5.2.2021 klo 17:00
Uutinen

Kuntosaliyrittäjän konkurssi sujui mallikelpoisesti – ”Kaikille jäi lopulta hyvä mieli”

Anton Isakssonin kuntosali Kokkolassa päätyi konkurssiin kiristyneen kilpailutilanteen ja koronakriisin takia. Oma aktiivisuus tuotti tulosta ja asiat hoituivat kaikkien osapuolten kannalta hyvin. Yllättävää apua tuli jopa kilpailijalta.

Anton Isaksson on yksi niistä yrittäjistä, joiden yritystoiminta päättyi koronakriisin takia. Hän aloitti puolisonsa kanssa franchising-kuntosaliyrittäjänä Kokkolassa heti valmistuttuaan opinnoistaan.

– Heti avaamisen jälkeen talousalueelle tuli neljä uutta toimijaa, eli kilpailu kiristyi huomattavasti. Satsasimme toimintaan, mutta korona oli viimeinen niitti, Isaksson kertoo.

Isaksson ei ole konkurssista lannistunut. Tilannetta toki helpottaa se, että hänellä on toisen yhtiökumppanin kanssa ollut toinen liikuntakeskus Sipoossa neljä vuotta, missä toiminta on saanut hyvin jalansijaa. Lisäksi hän on mukana hyvinvointiohjelmiston kehittämisessä. Yrittäjä ei siis tippunut tyhjän päälle.

Hoida asiat loppuun

Isakssonin viesti muille yrittäjille konkurssin kokeville tai se uhan alla oleville, on se, että konkurssista voi selvitä ja asiat voi hoitaa niin, että kaikille jää lopulta hyvä mieli – olosuhteet huomioiden.

– Tein paljon töitä asian eteen. Olin tiiviisti yhteydessä konkurssipesän hoitajaan ja tarjosin apuani. Asiakirjamapit olivat järjestyksessä ja näin vaivaa, jotta muiden työ olisi helpompaa. Siinä säästää myös rahaa, sillä pesänhoitajien palkkiot ovat melkoiset, Isaksson kertoo.

Isaksson piti huolen myös siitä, että asiakkaat, henkilökunta ja muut sidosryhmät tiesivät tilanteesta heti, kun mahdollista.

– Kerroimme asiakkaille heti, kun olimme jättäneet konkurssihakemuksen, milloin ovet sulkeutuvat. Ennakointi helpotti myös laitteiden myymistä eteenpäin.

– Saimme yllättävää apua myös kilpailijalta. Asiakkaat olivat käyttäneet liikuntaetujaan jäsenyyteen loppuvuodesta. Kilpailija lupasi, että asiakkaat, joilla oli meiltä saatavia, voivat käyttää heidän palveluitaan. Näin säästyimme rahojen palauttamisen vaivalta, Isaksson kertoo.

Henkilökunnalle maksettiin palkat ja pidettiin pienet läksiäiset. Isakssonille jäi henkilökohtaista lainaa, mutta kokonaisuudessaan menettelystä jäi kaikille hyvä mieli.

– Jotkut asiakkaat tulivat palauttamaan kulkukorttejaan itku silmässä. Kyllä silloin jotain on tehty oikein. Otan tämän oppina ja kokemuksena, joka vie eteenpäin ja kasvattaa. Ei voi murehtia liikaa jälkikäteen, mitä on tehnyt, hän sanoo.

Konkurssissa on tärkeää pitää myös omasta jaksamisesta huoli. Isaksson on pitänyt huolta kunnostaan, mutta jättänyt suosiolla painonnostoennätysten tavoittelun tuonnemmaksi.

– Kova treeni rasittaa hermostoa ja lisää stressiä stressin päälle. Olen ottanut rauhallisemmin, käynyt enemmän lenkillä, tehnyt kuntosalilla kevyemmillä painoilla sekä keskittynyt perheeseen. Läppäri menee viikonlopuiksi kiinni, kahden lapsen isä kertoo.

Tekemisen vapautta

Toimettomana Isaksson ei työnkään puolesta ole, sillä kuntokeskus Sipoon Syke ja hyvinvointiohjelmisto Fjuul täyttävät työpäivät.

Sipoossa kuntokeskuksella on vähemmän kilpailua, ja yksityisenä toimijana yrittäjillä enemmän vapautta toimia kuin franchising -yrittäjänä.

– Voin paremmin vaikuttaa palvelun laatuun, katteeseen ja joustavuuteen. Kustannusrakenne on asiakkuudenhallinnan kannalta joustavampaa ja voin vaikuttaa palveluntarjoajien valintaan nopeammin.

Yrityksen verkkosivut Isaksson on kehittänyt itse yhden viikonlopun aikana käytyään Kokkolan seudun kehitysyhtiö Kosekin yrittäjille tarjoaman verkkostarttikurssin. Sittemmin sivut ovat päivittyneet.

Ennakkomarkkinoinnissa yrittäjät käyttivät hyödyksi sosiaalisen median voimaa ja sipoolaiset saivat äänestää keskukselle nimeä ja yrityksellä on käytössä porilaisen ohjelmistokehittäjän Wisegymin asiakashallintajärjestelmä sekä sovellus, jolla asiakas pääsee jäseneksi ja aloittamaan harjoittelun minuutissa.

Uusi alku

Hyvinvointisovellus Fjuulinkin yrityksille suunnattu corporate wellbeing -idea lähti Kokkolan kokemusten perusteella.

– Kokkolassa mietin, miten saisin tavoitettua enemmän ihmisiä. Tuotteistin asiakashallinnan alustan avulla yrityksiä ajatelle palvelun nimeltä aktiivisuushaaste. Siinä yritykset kisaavat toisiaan vastaan keräämällä aktiivisuuspisteitä. Osallistuin KasvuOpen-tapahtumaan ja sain pelkästään hyvää palautetta, joten halusin kehittää sitä eteenpäin, Isaksson kertoo.

Vuonna 2018 hän tutustui Sascha Wischekiin, joka oli perustanut Fjuulin. Palvelu oli tuolloin suunnattu vakuutusyhtiöille, eli asiakas voi luoda enemmän kosketuspintaa asiakkaan ja vakuutusyhtiön välille sekä sitouttaa asiakkaitaan. Kuluttaja voi aktiivisuudellaan vaikuttaa vakuutuksensa hintaan.

Palvelu on kehittynyt Isakssonin mukaantulon myötä palvelemaan myös muiden toimialojen yrityksiä niin, että työntekijät voivat aktiivisuudellaan vaikuttaa ja saada bonuksia palkan päälle keräämällä pisteitä sovelluksessa.

– Viime vuonna ohjelman käyttöönottaneet asiakasyritykset maksoivat ensimmäiset bonukset sovelluksen pohjalta tammikuussa, Isaksson kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi