Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Markkinointi

Kouvolan Lakritsi palkittu maailman parhaana lakritsin valmistajana – "Koko makeistoimiala kaipaa ravistelua"

Kouvolan Lakritsi on saanut kansainvälistä tunnustusta, kun brittiläinen LUXlife-aikakauslehti valitsi yrityksen maailman parhaaksi lakritsinvalmistajaksi Food and Drink -kategoriassa. Tiedossa on kasvuaskelia.

Kouvolan Lakritsi on saanut kansainvälistä tunnustusta, kun brittiläinen LUXlife-aikakauslehti valitsi yrityksen maailman parhaaksi lakritsinvalmistajaksi Food and Drink -kategoriassa.

Omistaja Timo Nisula toimitti puolueettomalle valitsijapaneelille 12 sivua tietoja yrityksen historiasta, liiiketoiminnasta ja tuotteista. Lisäksi paneelin jäsenet keräävät tietoja itsenäisesti julkisista lähteistä.

– Heitä selkeästi kiinnosti innovaatiot ja mitä erilaista olemme tehneet kilpailijoihin verrattuna. Lopullinen arvio pohjautuu useisiin kriteereihin, muun muassa liiketoiminnan pitkäikäisyyteen, liiketoiminnan kasvuun sekä mahdollisesti merkittäviin innovaatioihin ja saatuun palautteeseen. Toivon, että tämä edistää menestystä brittimarkkinoilla, Nisula sanoo.

Kouvolan Lakritsin tuotteita myydään Italiassa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Belgiassa, Saksassa ja Kanadassa. Tähtäin on myös Isoon-Britanniaan, Japaniin ja Yhdysvaltoihin.

Tempauksia ja erikoisuuksia

Kouvolan Lakritsilla on taskussaan muun muassa Guinnessin ennätysten kirjoissa suurin makeispussi, joka painoi tarkalleen 832,8 kiloa, ja josta pussin sisältö painoi 829,1 kiloa. Ennätykseen liittyi myös hyväntekeväisyysnäkökulma, sillä yritys antoi työpaikan ja omistusasunnon 27-vuotiaalle miehelle, joka ei ollut koskaan ollut päivääkään töissä Touretten syndroomasta johtuen.

Yritys on tehnyt myös ensimmäisen syötävän design-tuotteen yhdessä Eero Aarnion kanssa. Vientiin tarkoitettu tuote on kummitus-rasia, johon lakumakeinen kuuluu.

– Kysyin meidän tuotannosta vastaavalta päälliköltä, miksi meillä ei ole lakritsi-marmeladimakeista, johon hän vastasi, ettei sellaista voi tehdä, koska pektiini ja lakritsi hylkivät toisiaan. Minä sanoin, ettei kiinnosta! Vähän fysiikkaa ja kemiaa se vaati, mutta saatiin tuote valmiiksi, Nisula kertoo.

Suomalainen lakritsi on parasta

Kouvolan Lakritsi on siis tunnettu kokeiluistaan. Yritys aloitti lakritsin valmistuksenkin vähän kokeilemalla, sillä alkuperäinen ajatus oli valmistaa virkistysjuomia. Sodan jälkeisessä Suomessa vuonna 1945 raaka-aineet olivat kuitenkin kiven takana, eikä valtio myöntänyt raaka-aineita yritykselle. Lohdutuspalkintona se sai luvan valmistaa lakritsia. Nykyinen resepti on peräisin 1960-luvulta englantilaiselta lakritsikonsultilta H. Knochilta.

Vuosien saatossa Kouvolan lakritsista tuli käsite, ja vuonna 1998 myös yrityksen nimi.

– Suomalaiset lakritsit ovat pehmeämpiä kuin eurooppalaiset, jotka ovat kitkeriä. Suomalainen on selkeästi parasta. Australiassa ja Uudessa-Seelannissa lakritsi on samantyylisempää kuin meillä, Nisula kertoo.

Yritys on voittanut myös Maakunnallisen Yrittäjäpalkinnon vuonna 2015 sekä ollut ehdolla EY:n Entrepreneur of the Year -palkinnon saajaksi kolme kertaa.

Toimiala kaipaa ravistelua

Lakritsijuurta on Nisulan mukaan käytetty muun muassa lääkeaineena jo 6 000 vuotta ja se tunnetaan ympäri maailmaa, mutta markkinaosuus on pienehkö.

– On markkinoita, joissa lakun päälle ei ymmärretä ollenkaan. Myös musta väri on outo. Lakritsilla on mahdollisuus kasvuun. Ei ole yhtään toimijaa, joka voisi sanoa osaavansa lakritsin. Me voimme ottaa sen paikan, Nisula kertoo.

Lakritistehtailija on yrittänyt pitää yrityksen pienenä, mutta se tuntuu olevan hankalaa.

– Olen ajatellut, että kasvakoon sitten, vaikka kymmenkertaiseksi. Katsotaan sitten, mitä tehdään. Se kasvu pitää hakea maailmalta, mutta jos vaikka Yhdysvaltojen markkinoilta saa kaksi prosenttia markkinasta, se on noin 10 miljoonaa euroa, eli meille merkittävää, Nisula sanoo.

Kouvolan Lakritsin liikevaihto on ollut reilut kolme miljoonaa euroa hienoisella kasvulla vuosittain. Liikevoitto vuoden 2019 tilinpäätöksessä oli reilut puoli miljoonaa euroa, ja yritys työllistää 24 työntekijää.

Kasvu on siis mahdollista, mutta toimiala kaipaa ravistelua. Ongelma makeismarkkinoilla on Nisulan mielestä se, että mitään ei ole tapahtunut vuosikausiin.

– Suomessa markkina on parin kolmen ison toimijan harteilla, jotka ovat tuoneet lähinnä vanhoja tuotteitaan uudestaan markkinoille. Sitten olemme me muut toimijat. Markkina ei ole myöskään kasvanut, välillä jopa pienentynyt.

Kouvolan Lakrtisi lupaa järisyttää makeistoimialaa lähitulevaisuudessa.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi