13.10.2020 klo 11:02
Uutinen

Korjaamon omistajaksi lähteneen Jaajo Linnonmaan koronavuosi on ollut pomppuinen: ”Jos ei muuta hyvää, niin me-henki on kasvanut”

Jaajo Linnonmaan ravintolabisnekset ovat selvinneet koronasta odotettua paremmin.

Mediapersoona Jaajo Linnonmaan kehittää jatkossa omistajana Kulttuuritehdas Korjaamon palveluita. Asiasta uutisoitiin viime viikolla. Muun muassa Bricco-viinibaarin osaomistajana tunnettu sarjayrittäjä on hankkeesta innoissaan.

– Lapsuudenystäväni otti minuun yhteyttä ja kertoi mahdollisuudesta. Kysyin ketä kaikkia on mukana ja sanoin sitten, että otetaan paikka haltuun ja tehdään kaupunkilaisille laadukas ja mielenkiitoinen kohtaamispaikka. Kun saman katon alta löytyy musaklubi, leffateatteri, tapahtumahalli ja ravintoloita, niin saadaan varmasti kehiteltyä vaikka mitä. Ulkoa löytyy suuri sisäpiha, jonne ensimmäiseksi haluaisin luoda Lontoon Camdenistä tutun sunday pop-up ravintolapäivän, Linnonmaa visioi.

Korjaamon vuonna 2004 perustanut Raoul Grünstein myi koko osuutensa uusille omistajille Livson Groupille, Jaajo Linnonmaalle, Antti Luusuaniemelle, Wille Niinistölle ja Kim Heiniölle. Pääomistajana on muun muassa matkailualalla vaikuttava Livson Group, joka omistaa Muumimaailma Oy:n.

Osakkaaksi lähtö haastavana aikana ei ollut läpihuutojuttu. Linnonmaa on tyytyväinen saamastaan tuesta.

– Jos ei muuta hyvää koronasta ole seurannut, niin sellainen me-henki on varmaan kasvanut, hän toteaa.

Toiveet pikkujoulukauteen

Korona on vaikuttanut useimpiin Linnonmaan yrityshankkeisiin, mutta joukossa on myös positiivisia yllätyksiä. Ravintolaliiketoimintaan korona ei ole iskenyt yhtä pahasti kuin pelättiin.

– Extremerun-tapahtumat jouduttiin perumaan tältä vuodelta, kuten loppuunmyyty Elitloppet Raviristeily. Koska porukka ei halua käydä paitakaupoilla, niin TeeeClubin jäsenmäärä on ollut mukavassa nousussa. Bricco-viinibaareilla on hyvä tulos tulossa koronasta huolimatta.

– Toisaalta lähitulevaisuus ei ravintoloitsijan silmin kovin valoisalta näytä. Toivottavasti pikkujoulukausi saataisiin vedettyä täysillä läpi, Linnonmaa jatkaa.

Yrittäjyys korona-aikana on ollut haastavaa. Linnonmaa myöntää, että hyviä ideoita on kaivattu, jotta työntekijät saadaan pidettyä töissä.

– Vaatii luovuutta keksiä uusia juttuja, että saa pidettyä porukan töissä. Aloitin Lypsytube-nimisen Youtube-ohjelman tekemisen, että editoijalla ja assarillani riittäisi hommia korona-aikana. Lisäksi se työllistää yhden myyntimiehen, joten pakko olla tyytyväinen.

Tällä hetkellä Linnonmaa kuvaa Diili-ohjelmaa, jonka voittajan hän palkkaa töihin.

– Kun voittaja on selvillä, mulla on pöytälaatikossa pari ylläriä, mitä haluan lähteä hänen kanssaan viemään eteenpäin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi