Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Tietoturva

Kuluttajien luottamus verkkokauppaan on parantunut – Kivijalkakaupoilla on myös paikkansa

Tämän vuoden jouluostokset kohdentuvat vahvasti verkkokauppoihin. Luotettavan verkkokaupan rakentaminen on kauppiaiden valtti.

Kuluttajien luottamus verkkokaupan toimijoihin on parantunut muutaman viime vuoden aikana. Digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyeen TietoEvryn Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteuttama kysely osoittaa, että suomalaisista vastaajista 77 prosenttia kokee verkko-ostamisen erittäin tai melko turvalliseksi. Vuonna 2018 vastaava osuus oli 69 prosenttia.

Kyselyyn vastasi yhteensä 3 093, joista Suomessa oli 1 046,  Ruotsissa 1 000 ja Norjassa 1 047.

Tämän vuoden jouluostokset kohdentuvat vahvasti verkkokauppoihin. Asiaan vaikuttaa toki koronakriisi, mutta Kaupan Liiton selvityksen mukaan nousua oli jo viime vuonna 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Kaupan liiton keväällä julkistaman selvityksen mukaan suomalaiset ostivat digitaalisesti vähittäiskaupan tuotteita koti- ja ulkomailta vuonna 2019 4,5 miljardilla eurolla. Lisäksi 60 prosentissa Suomessa tehtävistä verkko-ostoksista lähetys tulee kotimaasta.

– Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Jouluostokset siirtynevät yhä vahvemmin verkkoon. Se, miten paljon kasvua tulee koronan myötä, on vielä auki. Luotettavan ja luotettavaksi koetun verkkokaupan rakentaminen näyttäisi jossain määrin nousseen kauppiaiden agendalle, TietoEVRYn tietoturvaliiketoiminnan johtaja Maria Nordgren sanoo.

Verkkokauppa vahvistuu, kivijalassa kohtaamisia

Verkkokauppa ja digitaalinen asiointi vaatii satsauksia ja työtä. Tietoturva ja -suoja-asiat vaativat jatkuvaa kehitystyötä ja valppautta. TietoEVRYn näkemyksen mukaan asiakkaat haluavat tulla kohdatuksia myös kivijalkakaupassa, eli kaikkia asiakaspalvelun kanavia täytyy kehittää.

Suomalaisista neljännes ei lainkaan tai juurikaan kaipaa tavallisessa kaupassa käymistä samalla lailla kuin ennen koronakriisin alkua. Esimerkiksi kategorioissa muoti ja jalkineet, urheilu- ja vapaa-ajan varusteet, kodin elektroniikka ja kauneus- ja terveystuotteet yli puolet suomalaisista kyselyyn vastaajista aikoo pandemian jälkeenkin jatkaa verkko-ostamista samalla tasolla kuin nyt pandemian aikana.

Samanaikaisesti vaikuttaa siltä, että suomalaisten totutut tavat verkko-ostamisessa vaativat paljon muuttuakseen. Suomalaisista 38 prosenttia kaipaa ostosten tekemistä tavallisessa kaupassa samalla lailla kuin ennen korona-aikaa. Ruotsissa vastaava luku on 27 prosenttia ja Norjassa 26 prosenttia.

– Korona-aika on nostanut verkkokauppaa ja tämä kasvanut osuus säilynee suurena pandemian jälkeenkin. Digiloikassa edetään harkiten. Suomalaiset haluavat mahdollisuuden hyödyntää itselle sopivia niin verkossa kuin perinteisissä kaupoissa. Kauppiaille tämä tarkoittaa merkityksellisen asiakaskokemuksen rakentamista ja kehittämistä kaikissa kanavissa ja asiakaspolun vaiheissa. Mahdollisesti jopa liiketoimintamallien uudelleen miettimistä. Keskittyminen vain kivijalkaan tai verkkoon voi kopsahtaa omaan nilkkaan, TietoEVRYn vanhempi konsultti Nicolas Romi sanoo.

 

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi