22.12.2020 klo 14:31
Uutinen

Kustannustuen toinen haku lähti reippaasti liikkeelle, ensimmäisenä päivänä yli 2 000 hakijaa – Rovaniemeläisyrittäjä sai päätöksen jo yöllä

Kustannustuen toinen kierros lähti käyntiin maanantaina 21.12. Alkuinnostus oli kova, sillä hakemuksia tuli ensimmäisen päivän aikana noin 2 000.

Samalla heräsi kysymyksiä. Valtiokonttori sai puhelinpalveluunsa 600 yhteydenottoa ja sähköpostilla muutaman lisää, jolloin kysymykset liittyvät yleensä tarkemmin yrityksen erityistilanteeseen.

– Yleisimmät kysymykset liittyvät hakemuksen täyttämiseen ja varmisteluun, että se etenee oikein. Toiseksi eniten kysymyksiä tuli kuluista, joita voi ilmoittaa, Valtiokonttorin palvelupäällikkö Tuomo Yliluoma sanoo.

Helppo hakemus

Rovaniemeläinen Riina Hyöky toimii Joulupukin pajakylässä ja myy Muumi-tuotteita ValleyShop-myymälässä yrityksen toisen osakkaan kanssa. Hän koki kustannustuen hakemisen helpoksi.

– Palkat, alvit ja liikevaihto tulivat automaattisesti täytettynä. Olin tehnyt esityötä, eli poiminut, mitä kuluja voisin korvattavaksi syöttää. Jos en heti hoksannut, mihin luokkaan ne kuuluvat, laitoin ne muut kulut -kohtaan ja selityslaatikkoon sanallisen selityksen kulun luonteesta, Hyöky kertoo.

Hyökyn yritys oli keväällä kolme kuukautta kiinni rajoitusten takia, ja ulkomaisten turistien puuttuessa liikevaihto on laskenut niin, että kriteerit täyttyvät. Keväällä yritys sai Business Finlandin kehittämistukea, joten yrittäjät hakivat kustannustukea nyt ensimmäistä kertaa.

– Esityö ja mietintä, mitkä maksut menevät mihinkin, auttoi, samoin Valtiokonttorin webinaari-info, joka on nähtävissä tallenteena edelleen. Kannustan hakemaan tukea. Me saimme tukipäätöksen sähköpostiin kello kahdelta yöllä, Hyöky kertoo.

Yliluoman mukaan käsittelijät ovat käsitelleet tukihakemuksia kello 21 saakka illalla, joten ne ovat lähteneet yön aikana hakijoille.

– Tavoite on saada päätökset eteenpäin ja rahat tileille nopeasti, Yliluoma sanoo.

Yleispätevä lista joustamattomista kuluista mahdoton laatia

Kustannustuen toinen kierros on hieman toisenlainen kuin ensimmäinen. Erityisesti kysymyksiä herättää se, mitä kuluja tuki korvaa.

– Ensimmäisellä kierroksella kululajit olivat tiukasti laissa säädettyjä. Eteen tuli tilanteita, kuten ajoneuvon liikennevakuutus, joka ei mennyt mihinkään kategoriaan, mutta on esimerkiksi taksiyrittäjälle ehdoton, jotta voi harjoittaa elinkeinoaan. Lausuntopalautteen perusteella, toisella kierroksella on pyritty hakemaan joustoa, jolloin voimme vastata paremmin yritys- ja toimialakohtaisiin tarpeisiin, Yliluoma kertoo.

Edelleen on kuluja, kuten YEL, joita ei ole tarkoitettu kustannustuella korvattaviksi. Yleispätevää listaa joustamattomista kuluista on kuitenkin hankala laatia.

– Kulujen joustavuus on tilannekohtaista. Yrityksellä voi olla esimerkiksi leasing-sopimus, mutta yhdellä se on vuosisopimus, joka ei jousta, toisella kuukausisopimus, ja siten joustava. Sosiaalivakuutusmaksut voivat joustaa ja ne määräytyvät sen mukaan, miten palkkaa on maksettu. Kaikki kulut, joita voi muokata, täytyy muokata, ja ne kulut, jotka juoksevat muuttumattomina, ovat joustamattomia, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen sanoo.

Kulut, joita ei hyväksytä korvattaviksi, ovat raaka-aine- ja tarvikemenot sekä investointimenot.

– Liiketoiminnan pyörittämiseen liittyvät menot eivät kelpaa, Malinen toteaa.

Kun listausta on hankala tehdä, Valtiokonttori on avannut erilaisia hyväksyttäviä kustannuksia sivuilleen esimerkkien avulla.

Hylättyjä hakemuksia 72 prosenttia

Valtiokonttorin saamista 2 000 hakemuksesta 72 prosenttia päätyi hylkäävään päätökseen.

Yliluoman mielestä sitä selittää kaksi asiaa.

– Ensimmäisten päivien aikana tulee hakemuksia, joissa ei ole tutustuttu ehtoihin ja kriteereihin. Näin kävi myös ensimmäisellä kierroksella. Aika paljon hylättyihin päätöksiin johti se, että hakijan liikevaihto ei ollut laskenut 30 prosenttia tai korvaus ei ylitä 2 000 euron tukirajaa, Yliluoma sanoo.

Hän uskoo, että hylättyjen hakemusten osuus pienenee ajan kuluessa. Toisella kierroksella harkinnanvaraisia kriteerejä on joustavammin, joten niiden kautta hyväksyttyjen hakemusten joukkoon päätyy useampi kuin hylättyihin.

– Tuo 30 prosentin raja on kuitenkin niin selkeästi laissa ilmaistu, että siitä ei voi harkinnallakaan joustaa. Olen myös ihmetellyt hakemuksia, joissa yrityksen liikevaihto on selkeästi kasvanut, eikä laskenut. Yritykset elävät tätä hetkeä, kun kustannustukea pitäisi hakea kesä-lokakuu-väliseltä ajalta, Yliluoma kertoo.

Sekaannusta välttääkseen Valtion konttori on pyrkinyt parantamaan viestintäänsä. Verkkosivujen esimerkkien lisäksi sivuilta löytyy laskuri, jolla voi katsoa, miten oman yrityksen tukikelpoisuus menee.

– Se on karvalakkimalli, johon tiedot täytyy syöttää itse ja tulos on arvio, mutta se antaa suuntaa, Yliluoma sanoo.

Lue myös Näin haet kustannustuki II – Yrittäjä: ”Ehdottomasti kannattaa hakea, varaudu keräämällä tarvittavat tiedot ulottuvillesi”

Onko liikevaihto tippunut yli 30 % kesä-lokakuussa? Hae kustannustuki II – Näistä kanavista saat apua hakemuksen täyttämiseen

Tutustu Valtiokonttorin palveluihin

Suomen Yrittäjien koulutukset ja tietoiskut

Juttua korjattu 22.12. klo 15.15. Jutun otsikossa kerrottiin virheellisesti ensin, että hakemuksia olisi tullut 700. Valtiokonttori sai maanantina 21.12. yli 2 000 hakemusta, joista 700 käsiteltiin.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi