Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Jämsäläinen menestystarina – Perheyritys luottaa tuotteisiinsa, ”Olemme kasvaneet hallitusti koko ajan”

Moni tietää Ponssen ja John Deeren, mutta moniko on kuullut Nisula Forestista? Harvesteripäihin erikoistunut konevalmistaja myy tuotteitaan 29 maahan.

Kuoreveden Hallissa tehdashallin viereen nousee talvella Nisula Forestin 1500 neliömetrin laajennus. Investoinnin hintalappu on 2,5 miljoonaa euroa.

– Pohdimme töissä, että jos korona oikein pahaksi äityy, niin laajennus lienee pienin ongelmamme, perustaja-yrittäjä Ali Nisula vitsailee Yrittäjä Plus -lehden haastattelussa syyskuun lopulla.

Pienyrityksen kehityskaari on kulkenut metsäkoneurakoinnista 29 maahan myytävien energia-, hakkuu- ja yhdistelmäkourien teolliseksi yritykseksi. 1990-luvun puolivälissä Nisula Forest oli yksi isoimpia metsäkoneurakointiyrityksiä Suomessa.

Tuotekehitys on ollut kuorevesiläisen yrityksen, sittemmin kuntaliitoksen myötä jämsäläisen yrityksen, menestyksen avain. Urakoinnin ohella yritys suunnitteli ja teki protokouria Ponsselle 1990-luvun puolivälissä ja on tehnyt yhteistyötä matkan varrella useamman metsäkone- ja laitevalmistajan kanssa.

– Ehkä hydrauliikka ja hakkuupäiden suunnittelu on ollut minun heiniäni, Ali Nisula muistelee.

Keskittyminen metsäkoneiden valmistukseen – Kasvua tarpeen mukaan

Vuosituhannen vaihteessa yrityksen suunta kääntyi urakoinnista metsäkonevalmistajaksi.

Tuotteiden valmistus on hyvin pitkälti perheyrityksen omaa tuotantoa. Pintakäsittely on ulkoistettu.

Nisula Forest on laajentanut tuotantotiloja moneen otteeseen: vuosina 1994, 2002, 2008, 2015, 2016 ja nyt kuluvana vuonna alkoi ensi vuodelle kestävä investointi. Yritys on kasvanut tarpeen mukaan kysyntävetoisesti.

Ali Nisulan poika Esa Nisula tuli täysipäiväisesti perheyhtiöön vuonna 2003 valmistuttuaan ammattikoulun metallipuolelta. Esa Nisula vastaa tuotesuunnittelusta.

Nykyisin tuoterepertuaaria ja -variaatioita on lukuisia. Hakkupäitä on viittä eri kokoluokkaa, joista on myös eri variaatioita. Tuotteet valmistuvat 4-8 viikossa asiakkaan tilauksesta. Nisula Forest valmistaa myös hakkuukoneita: peruskoneena on Lännen Tractorsin kone, johon tehdään ja asennetaan metsävarustelu, muun muassa nosturi, ohjausjärjestelmät, työhydrauliikka ja panssaroinnit.

Nisula Forestin tuotteista 60 prosenttia menee vientiin. Kotimaa on suurin yksittäinen markkina-alue.

Nisula Forestin liikevaihto on viimeisen 10 vuoden aikana tuplaantunut 7,7 miljoonaan euroon.

– Olemme kasvaneet hallitusti koko ajan, yrityksen osakas Sami Vähäsalo kertoo strategiasta.

Koronan vuoksi puunkorjuulaitteiden valmistajalta peruuntui kahdeksat ulkomaiset messut tältä vuodelta. Ainoa alan tapahtuma, joka järjestettiin, oli FinnMetko Jämsässä. Nisula Forest oli paikkakunnan messuilla mukana omalla osastollaan.

Paperiyhtiö UPM ilmoitti syksyllä sulkevansa Kaipolan paperitehtaan vuoden loppuun mennessä. Muutama Kaipolan tehtaan työntekijöistä on jo soittanut Nisulalle ja kysynyt töitä. Yrityksellä on kasvutavoitteet ja hallilaajennuksen myötä tulee olemaan kapasiteettia kasvattaa tuotantoa. Ali Nisulan poika Esa Nisula kertoo hyvien työntekijöiden aina kiinnostavan.

Investointi osui epävarmaan aikaan

Yrittäjät eivät torpanneet laajennushanketta koronaepidemian vuoksi. Investoinnin toteutus vain lykkääntyi.  Rakennustyöt on tarkoitus saada valmiiksi talvella.

Kevään korvilla uuteen tilaan tulee muun muassa varastoautomaatit, uusi kokoonpanotila sekä hitsaamo.

– Laajennukselle oli tarve jo ennen koronaa. Katsomme investoinnissa tarpeita vuosiksi eteenpäin. Tämän myötä pystymme tuplaamaan tuotantomme, pikkuhiljaa.

Mistä niin iso kysynnän kasvu saadaan?

– Kyllä se myyntityötä vaatii, uusia markkina-alueita sekä nykyisten markkina-alueiden tehostamista joka tuotealueella, Esa Nisula sanoo.

Perheyritys luottaa tuotteisiinsa: tarve harvennushakkuun ja energiapuun korjuulaitteille ei ole koronasta huolimatta hävinnyt.

Suomi on tarjonnut metsäkone- ja laitevalmistukseen otollisen maaperän, toki myös kilpailua. Suomessa metsänhoito on ollut kansainvälisesti katsoen hyvällä tolalla.

– Yritystoiminnan menestys perustuu siihen, että olemme olleet asioista kiinnostuneita, ja valmiita tekemään töitä niiden eteen. Menestys ei tapahdu henkseleitä paukuttelemalla, perustajayrittäjä Ali Nisula kertoo.

Lue koko juttu Yrittäjä Plussan 5/2020 -numerosta. Tilaa lehti!

Pääkuvassa: Sami Vähäsalo (vas.), Esa Nisula ja Ali Nisula

Teksti Riikka Koskenranta kuvat Tommi Anttonen