5.11.2020 klo 12:47
Uutinen

Juha Sojakka käänsi puunjalostajayrityksen miljoonayritykseksi – Seuraavaksi suunta on Pohjois-Amerikkaan

Juha Sojakka ryhtyi yrittäjäksi nuorena vähän sattumalta, kun ei ollut paljon hävittävää. Paljon on kuitenkin voitettu vuosien varrella.

Rakennusten ulko- ja sisäverhoilutuotteita valmistava Siparila aikoo vallata vahvempaa jalansijaa Pohjois-Amerikan markkinoilta. Jyväskylästä ponnistava yritys on jo ottanut ensiaskeleensa markkinalla vuodesta 2016 lähtien, mutta jakelijoiden saama kauppa ei käy vielä toimitusjohtaja Juha Sojakkaa tyydyttävällä tasolla. Tavoite on saada oma toimipaikka markkinalle.

– Se on meille hyvä markkina, sillä siellä käytetään paljon ulkoverhoilutuotteita. Tällä hetkellä saamme kysynnän täytettyä, mutta toimitusaikamme sinne on liian pitkä, koska moni tilaa standardin sijaan tuotteet aina omavalintaisella sävyllä, Sojakka toteaa.

Jotta kauppa ja kansainvälistyminen onnistuisi paremmin, Sojakka myi vuonna 2019 osuuden Siparilasta virolaiselle lämpökäsitellyn puun ja saunatuotteiden valmistajakonserni Thermorylle. Siparila oli kasvanut neljä tehdasta käsittäväksi yhtiöksi, ja Sojakalla oli ainoana omistajan suuri vastuu.

– Aloitin keskustelut jakelukanavien hyödyntämisestä, mutta he halusivat omistuksellista yhtistyötä, Sojakka kertoo.

Yrityskauppa nosti Sojakan tänä vuonna Ilta-Sanomien verotulouutiseen, sillä yritysjärjestelyiden jälkeen Sojakan pääomatulot nousivat 4,2 miljoonaan euroon. Hän omistaa kuitenkin yrityksestä vielä 37 prosenttia.

Hyppy tuntemattomaan

Yrityksen 17 vuoden historiaan mahtuu myös toisenlaisia vaiheita.

Sojakka työskeli vuonna 2003 tehdaspäällikkönä Incap Furnituren tehtailla Kärsämäellä, missä valmistettiin huonekaluja Ikealle, mutta Sojakka halusi lähemmäs kotiseutujaan.

Finneveralla oli tuolloin ohjelma korkeasti koulutetuille nuorille yrittäjille, jonka kautta sai rahoitusta. Sojakka ryhtyi yrittäjäksi ostamalla kannattamattoman Keski-Suomen Puukympit yrityksen höyläystoiminnan. Puukympille jäi jäljelle kattoristikoiden tekeminen.

– En tiennyt toimialasta paljon mitään, mutta sain toiminnan huokealla hinnalla, eikä minulla ollut paljon hävittävää. Puun pintakäsittely oli silloin vielä lastenkengissä, joten keskityimme kehittämään perusmaalausta ja tuotekehitystä asiakastarpeeseen sekä laittamaan toimitusaikoja ja laatua kuntoon. Aika vähällä erotuimme eduksemme, Sojakka kertoo.

Rahoittajille ilmoitimme tavoitteen saada kolmen miljoonan euron liikevaihto kolmessa vuodessa 10 miljoonaan euroon. Ihan siihen yritys ei kyennyt, mutta Sojakan mukaan kolmessa vuodessa liikevaihto nousi yli seitsemään, lähes kahdeksaan miljoonaan euroon.

– Totesimme, että tarvitsemme järjestelmiä ja infraa, että tämä ei pyörikään ihan paperinkulmalla, joten siihen meni pari vuotta lisää, Sojakka kertoo.

Kotimaisia asiakkaita löytyi helposti, sillä puurakentaminen oli nosteessa. Myös ulkomailta löytyi asiakkaita. Oppitunteja oli kuitenkin luvassa. Yritys lanseerasi ensimmäisiä tuotteitaan valkovahausmenetelmä edellä, ja iso kilpailija toi nopeasti oman valkovahatun tuotteen markkinoille.

– Tajusimme, että tuotteille tarvitaan brändiä ja markkinointia. Emme voi suojata tuotteitamme juuri muulla keinoin, kuin hankkimalla niille tunnettuutta, Sojakka sanoo.

Hankala alku vuosikymmenelle

Siparila on kasvanut yritysostoilla, joista on maksettu oppirahoja myöhemmin. Sojakka teki 2010-luvun alussa pari yritysostoa riskillä, kun näytti, että taloustaantuman aalto ei koskettaisi yritystä ainakaan kovin pahasti. Kapasiteetti sisätuotteille oli loppumassa, joten Siparila osti uuden tehtaan niitä varten.

Sitten hän sai yhteydenoton liittyen entiseen työpaikkaansa, Haapavedellä toimivaan tehtaaseen. Yritys oli joutunut saneeraukseen, joten Ikean tuotteita valmistava tehdas oli myynnissä.

– Tehtaan ostohetkellä suunnitelma oli muuttaa tuotanto rakennuspuolen tuotteille, mutta Ikea otti yhteyttä ja tarjosi kolmen vuoden kiinteää sopimusta, jolla ostovolyymi nousisi 10 miljoonaan. Sopimus houkutteli ja sängyn valmistus alkoi. Tehtaan valmistavat Ikean sängyt eivät käyneetkään kaupaksi ja niiden valmistus loppui, ja minulla oli 50 henkeä tehtaalla töissä. Siitä tuli vähän kallis reissu, Sojakka toteaa.

Vuosi 2011 on Sojakan mukaan Siparilan historian ainoa tappiollinen vuosi.

Lisää fuusioita tiedossa

Vuosikymmenen loppu oli kuitenkin jo parempi. Vuonna 2017 brändättyjen tuotteiden kasvu nosti kannattavuutta ja Siparila osti kilpailijansa US Woodin ulkovalmistetehtaan. Fuusioiden ja yritysostojen kautta tehtaita oo Suomessa lopulta neljä, ja yrityksen liikevaihto on nykyään noin 35 miljoonaa euroa.

Vuoden 2019 yrityskaupan jälkeen, pääomasijoittaja on ostettu ulos, uusi sijoittaja löydetty tilalle ja Sojakka on vaihtanut Siparilan osakkeet Thermoryn osakkeisiin. Fuusioita on tiedossa lisääkin, kun Suomen Lämpöpuu fuusioidaan Siparilaan, joka on Sojakan vastuulla.

Jatkossa Thermoryn organisaatio Virossa hoitaa Viron toiminnot ja Siparila Suomen toiminnot, mutta myyntitiimi auttaa molempien brändien myyntiä.

– Teemme yhteistyötä eri brändeillä, mutta kaikki toimivat itsenäisesti, Sojakka kiteyttää.

Amerikan valloitus tai meneillään oleva Yhdysvaltain presidentin valinta ei huoleta kansainvälistymissunnitelmia tehdessä.

– En usko, että valinnalla puoleen tai toiseen on valtavia vaikutuksia. Aino huoli on tullimaksut, mutta toistaiseksi niitä ei ole Euroopasta tuleville tuotteille. Jos ne tulevat, uskon, että ne tulevat sitten kaikille muilta markkinoilta tuleville, Sojakka sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi