Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Myynti

Amazon ei ole pelkkä uhka kotimaisille pk-yrityksille – Rohkaiseva esimerkki tulee Rautalammilta

Amazonin uskotaan rantautuvan Suomen verkkokauppamarkkinoille viimeistään ensi vuonna.

Amazonin tulo Pohjoismaihin konkretisoitui viime vuoden lopulla sitten, kun verkkokauppajätti avasi Ruotsin toimintonsa suurella tohinalla. Alku ei ole sujunut täysin ongelmitta, sillä asiakkaat ovat kritisoineet muun muassa käännöksiä ruotsin kielelle. Amazonissa myyvät yritykset ovat käyttäneet verkkokaupan omaa kääntäjää, joka ei ole toiminut odotusten mukaisesti.

– Äskettäin Amazon haki markkinapaikkojen johtajaa Pohjoismaiden liiketoiminnoille. Siitä voi päätellä, että Suomeenkin ollaan tulossa. Itse uskon, että se tapahtuu vuosien 2021-2022 aikana, Retime Oy:n perustajajäsen Pasi Bruun sanoo.

Amazon on perustanut Ruotsin Eskilstunaan Fullfillment Centerin, joka toimii logistiikkakeskuksena. Keskuksesta käsin Amazon poimii, pakkaa ja lähettää tuotteet asiakkaille. Vielä on epävarmaa, aikooko amerikkalaisyritys perustaa vastaavan keskuksen kaikille pienemmille markkina-alueille.

– Uskon, että optio suurempienkin varastojen perustamiseen ovat olemassa, jos kysyntä kasvaa, Bruun ennakoi.

Ruotsissa Amazonin myllytys on lähtenyt liikkeelle maltillisesti. Odotetun kaltaista nopeaa siirtymää ei ole tapahtunut.

– Suurin syy on ehkä se, että paikallinen Amazon ei vielä tarjoa samanlaisia mainonnan työkaluja kauppiaille, joita on käytössä muilla markkinoilla. Amazon ei ole muuallakaan Euroopassa lähtenyt liikkeelle kovin vauhdikkaasti. Ennemminkin suosio on kasvanut salakavalasti siten, että vuoden, parin päästä markkinoilla huomataankin, että Amazon on napannut 40 prosenttia verkkokaupasta.

Mainontatyökalut ovat oleellisessa roolissa kauppiaille, jotta he voivat erottautua valtavasta tarjonnasta. Panostamalla Amazonin sisäiseen mainontaan kauppiailla on mahdollisuus saada näkyvyyttä palvelun etusivulta.

Satulatuolifirma hakee kasvua Amazonista

Ergonomisia tuoleja yli 80 maahan vievä Salli Systems myy tuotteita kuluttajille Saksan ja Ruotsin Amazonissa.

– Kaiken kaikkiaan olemme lähteneet varsin myöhään työstämään yrityksen digitalisaatiota. Aikaisemmin strategiana on ollut myynnin perustaminen jälleenmyyjäverkostoon, mutta nyt olemme päättäneet, että haluamme olla mukana myös verkkomyynnissä, yrityksen tuore toimitusjohtaja Antti Ritvonen kertoo.

Tämä on tarkoittanut oman verkkokaupan kehittämistä ja Amazon-myynnin aloittamista.

– Amazon on nettikaupassa niin dominoiva, että se on väylä, jossa pitää olla mukana, Ritvonen sanoo.

Salli Systemsin kohdalla muutos on kuitenkin verkkainen. Sen tuotteista noin 90 prosenttia myydään edelleen piirimyyjäverkoston kautta. Amazon-kauppa aloitettiin Saksassa, koska se on Salli-tuoleille tärkeä markkina-alue. Avuksi otettiin konsulttitoimisto, joka on auttanut Amazon-myynnissä ja -markkinoinnissa.

– Iso kysymys on, kuinka paljon on valmis käyttämään rahaa markkinointiin Amazonin sisällä. Se määrittelee pitkälti sen, miten kalliiksi myynti siellä tulee.

Tällä hetkellä Salli Systems toimittaa Eurooppaan myytävät tuotteet suoraan Rautalammin tehtaalta. Se ei ole ainakaan vielä päättänyt käyttää Amazonin logistiikkapalveluita.

– Se tulee harkittavaksi, kun myyntivolyymit kasvavat, Ritvonen sanoo.

Haasteena katteiden pieneneminen

Amazonin menestys rakentuu pienten yritysten varaan. Amazon.comissa peräti puolet tuotteista tulee nimenomaan pieniltä toimittajilta. Tämä on samaan aikaan haaste ja uhka.

Pasi Bruun arvioi Amazonin tulon vaikuttavan ensimmäisinä niihin suomalaisiin verkkokauppoihin, joilla ei ole valikoimissaan tunnettuja brändejä. Hän uskoo, että vaikutus näkyy myös isoissa kotimaisissa verkkokaupoissa.

– En kuitenkaan sanoisi, että Amazonin tulo on niskalaukaus suomalaisille yrityksille. Jos on varomaton eikä seuraa mitä markkinoilla tapahtuu, se on nopeasti hellurei.

Samaan aikaan Amazon luo myös uusia mahdollisuuksia. Bruun mainitsee esimerkkinä erään tamperelaisyrityksen, joka myi tuotteitaan Suomessa ainoastaan yrityksille mutta pääsi Saksan Amazonin kautta suoraan kiinni kuluttajamarkkinaan.

– Amazonia ei kannata pitää liian uhkaavana. Omien asiakaskokemusteni perusteella voin sanoa, että se mitä koronan takia hävitään kotimarkkinalla, voidaan voittaa esimerkiksi juuri Saksan Amazonissa. Esimerkiksi vientiliiketoiminnan käynnistäminen Amazonin kautta on todella helppoa verrattuna perinteisiin metodeihin.

Tunnettu isokin verkkokauppa voi hyötyä myymällä Amazonissa. Kolikon kääntöpuolella on katteiden pieneneminen.

– Osa yrityksistä joutuu varmasti toteamaan, että eivät pysty kilpailemaan Amazonia vastaan. Suurin muutos tapahtuu siinä vaiheessa, kun merkittävä osa kuluttajista päättä ostaa Amazonista eikä verkkokaupoista suoraan. Se tulee vaikeuttamaan yritysten elämää, sillä vaikka yritys myisi Amazonissa, se joutuu maksamaan Amazonin vaatimat myyntikomissiot. Se puolestaan madaltaa helposti nykyisiä myyntikatteita ja vaikeuttaa tilannetta toimialoilla, joilla jo nykyisin on pienet katteet.

Valikoiman laajuuteen vaikea vastata

Amazonin merkittävimpänä kilpailuvalttina on pidetty nopeita toimituksia. Yrityksen prime-asiakkaille luvataan toimittaa lähetys vuorokaudessa. Tämä lisää paineita kotimaisten verkkokauppojen logistiikalle.

Pasi Bruunin mukaan Amazonin vetovoima perustuu osaltaan myös valikoiman laajuuteen.

– Ruotsissa Amazon toi valikoimiin saman tien 1,5 miljoonaa tuotetta. Valikoiman laajuus vaikuttaa varmasti ostokäyttäytymiseen jollain aikavälillä, ei välttämättä heti. Valikoiman kattavuuden takia asiakkaan ei tarvitse pomppia monessa eri verkkokaupassa maksamassa useita eri toimitusmaksuja.

Kotimaisille verkkokaupoille Bruunilla on selkeä neuvo.

– Vähintä, mitä voi tehdä, on pitää silmät auki ja tarkkailla, mitä tapahtuu. Kun Amazon tulee Suomeen, kilpailevilla verkkokaupoilla täytyy olla riittävän kattavat maksuvalmiudet ja varmuus siitä, että oma palvelu toimii.

Juttu julkaistu Yrittäjä Plus -lehden numerossa 1/2021. Tilaa lehti täältä (59€/6 numeroa).

Kuva: Matias Honkamaa

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi