Krooninen työvoimapula vaivaa, mutta reality-ohjelma ei hetkauttanut – "Asiakkaat tietävät, että se oli yliammuttua" | Yrittajat.fi

Etsi

Krooninen työvoimapula vaivaa, mutta reality-ohjelma ei hetkauttanut – "Asiakkaat tietävät, että se oli yliammuttua"

Telemarkkinoinnissa on työpaikkoja kymmenkertaisesti hakijoihin nähden, toteaa Gainer Oy:n toimitusjohtaja Mikko Laakso.

Telemarkkinoinnissa on työpaikkoja kymmenkertaisesti hakijoihin nähden, toteaa Gainer Oy:n toimitusjohtaja Mikko Laakso.

Puhelinmyynti kärsii kroonisesta työvoimapulasta, sanoo telemarkkinointiyhtiö Gainer Oy:n toimitusjohtaja Mikko Laakso. Hänen mukaansa alalla avoimia työpaikkoja on tarjolla kymmenkertaisesti hakijoihin nähden.

Alan yritykset ovat usein pulassa, kun toimeksianto tulee lyhyellä varoitusajalla eikä työntekijöitä ole tarpeeksi saatavilla.

– Haaste tulee usein siinä, kun pitää reagoida todella nopeasti. Nopeimmat briiffit tulevat niin, että projektin pitäisi olla pystyssä viikon sisällä. Emme voi kääntää volyymia kovemmalle, koska ei ole ihmisiä eikä reserviä, tai ainakaan riittävästi, Laakso kertoo Yrittäjäsanomille.

"Monet ovat yllättyneet positiivisesti"

Puhelinmyynnin huono maine rajoittaa ihmisten hakeutumista alalle.

– Alalla on huono maine, joka vaikuttaa siihen, ettei alalle hakeuduta töihin. Puhelinmyynti ei ole koskaan ollut arvostettujen ammattien listalla, Laakso toteaa.

– Nykyään nuorten ja työelämässä olevien pitää pystyä myymään omaa osaamistaan, ja sitä voi harjaannuttaa telemarkkinoinnissa. Jostain syystä alalla ei kuitenkaan ole vetovoimaa. Työntekijöiden palaute on kuitenkin ollut hyvää. Töihin koulutetaan, oppii paljon ja saa kunnon ansion. Monet ovat yllättyneet positiivisesti, Laakso jatkaa.

Laakso ei ole huomannut taannoisella puhelinmyyjien arkea kuvaavalla tv-ohjelmalla olleen vaikutusta. Alalla työskentelevät miettivät että pitäisikö tv-sarjan aiheuttamaan mielikuvaan reagoida jotenkin.

– Mutta olkoot omassa arvossaan. Ei sillä ole lopulta ollut mitään vaikutusta hyvässä tai pahassa. Asiakkaat tietävät, että se oli yliammuttua. Ja mistä tahansa ammattiryhmästä voi tehdä vastaavanlaisia ohjelmia, Laakso toteaa.

Ruotsinkielisillä kysyntää

Yritysten satsaukset telemarkkinointiin vähenivät vuonna 2014, mutta Gainer palkkasi lisää henkilöstöä ja kasvatti liikevaihtoaan. Kuluvana kesänä yritys palkkasi 20 kesätyöntekijää. Erityisesti ruotsikielisillä työntekijöillä on kysyntää.

Telemarkkinointiyhtiö Gainer Oy on vuonna 1984 perustettu suomalainen perheyritys. Gainerin palveluja ovat puhelinmyynti, asiakasmarkkinointi, varainhankinta ja tutkimuspalvelut.

Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 1,9 miljoonaa euroa ja yrityksessä työskenteli oli 84 henkilöä. Gainerin toimipisteet sijaitsevat Lahdessa ja Helsingissä.

Katri Simola

katri.simola@yrittajat.fi