Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Joulusesonki on suklaavalmistajan menestyksen mittari – ChocoSomnian työpari unelmoi isosti, jolloin voi päästä ainakin haaveiden puoliväliin

Tuleeko suuhygienististä takinkääntäjä, jos hän alkaa valmistaa suklaata? Ei suinkaan! Oululainen suklaamestari Riikka Ojanen teki intohimostaan ammatin. Yritys otti kasvuharppauksen, kun mukaan tuli Jenna Antinmaa. Yrittäjän ei enää tarvinnut tehdä yksin kaikkea, ja se alkoi näkyä tuloksessa.

– Suklaa on ollut intohimoni aina. Ajauduin alun perin suuhygienistiksi, mutta kun kolmekymppisenä sain lapsia, ehdin miettiä myös, mitä haluan jatkossa työelämältä. Päätin, että suklaasta tulee työni. 

Ensin mietin jälleenmyyntiä, mutta ystäväni kysyi, miksi en valmistaisi suklaata itse. Innostuin ajatuksesta, mutta en tiennyt valmistamisesta juuri mitään.  

Kun internetin hakukoneeseen syöttää sanan chocolate, suklaa, vastaan tulee yli miljoona osumaa. Oli toivotonta alkaa etsiä oikeaa tietoa. Kun opin alan termejä, työ helpottui. Avaintermi oli temperointi. Suklaa valmistetaan kylmentämällä ja kuumentamalla suklaamassaa erittäin tarkoilla lämpötiloilla.  

Vuonna 2011 kävin yrittäjän ammattitutkinnon, ja silloin ajatus omasta yrityksestä alkoi tulla todeksi. Kun nuorempi lapseni täytti vuoden syksyllä 2015, perustin yrityksen seuraavana päivänä. Opiskelin suklaan valmistamista Suomessa ja Belgiassa.  

Yritys kasvoi tasaisesti. Joulusesonki on minulle virstanpylväs, jolloin menekki mitataan. Ensimmäisenä vuonna valmistin suklaata rivitaloasunnon keittiössä. Seuraavana vuonna asuimme omakotitalossa, mutta sielläkin tilat tulivat vastaan. Kolmantena jouluna totesin, että en pärjää enää yksin. Työpäivät venyivät yön puolelle.  

Tapasin Jennan jo vuonna 2015. Hän oli tapahtuma-alalla ja järjesti muun muassa suklaatastingeja asiakkailleen.  

Ajatus työntekijän palkkaamisesta hirvitti, mutta se, että joku tekisi työtä yhtä suurella intohimolla, kumppanina, tuntui paljon paremmalta vaihtoehdolta. Tärkeä kriteeri oli myös intohimoinen suhtautuminen suklaaseen.  

Jenna aloitti syyskuussa 2019. Sen jälkeen teimme yhdessä joulukuussa saman myynnin kuin minä yksin ensimmäisen 1,5 vuoden aikana. Hän otti markkinoinnin ja käytännön asiat hoitaakseen, joten sain keskittyä suklaan valmistukseen.  

Yhteistyömme on sujunut hyvin, sillä olemme hyvin samanlaisia. Valtavia erimielisyyksiä ei ole ollut ja osaamme puhua asiat neutraalisti ja käsitellä asiat asioina.  

Luovuusvaiheessa kaikki ideat saavat tulla, eikä toinen lyttää niitä. Yksi erityinen vahvuus Jennassa muihin verrattuna on se, että kun ideoita tulee, ne eivät jää vain ideatasolle, vaan hän myös toteuttaa ne - yleensä hyvin nopealla aikataululla. 

ChocoSomniaa on alusta asti rakennettu kasvu mielessä. Siksi nimikin on kansainväliseen suuhun taipuva. Toistaiseksi kansainvälistymispyrkimyksiä ei ole ehditty ajatella. 

Syksyllä uudistamme nettisivut, joilta kaikki löytyy myös englanniksi. Brändiuudistuskin on tulossa. Yritys sai myös toukokuussa kolmannen osakkaan, joka on mukana intohimosta suklaaseen sekä rahoitusmielessä. 

Korvaani kalskahtaa ikävästi, jos joku yrittäjä sanoo omasta toiminnastaan että "kunhan tästä nyt saisi itselle vähän jotakin". Silloin ei taatusti sen enempää saavutakaan. Jos uskaltaa haaveilla isosti, voi päästä ainakin haaveiden puoliväliin! 


 

Jenna Antinmaa: 

–  Toimin tapahtuma-alan yrittäjänä ja olin Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Nuorten yrittäjien toiminnassa mukana. Sitä kautta tutustuin Riikkaan. 

Oman yritystoimintani ohjelmatoimisto Juhlagurussa oli viikonloppupainotteista. Torstaista sunnuntaihin valvottiin myöhään, ja työ oli intensiivistä sekä stressaavaa. Koko ajan oli monta rautaa tulessa. 

Dramaattinen muutos tapahtui tammikuussa 2019, kun minulla todettiin pahanlaatuinen rintasyöpä.  

Olin omasta yrityksestäni seitsemän kuukautta sairauslomalla, tai toipumislomalla, kuten sitä kutsun. Oli aikaa miettiä tulevaisuutta. 

Sytostaattihoidotkaan eivät pysäyttäneet yrittäjäluonnetta. Kysyin Riikalta, voisinko olla jotenkin avuksi, koska en pystynyt omia töitäni tekemään. Totesimme, että Riikka tarvitsi apua erityisesti sosiaalisen median päivittämiseen ja markkinointiin, koska hänen kätensä olivat suklaassa koko päivän.  

Paranemisen jälkeen tulin osakkaaksi yritykseen syyskuussa 2019 ja Chocosomnia muuttui osakeyhtiöksi. 

Somemarkkinoinnin hoitaminen näkyi räjähdysmäisenä kasvuna myynnissä joulukuussa. Suklaan myynti ylitti kaikki odotukset! Haaveilimme jo tammikuun laihdutuskuureista, jotta saisimme vähän hengähtää! 

Suhteeni suklaaseen on intohimoinen, joskaan ei aivan Riikan tasolla. Yhteistyömme toimii hyvin, sillä kumpikaan ei jyrää toista. 

Kun ryhdyimme yhteistyöhön, teimme insight discovery -testin, eli persoonallisuusanalyysin. Olemme samanlaisia, mutta erojakin löytyy. Molemmat ovat miellyttämisenhaluisia, mutta stressitilanteissa meissä on jämeryyttä eri tavalla. Minä olen suurpiirteisempi ja Riikka tykkää enemmän yksityiskohdista. 

Kasvun suhteen meillä on valtavia suunnitelmia. Ensin on tavoite saada valtakunnallinen näkyvyys ja olla Suomen tunnetuin onnellisuuden tuottaja suklaaelämysten kautta. Toteutamme suklaajoogaa, meditaatiota, tastingeja sekä suklaakursseja. 

Olemme hyviä toimimaan. Koronan takia kivijalkamyymälämme Oulussa oli suljettuna. Meillä oli varastot täynnä suklaata, koska tuloillaan olivat kolmet isot messut, jotka tietenkin peruttiin. 

Teimme Facebookiin heti ilmoituksen, että suklaata voi tilata lomakkeen kautta ja parissa päivässä meillä oli yli 100 tilausta. Jouduimme kuitenkin käsittelemään laskut ja tilaukset käsin, koska verkkokauppaa ei ollut. Soitin tutulle verkkokauppa-alustoja tekevälle yrittäjälle, joka pyöräytti meille alustan 24 tunnissa. Se oli korona-ajan pelastus.  

Chocosomnialla on Suomessa maltillisesti kilpailijoita. Suomessa käsintehtyä suklaata on tarjolla rajoitetusti. Valmistamme konvehteja aidoista marjoista ja hedelmistä. Konvehti on aina aito ja rehellinen fine dining  ja premium-tuote. Meidät erottaa myös se, että olemme naisyrittäjiä miesvaltaisella alalla.

 

Juttu on julkaistu alunperin Yrittäjä+ -lehden numeron 04/2020 Työpari-palstalla.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi