, Kauppinen kertoo.

Yrityksellä on uusi rahoituskierros valmisteilla, joka saattaa mennä läpi vielä tämän vuoden aikana.

Korona kiihdytti muutosta

Brellan esimerkki kertoo loikasta, jota koronaviruskriisi kiihdytti. Muutos siinä, miten ihmiset tekevät töitä tai matkustavat työn perässä muuttui kerta heitolla hitaan kehityksen sijaan.

– Työmatkat vähenevät. Ihmiset matkustavat, mutta lähemmäs. Tapahtumiin osallistutaan osittain etänä ja osittain paikan päällä. Niissä on jatkossa varmasti myös tarkemmat ja rajatummat kohderyhmät, Kauppinen sanoo.

Koronakriisi, eristäytyminen ja peruutukset ovat muuttaneet myös sitä, miten ihmiset kohtaavat toisiaan. Verkostoituminen ja sen merkitys muuttuu työelämämuutosten mukana.

– Suomalaisten täytyy alkaa tietoisesti verkostoitumaan, jos sitä ei ole vielä tehnyt. Tapahtumiin täytyy osallistua, olivat ne missä muodossa hyvänsä. Kentällä on paljon hyviä työkaluja ja erilaisille verkostoitumistyökaluille on vielä tilaa, Kauppinen sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi