11.1.2021 klo 15:45
Uutinen

Ruoka-apua, rauhanneuvotteluita ja yhteishenkeä – Nyt on mahdollisuus äänestää paikallisyhdistysten Vuoden koronatekoa

Yrittäjien aluejärjestöt ja paikallisyhdistykset ovat käärineet hihansa ja kantaneet vastuuta tarjoamalla apua sekä piristystä, kun sitä on tarvittu. Nyt alueiden toimijat ovat saaneet ehdottaa Vuoden koronatekoa, joista pääsee äänestämään itselleen mieluisinta.

Koronakriisi iski täydellä teholla yrityksiin viime keväänä. Yrittäjillä oli paljon kysymyksiä, mutta vähän vastauksia. Ilmassa oli epätietoa- ja toivoa.

Vuoden mittaan tilanteet elivät. Oli rauhallisempia jaksoja sekä tautiryppäitä, jotka toivat jälleen tiukennuksia rajoituksiin. Kriisivuosi on vaatinut toimintaa paikallistasolla samoin kuin valtakunnallisesti. Nyt saa äänestää paikallisyhdistysten Vuoden koronatekoa. Ehdotuksia määräaikaan, eli perjantaihin 8. tammikuuta mennessä tuli yhteensä 15.

Pukkilan yrittäjät auttoivat vähävaraisia perheitä

Pukkilan yrittäjät järjesti 1.5.-31.7.2020 pienkeräyksen, jonka tuotto jaettiin ruoka-apuna Pukkilan kunnan vähävaraisille perheille. Rahaa saatiin kerättyä sen verran, että myös muutaman perheen koululaiset saivat kaipaamansa sähköisen oppimisalustan. Rahaa kerättiin lahjoituksina yhteensä 2681 euroa.

Orivedellä syntyi koronastudio

Oriveden Yrittäjät teki Koronastudio Orivesi -ohjelman, jossa haastateltiin esimerkiksi kunnan yrittäjiä ja elinvoimajohtajaa.

Eri alojen yrittäjät kertoivat omista murheistaan ja selviytymisestään. Kunnan edustaja kertoi, miten mitäkin tukea voi hakea ja mitä kautta.

Ohjelma sai hienon vastaanoton. Sitä on katsottu lähes 1300 kertaa Oriveden yrittäjien kotisivuilla ja Youtubessa.

Koronastudio Orivesi on saanut jo jatko-osan, jossa ääneen pääsivät jälleen yrittäjät sekä Pirkanmaan Yrittäjien toiminnanjohtaja.

Ammattikuvaajan kustannuksista vastasivat Oriveden kaupunki ja Pirkanmaan Yrittäjät.

Satakunnan paikallisyhdistykset virkistyivät yhdessä

Satakuntalaiset paikallisyhdistykset sekä yhteistyökumppani Fennia järjestivät yhteisvoimin iloisen syyspäivän Yyterin rannoilla marraskuun ensimmäisenä päivänä.

– Tämä oli ensimmäinen isompi tapahtuma, joka järjestettiin Satakuntalaisten paikallisyhdistysten kesken. Mutta ei varmasti viimeinen. Tapahtuma osoitti yhteen hiileen puhaltamista, oli iloinen ja yhdistävä tilaisuus syksyn pimeyden keskellä koronavuoden jälkeen. Tapahtumassa toteutettiin yrittäjyyttä sekä yhteisöllisyyttä osoittava kuvaelma, Ulvilan Yrittäjien Krista-Carola Mäkinen sanoo.

Päijäthäme paransi vuoropuhelua

Koronakriisin alkaessa Päijät-Hämeen Yrittäjät ideoi ja kehitti uuden toimintamallin vuorovaikutuksen ja tiedon lisäämiseen koko maakunnan yritysten ja kunta- ja elinkeinopäättäjien välillä. Tästä syntyi Yritysten ja maakunnan välinen vuoropuhelu Teams-tapaamiset.

Kutsuttuina ovat olleet kunnanjohtajat, elinkeinopäälliköt, maakuntajohtaja, kehitysyhtiö Ladecin ja Ely-keskuksen edustajat, sekä yrittäjäjärjestön edustajat, paikallisyhdistysten puheenjohtajat. Alkutapaamisten jälkeen on myös yrittäjiä kutsuttu laajemmin mukaan.

Vuoropuhelu-teamsit aloitettiin huhtikuussa ja toteutettiin kuusi kertaa vuoden 2020 aikana.

– Heti ensimmäisen kokouksen jälkeen yhteinen tahtotila oli jatkaa vuoropuhelua myös koronakriisin jälkeisessä ajassa ja tehdä tästä toimintamallista uusi normaali. Avoimelle ja vapaalle vuoropuhelulle sekä tiedonvälitykselle maakunnan yrittäjien ja päättäjien välillä on kuitenkin jatkossakin tarvetta ja tämä edesauttaa yhteistyötä. Nyt tuntuu jopa hassulta, ettei tällaisia yhteistapaamisia ole aikaisemmin ollut. Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen on ollut mukana tapaamisten kutsujana yhdessä Yrittäjäjärjestön kanssa, toiminnanjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo kertoo.

Urheiluseura sponsoroi yrityksiä

Kemin Innon painijaoston hyväntekeväisyystempaus sai aluksi Lapin Yrittäjien puheenjohtaja Marko Vuorisen ymmälleen. Urheiluseura Kemin Into tarjoutui sponsoroimaan koronakurimuksessa olevia yrityksiä. Kerrankin näin päin!

Urheiluseura kustantaa Yrittäjän luottopakki -kalenterit, jotka esittelevät lappilaisia yrittäjiä sekä heille tärkeä yrittäjäkollega, joka on toiminut tukijana ja innostajana Yrittäjät saavat ilmoituksensa kalenteriin ilmaiseksi.

Myytyjen kalentereiden tuoton Kemin Into käyttää yrittäjien hyvinvoinnin ja liiketoiminnan tukemiseen. Yrittäjä voi saada esimerkiksi kampaajan, hieronnan tai manikyyrin paikallisen yksinyrittäjän kautta. Kemin Into kattaa palvelun kalenterituotoilla. Yrittäjä saa ilmaisen palvelun ja toiset yrittäjät liiketoimintaa.

Into myös kantaa kalentereiden valmistuksesta taloudellisen riskin, jos ne eivät menisikään kaupaksi.

– Lupasin heille omaa aikaani, liiketoimintaosaamistani ja verkostoani rajattomasti käyttöön, Lapin Marko Vuorinen kertoo.

Vaasan tautitilanne vaati toimintaa

Koronavirustartunnat levisivät poikkeuksellisen nopeasti Vaasassa syksyllä. Terveysviranomaiset keskittivät voimavaransa tautitapausten jäljittämiseen. Tämän seurauksena yrittäjät saivat lukea sanomalehdestä tai Vaasa.fi-sivujen altistuslistauksesta, että heidän ravintolassaan tai kivijalkakaupassaan oli ollut korona-altistus.

Vaasan Yrittäjät reagoivat tilanteeseen, sillä yrittäjän täytyy saada nopeasti tieto eteenpäin henkilökunnalle ja asiakkailleen.

– Olimme yhteydessä alueen koronanyrkkiin, joka ehdotti, että yrittäjäjärjestö ottaisi asian hoitaakseen. Vastasimme totta kai, sillä nämä ovat yhteiset talkoot, toiminnanjohtaja Mari Pohjanniemi-Kivi Vaasan Yrittäjistä kertoo.

Terveysviranomaiset välittivät tietoa altistuksista Vaasan Yrittäjille, josta tieto kulki yrittäjille. Kun yrittäjä on saanut viestin eteenpäin omassa verkostossaan, Vaasan Yrittäjät välittää tiedon kaupungin viestintään, joka laittaa tiedon kahdeksi viikoksi kaupungin verkkosivulle. Toiminta on saanut kiitosta kaikilta osapuolilta.

Rahallista tukea yrittäjille

Kaarinan yrittäjät lähetti vetoomuksen kaupungin päättäjille ja johtaville viranhaltijoille tukea yrittäjiä. Asia oli esillä esimerkiksi paikallislehdissä, mutta paras apu on konkreettinen apu.

Kaarinan Yrittäjät ry:lle on vuosien mittaan kertynyt varallisuutta, ja nyt jos koskaan oli tullut aika käyttää sitä jäsenien hyödyksi – jakamalla rahallista tukea.

Hallitus päätti valitsemansa toimikunnan esityksestä 20 000 euron tuen jakamisesta ja sen kriteereistä. Huhtikuun 17. päivä jäsenistölle lähti tiedote. Jäsenet kutsuttiin samalla ylimääräiseen yhdistyksen kokoukseen 4.5., jossa päätettiin määrärahan myöntämisestä.

Tuen haku oli auki 20.4.-10.5. Hakemuksia tuli 28. Hakemukset käsiteltiin määriteltyjen kriteereiden pohjalta ja tukea päätettiin myöntää 23 yritykselle.

Yritysten aiempi taloudellinen tilanne tarkistettiin julkisista rekistereistä. Toimikunta piti yhtenä kriteerinä myös toimialaa, koska poikkeustilanne oli vaikuttanut eri aloihin eri tavoin. Myös työntekijöiden määrä huomioitiin. Tuet maksettiin myönteisen päätöksen saaneille jäsenille 19.5.

Gaalan sijaan roadtrip

Varsinais-Suomen Yrittäjät juhlivat joka marraskuussa alueen yrittäjiä 850 hengen voimin – paitsi vuonna 2020. Yrittäjät eivät jääneet palkinnotta, vaan aluejärjestön johto päätti lähteä maakuntakierrokselle ympäri Varsinais-Suomea ja viedä henkilökohtaisesti palkinnot palkittaville yrittäjille.

– Teimme kalenterisulkeiset aluejärjestön toimitusjohtajan, puheenjohtajiston, yrittäjien ja paikallisyhdistysten edustajien kanssa ja saimme marraskuulle kahdeksan päivää, jolloin 22 yritysvierailua tehtiin, tapahtumakoordinaattori Niina Pekkala kertoo.

Aluejärjestö vei palkinnon, kunniakirjan ja kakun Y-logolla, palkittu keitti kahvit, paikallisyhdistys toi kukat voittajalle.

Mukana kulki koko ajan jäsenyrityksestä videokuvaaja, joka taltioi koko kierroksen. Kierroksen jälkeen koossa oli noin 2,5 minuutin erittäin hyvänmielen videon koko kierroksen parhaista paloista. Lisäksi jokainen voittaja sai itselleen joululahjaksi puolen minuutin videon omasta palkitsemishetkestään, mitä yrittäjät voivat käyttää omassa markkinoinnissaan.

– Parhaat palat -video tavoitti Facebookissa yli 4600 henkilöä, ja se on saanut yli 2200 katselukertaa. Kaikki videot on ladattu Varsinais-Suomen Yrittäjien Youtube-kanavalle.

Jatkossa yritysvierailukierros järjestetään gaalan rinnalla, ja osallistumaan pääsevät kaikki VSY:n hallituksesta. Tavoitteena on saada myös palkittavan kunnan elinkeinoasiahenkilön kutsuminen, jolloin saadaan saman iloisen pöydän joukkoon sekä aluejärjestö, paikallisyhdistys, yrittäjä ja kunta.

Imatran Seudun Sapuskajelppi

Keväällä koronarajoitusten alkaessa Imatran Seudun Yrittäjät perustivat kriisiryhmän, joka miettiä tapoja tukea paikallisia yrittäjiä taloudellisesti. Yksi näistä ajatuksista oli konkreettinen ruoka-apu, jota voitaisiin tarjota paitsi yrittäjille, myös muille taloudellisessa ahdingossa oleville imatralaisille. Ruoka-apu haluttiin toteuttaa mahdollisimman nopeasti ja jouhevasti ilman ylimääräistä byrokratiaa. Avun piti olla helposti saatavissa avuntarvitsijalle.

Sapuskajelppi päätettiin toteuttaa, kun mukaan lähti merkittäviä lahjoittajia sekä lahjakorttien jakeluun löytyi sopiva ratkaisu. Imatran kaupungilta, Etelä-Karjalan Osuuspankilta ja Imatran Seudun Sähköltä tuli tarvittavat rahalahjoitukset.

Paikalliset K-kauppiaat lähtivät mukaan ruoka-avun jakelukanavana sekä tukemaan Sapuskajelppiä taloudellisesti. Imatran Seurakunta tarjoutui mukaan yhteistyöhön. Heillä oli valmis organisaatio avun jakamiseksi. Lahjoituksia otetaan vastaan myös yksityishenkilöiltä.

Apua tarvitseva henkilö voi hakea Imatran Seurakunnalta 50 euron lahjakortin elintarvikkeisiin. Tällä hetkellä Sapuskajelpin kautta apua on saanut jo yli 1800 perhettä. Rahaa on saatu kerättyä lahjoituksilla lähes 100 000 euroa, mikä oli myös kampanjan alkuperäinen tavoite.

Avun tarve ei ole kadonnut, ja lahjoituksia otetaankin edelleen vastaan. Mukaan tukemaan on nyt liittynyt myös yhdistyksiä sekä muita paikallisia yrityksiä. Kaikki lahjoitukset menevät seurakunnan kautta täysimääräisenä eteenpäin apua tarvitseville.

Savitaipaleen Yrityspassi

Savitaipaleen Yrittäjät kehittivät Yrityspassi-konseptin tukemaan paikallisten yrittäjien palveluiden käyttöä.

Kuluttaja kerää leimoja 25 euron ostosten yhteydessä paikallisilta yrityksiltä tai yhdistyksiltä. Jokaiseen passiin kerätään 5 päivämäärällä varustettua leimaa. Kun leimat on kerätty, asiakas palauttaa yrityspassin palautuspisteeseen ja osallistuu samalla palkintojen arvontaan.

Arvontoja järjestetään kaksi kertaa, keväällä ja syksyllä. Leimoja voi siis kerätä tammikuusta huhtikuun loppuun sekä touko-elokuu välillä.

Yrityspassia voivat käyttää kaikki Savitaipaleella asioivat ihmiset, eikä yrityspassien käyttömäärää ole rajoitettu. Yrityspassin käyttöön osallistuminen ei edellytäyritykseltä yhdistyksen jäsenyyttä.

Yrittäjäyhdistys on saanut Savitaipaleen kunnalta 20 000 euroa tukea konseptin toteuttamiseen.

Yrittäjien valofestivaali Lahdessa

Päijät-Hämeessä järjestettiin Lahti-vetoisesti Yrittäjien valofestivaali, johon lähti kymmeniä toimijoita mukaan. Tarkoituksena oli tuoda positiivista virettä pimeneviin iltoihin ja yhteistä iloa haastaviin aikoihin. Lahdesta mukana oli suurin osallistujajoukko ja näkyvyyttä saatiin sekä paikallismedioissa että sosiaalisessa mediassa.

Lahden Yrittäjien hallituksen jäsen ja Valoviikon pääkoordinaattori Jani Unkuri oli kontaktoinut paikalliset valaistuspalveluiden tarjoajat ja hän antoi teknistä tukea, neuvontaa sekä ohjaa tarvittaessa oikeiden valaistuspalveluiden toteuttajien luokse. Tempauksen avulla yritettiin ensisijaisesti työllistää Päijät-Hämeen alueen sähkö- ja valaistustekniikkayrityksiä sekä taiteilijoita.

Lempäälässä syntyi Me-henki

Lempäälän Yrittäjät, kunta ja lukiolaiset halusivat yhdessä auttaa koronakriisissä. Osta Lempäälästä -kampanjoinnin sijaan toimijat rakensivat yrittäjien ja kuntalaisten Me-henkeä. Näin syntyi Olemme Lempäälästä-ilmiö.

Panostukset aloitettiin nuorten yrittäjyyskurssilla, jossa yrittäjyysoppien jakamisen lisäksi tehtiin harjoitustyönä markkinointisisältöjä paikallisille yrittäjille.

– Huomasimmekin että yrittäjien on melko vaikea sanoittaa omaa toimintaansa, ja päätimme keskittyä nimenomaan yrittäjäpersoonien esittelemiseen perinteisten yritysesittelyiden sijaan, Lempäälän Yrittäjien Ismo Paananen kertoo.

Sisältöjä alettiin koota Olemmelempäälästä.fi -sivustolle. Kurssin päätyttyä työtä jatkoi kunnan kesätyöntekijät, jotka somettivat yrittäjistä ja Lempäälän kesästä. Paikalliset viestintäyrittäjät antoivat opastusta ja tukea sisältöjen tekemiseen.

Some-kampanjan ytimeen syntyi musiikkivideo, jossa kuvattiin paikallisia eri alojen yrittäjiä omissa töissään. Video toteutettiin paikallisten yrittäjien yhteistyönä. Yrittäjät saivat myös Olemmelempäälästä.fi t-paitoja.

Syksyllä kampanjointi jatkui ja tähtäsi joulun ajan aktiiviseen markkinointiin. Joulukalenterin päivänä julkaistiin uuden yrittäjän esittely. Lisäksi kyseinen yrittäjä antoi arvontaan oman palvelunsa, joka toteutettiin Facebook-arvontana. Joulukalenterin videot julkaistiin Olemme Lempäälästä Facebook- ja Instagram-sivustoilla.

Kiitokseksi Yrittäjien joulutiimi rakensi jouluikkunan keskelle keskustaa, jossa lapset pääsivät tapaamaan lasin takaa myös joulupukkia ja tonttua.

Hangon Yrittäjät rauhan asialla

Hangossa on paljon ”kakkoshankolaisia”, eli vapaa-ajan asukkaita. Koronakriisi kärjisti paikallisten asukkaiden ja kakkoshankolaisten välejä, sillä paikalliset asukkaat eivät toivoneet muualta tulevia kaupunkiin levittämään virusta.

Osansa eripurasta ja kateudesta saivat myös yrittäjät, jotka pyrkivät palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman turvallisesti ja määräyksiä noudattaen.

Tunnelma kiristyi pahimmillaan lynkkauspuheeksi, ja moni kakkoshankolainen loukkaantui syvästi. Muutama laittoi talonsa myyntiin aikomuksenaan olla palaamatta koskaan.

Hangon Yrittäjät ry otti roolin Hangossa paikallisten asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden keskinäisen suvaitsevaisuuden ja ymmärtämisen lisääjänä. Yhdistyksen hallitus oli aktiivisesti sosiaalisen median Hanko-ryhmissä, ja sai asiallisella sekä faktapohjaisella viestinnällä osapuolet rauhoittumaan. Ilmiö toistui syksyllä, mutta se saatiin viestinnällä nopeasti taltutettua.

Paikalliset kauppiaat joutuivat ikävän kritiikin kohteeksi pitäessään liikkeitään auki. Yhdistys kannusti yrittäjiä pitämään ovensa auki ja viestitti poikkeavista palveluista poikkeusaikaa varten Facebookiin perustetulla Hanko palveluksessanne! -sivustolla.

Yhdistys myös auttoi jäseniään perustamaan verkkokauppoja, tekemään etämyyntiä ja kotiinkuljetuksia ja markkinoimaan palveluitaan. Some-videot muistuttivat, että kaupat ovat auki. Myös kaupunginjohtaja muistutti yhteishengestä.

– Viestin kärkenä oli paikallisten yrittäjien tukeminen, mutta samalla halutsimme luoda positiivista ilmapiiriä, jotta asiakkaat uskaltavat mennä ostoksille ja toisaalta kauppiaita ei syyllistetä heidän harjoittaessaan elinkeinoaan. Yhdistyksen aktiiviset toimet koronavuotena vaikuttivat siihen, että yrittäjät lähentyivät toisiaan, paikalliset ymmärsivät paremmin yrittäjien merkityksen kaupungille ja ennen kaikkea juopa kakkoshankolaisten ja vakituisten asukkaiden välillä pieneni selvästi, Nana Hyry Hangon Yrittäjistä kertoo.

Hangossa oli Pääsiäisenä päiväkävijöiden ennätys ja kesällä kiitettävästi turisteja, mutta koronavirustartuntoja kaupungissa on ollut vain yksittäistapauksia.

Pirkanmaan onnistuneet hyväntekeväisyystempaukset

Pirkkalan Yrittäjät järjesti kesällä tempauksia, joilla se keräsi vaate- ja lelulahjoituksia vähävaraisille lapsille ja heidän perheilleen. Hard Rock Cafe goes Tampere -tempaus oli Tampereen keskustorilla kesäkuussa ja Elonkerjuu Party Suupantorilla Pirkkalassa elokuussa järjestettynä yhdessä Pirkanmaan Vammaistyö ry:n kanssa, joka jakoi lahjoitukset. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Pirkkalan Yrittäjät, Business Shooting Club, Pirkkalan kunta sekä P-HA/Haulikkokerho.

Jo aikaisemmin keväällä Pirkkalan Yrittäjät yhdessä Business Pirkkalan Shooting Clubin kanssa jakoivat ilmaiseksi yli 100 Leivon Leipomon hillomunkkia ja Näsimentor Oy:n lahjoittamaa aurinkolasia. Hilloimunkin sai jokainen yrittäjä tai yrittäjämielinen siltä varalta, että kevään ”tukirahahillot” menivät sivusuun.

Kalajoen kaupat

Kalajoen yrittäjät halusi tehdä koronakriisissä jotain konkreettista paikallisten yritysten hyväksi. Yhdistys kirjoitti paikallislehteen tiedotteen siitä, miten paikallisia yrityksiä voi tukea. Yhdistys perusti myös Kalajoenkaupat.fi -verkkosivun, johon se kokosi paikallisten yritysten palveluita verkkokauppalinkkeineen. Mukana olivat myös Himangan yrittäjät ja Kalajoen kaupunki.

Kalajoen kaupat ja palvelut sivusto Facebookissa jatkoi paikallisten yritysten näkyvyyttä. Sivusto on kerännyt 1727 tykkäystä ja 1750 seuraajaa. Instagramissa tilillä on 544 seuraajaa. Sivustoilla näkyy yritysten tarjouksia, kampanjoita ja muita päivityksiä.

Perinteisen joulunavaustapahtuman sijaan Kalajoen yrittäjät käytti joulunavaukseen suunnatun budjetin tukemaan paikallisia kaupan- ja palvelualojen yrityksiä. Yhdistys teki 23 minuutin mittaista mainosvideota yrityksistä, joita jaetaan sosiaalisen median kanavissa. Videoissa muistutettiin turvallisesta asioimisesta liikkeissä ja vinkattiin joululahjaideoista paikallisissa yrityksissä. Yritykset saavat videot käyttöönsä.

Kalajokiseutu-paikallislehden välissä ilmestyi nelisivuinen joululiite Tue paikallista -teemalla 10 000 talouteen, jonka mukana oli joulusäkki-lahjakorttiarvonta. Lisäksi yhdistys kirjoittaa kolmen kuukauden välein yrittäjien terveisiä -palstaa.

Tänä vuonna yhdistys hankkii Kalajoen Hiekkasärkkien uudelle ostoskadulle Hilmankadulle tunnelmavalaistusta paikallisin voimin. Suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat paikalliset sähköalan yritykset Fixulux Oy ja HSK-Sähkö Oy.

Juttua muokattu: 13.1. 2021 klo 15.07. Lisätty Kalajoen yrittäjien osuus.

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi