Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Clubhouse-sovelluksesta tuli korona-ajan someilmiö: "Pulinan tarve on valtava" – Aktiivikäyttäjä kertoo, miksi liittyminen kannattaa

Clubhousesta pääsevät nauttimaan tällä hetkellä vain Applen mobiililaitteiden käyttäjät.

Jos et ole vielä kuullut Clubhousesta, pian todennäköisesti kuulet.

Kalifornian Piilaaksosta lähtöisin oleva sovellus vie sosiaalista mediaa sananmukaisesti keskustelevampaan suuntaan. Clubhousessa kaikki perustuu ääneen. Ruutua ei tarvitse tuijottaa.

Tällä hetkellä vain Applen iOS-alustalle tarjolla oleva sovellus on kerännyt Suomessakin muutamassa kuukaudessa aktiivisen käyttäjäjoukon, joka painottuu eri alojen asiantuntijoihin.

Yksi heistä on konsultointiyritys Netprofilen perustaja Christina Forsgård, joka on aktiivinen monella muullakin sosiaalisen median alustalla. Clubhousesta hän innostui vuodenvaihteessa ja pääsi mukaan helmikuussa.

Clubhouseen ei pääse kuka tahansa, sillä sovellus edellyttää kutsua. Forsgårdin mukaan tämä ei kuitenkaan ole suurin este.

– Näkisin, että merkittävin este käytölle on se, että Android-sovellusta ei ainakaan vielä ole. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle, jos järjestelmä tunnistaa hänen verkostostaan ihmisiä, jotka ovat ladanneet sovelluksen. Näin ollen kutsuja kyllä on tarjolla.

Suomalaisten määrää sovelluksessa on vaikea arvioida. Suosituimmissa suomalaisissa keskusteluissa on joitakin satoja osallistujia. Forsgård kuvaa viimeaikaista kehityskulkua "räjähdykseksi".

– Joulukuussa syntyi ensimmäinen suomalainen klubihuone, Sauna Club. Se on toistaiseksi ainoa tai ainakin suurin suomalainen klubihuone.

Näin Clubhouse toimii

Clubhousen ladattuaan käyttäjä voi astua sisään mihin tahansa julkiseen huoneeseen. Niitä on tarjolla lähes loputtomiin eri aiheista. Koska suomalaisia huoneita on vähän, yleisenä vaatimuksena on englannin kielen jonkinasteinen taito.

Huoneissa on kolmeen kategoriaan jaettuja osallistujia. Moderaattori ohjaa keskustelua ja jakaa puheenvuoroja. Hänen lisäkseen "lavalla" on puhujia, jotka voivat ottaa osaa keskusteluun mihin aikaan tahansa. Kolmas ryhmä on yleisö, jolla ei ole puheoikeutta. Yleisöstä voi kuitenkin nostaa virtuaalisen käden, jos haluaa käyttää puheenvuoron. Jos puheenvuoro myönnetään, moderaattori nostaa henkilön lavalle, jossa voi puhua.

Clubhousen käyttäjä voi milloin tahansa perustaa oman huoneen haluamansa aiheen ympärille. Huoneen voi perustaa vain omille kontakteilleen tai kaikille avoimeksi. Julkisia huoneita voi myös ajastaa haluamilleen ajankohdille.

Klubitalon voi perustaa vasta, kun käyttäjä on perustanut useamman huoneen. Klubitalon "omistaja" voi antaa moderaattorin oikeuksia talon jäsenille. Klubitalossa on mahdollista avata teemakohtaisia huoneita.

Christina Forsgård on ollut käynnistämässä Klubitalon aamukahveja, joihin kokoonnutaan puoli kymmeneltä aamupäivällä. Huoneessa on puhumassa eri alojen asiantuntijoita. Kyberkeskiviikkoa seuraa startup-torstai.

– Aamukahvit olemme pyrkineet rajaamaan puoleen tuntiin, ei sen enempää, muuten keskustelut venyvät loputtomiin. Jenkeissä on ollut jopa yli vuorokauden mittaisia keskusteluja. Ne jatkuvat ja jatkuvat, jos mitään loppumisaikaa ei aseteta.

"Pandemia-ajan lapsi"

Forsgård näkee Clubhousen paikkaavan tarvetta järkeville keskusteluille, jollaisia sosiaalisessa mediassa on usein vaikea käydä.

– Ihmiset ovat olleet vuoden poissa oikeista tapaamisista. Olemme eläneet maailmassa, jossa olemme määritelleet kenen kanssa keskustelemme suljetussa ekosysteemissä. Somessa voi olla haastavaa löytää samalla tavalla ajattelevia ihmisiä. Clubhouse vastaa parhaimmillaan hyvää bisnesseminaaria, jossa joku alustaa aiheen ja tilaisuuden jälkeen vaihdetaan yhdessä ajatuksia turvallisessa piirissä. Tällainen on täysin kadonnut meiltä korona-aikana.

Koska kaikki perustuu ääneen, Clubhousen käyttö onnistuu lähes missä tahansa. Forsgård vertaa sovellusta podcasteihin, paitsi että kaikki tapahtuu reaaliajassa ja käyttäjällä on mahdollisuus osallistua. Clubhousessa on järjestetty jopa konsertteja.

– Reaaliaikaisuus on se juttu. Saan siitä valtavasti energiaa. Ihmisten reaaliaikaiset ja vähän yllättävät kohtaamiset koukuttavat.

Forsgård tietää käyttäjiä, jotka roikkuvat Clubhousessa lähes jatkuvasti. Suomenkieliset huoneet täyttyvät nopeasti.

– Webinaarin jälkeen ei voi jäädä pulisemaan niitä näitä valittujen kanssa. Samanhenkisten ihmisten välisen pulinan tarve on valtava ja siihen Clubhouse vastaa.

Etenkin amerikkalaisissa keskusteluissa voi olla mukana todellisia huippuammattilaisia. Äskettäin uutisoitiin huoneesta, johon otti osaa Teslan perustaja Elon Musk. Suomalaisissakin huoneissa voi päästä kuulemaan kovia nimiä. 

Forsgård kannustaa lataamaan sovelluksen, mutta antaa yhden neuvon.

– Kun käyttäjä ottaa sovelluksen käyttöön, se kysyy oikeutta puhelinluetteloon. Yleisesti suositellaan, ettei oikeutta anneta, koska se rikkoo EU:n tietosuojalainsäädäntöä. Clubhouse joutunee muuttamaan käytäntöjään Euroopassa tämän takia.

Pian Clubhousella voi olla varteenotettava kilpailija, sillä Facebookin on uutisoitu kehittävän ääniviestintään keskittyvää sovellusta.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi