Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Laki

Kuntoutusyrittäjät vaatii kilpailun rajoittamiseen puuttumista

Vakuutusyhtiöt ohjaavat vahvasti asiakasta, että mihin tämä päätyy kuntoutukseen. Alan yrittäjät ovat pyytäneet Kilpailu- ja kuluttajavirastolta kannanottoa kilpailun rajoittamisesta.

Nykyisin kuntoutusta tarvitseva ihminen ohjataan vakuutusyhtiön valitsemaan yritykseen kuntoutumaan (liikenne- ja tapaturmavakuutukset). Kuntoutuja ei siis saa valita paikkaa, esimerkiksi lähellä olevaa tuttua fysioterapeuttia tai psykoterapeuttia. Hän voi joutua liikkumisen kannalta hankalaan paikkaan.

Vakuutusyhtiöt myös usein suosivat suuria yrityksiä.

– Vakuutusyhtiöiden käytäntö rajoittaa kilpailua kuntoutuksissa. Rajoittaminen on kielletty esimerkiksi jos joku hajottaa silmälasinsa ja hänellä on siihen kotivakuutus. Asiakkaan on sallittava hankkia uudet lasit haluamastaan paikasta. Vakuutusehdoin ei saa rajoittaa asiakkaan valintaa vain yhteen optikkoketjuun. Saman pitäisi toteutua myös henkilöitä vakuutettaessa, vertaa Suomen Kuntoutusyrittäjien toiminnanjohtaja Satu Grekin.

EU:n kilpailuoikeus edellyttää, että vakuutusyhtiöt eivät voi rajoittaa kilpailua tässä esimerkissä optisen alan yritysten kesken.

Kuntoutuksessa kilpailunrajoittamista kuitenkin tehdään. Suomen Kuntoutusyrittäjät on juuri pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta kannanottoa, onko lainsäädäntö EU:n kilpailuoikeuden edellyttämällä tasolla, kun se sallii kilpailun kuntoutusalalla rajoittuvan.

Ohjaaminen on sinänsä laillista. Ohjaamisoikeus johtuu Kuntoutusyrittäjien mukaan työtapaturma- ja ammattitautilain, liikennevakuutuslain sekä potilaslain sudenkuopasta.

Opas kuntoutumiseen

Kuntoutusyrittäjät ry on vastikään julkaissut oppaan, joka auttaa niin alan yrittäjiä kuin kuntoutujia sekä oikoo virhekäsityksiä.  Asiakkaalla on oikeus saada esimerkiksi jo myönnetty lähete mukaan toiseen kuntoutuspaikkaan.

– Muistutamme, että asiakkaalla on aina oikeus saada itselleen määrätty lähete mukaansa, eikä tätä voida lähetteellä sitoa hoitopaikkaan. Asiakkaalla on myös aina oikeus kysyä ja saada tietoa eri hoito- ja hoitopaikkavaihtoehdoista, Satu Grekin painottaa.

toimitus(at)yrittajat.fi