6.4.2021 klo 18:19
Uutinen

Näyttelijä Antti Luusuaniemi on myös yrittäjä monessa firmassa

Näyttelijä ja yrittäjä Antti Luusuaniemi huomasi jo opiskeluaikanaan, että rohkeus on valttikortti ihmisten kontaktoinnissa.

Antti Luusuaniemi on yrittäjänä monessa mukana. Hänet tunnetaan paitsi näyttelijänä, myös Red Carpet -elokuvafestivaalin isänä. RCFF Elokuvafestivaali Oy on järjestänyt kotimaiseen elokuvaan keskittyvää festivaalia Hyvinkäällä vuodesta 2017. Vuonna 2019 yrityksen liikevaihto oli 1,2 miljoonaa euroa.

– Vahvuuteni on lankojen vetäminen ja ihmisten yhdistäminen. Pienenä rakastin legoja, isompana olen liittänyt yhteen legopalikoiden sijasta ihmisiä.

Luusuaniemi pitää merkittävänä käännekohtana yrittäjyydelleen vuotta 2014, jolloin hän jäi Kansallisteatterista virkavapaalle.

– Teatterityö on sitovaa, eikä silloin ole aikaa muuhun. Virkavapaus poksautti ketsuppipullon korkin auki ja asiat alkoivat edetä. Vuonna 2019 sanoin itseni kokonaan irti.

Viime vuosina Luusuaniemi on lähtenyt mukaan useisiin yrityksiin, muun muassa Helsingin Töölössä sijaitsevaan Korjaamoon, josta muokataan tapahtumakeskusta. Osakkaana hänen lisäkseen on muun muassa Jaajo Linnonmaa.

Korona-aika on sulkenut ovia, mutta toisaalta myös avannut uusia.

– Siinä vaiheessa kun ei voinut enää järjestää tapahtumia, piti miettiä toden teolla, mitä kautta töissä pääsee eteenpäin. Ryhdyimme miettimään virtuaalisia ratkaisuja.

Osin hyvien kontaktien avulla syntyi yritys nimeltä Tokka Solutions, joka kehitti Tokka Live -striimaustyökalun gaalatapahtumille. Nyt alustaa kehitetään edelleen ja sitä tarjotaan myös muille.

Rohkeus tärkeää verkostoitumisessa

Kiinnostus ihmisiin ja verkostojen luomiseen on Antti Luusuaniemelle ominaista. Hänen mukaansa rohkeus on oleellisessa roolissa onnistuneessa verkostoitumisessa.

– Näyttelijän ammatissa verkostoilla on valtava merkitys. Se, että tunnet ihmisiä ja sinut tiedetään, vaikuttaa siihen, että sinua voidaan pyytää suoraan teatterinäytökseen, koekuvauksiin tai tv-sarjaan. Verkostoituminen ei kuitenkaan tapahdu itsestään, hän muistuttaa.

Rohkeutta tarvittiin myös, kun Luusuaniemi sai idean Luottomies-sarjasta ja lähti viemään ajatusta eteenpäin. Kohteena oli ohjaaja Lauri Nurkse.

– En tuntenut silloin Kari Ketosta, mutta sanoin Laurille, että haluaisin tehdä koomisen duojutun nimenomaan Ketosen kanssa. Olimme sitten Kariin yhteydessä ja teimme demon.

Idea meni tunnetuin seurauksin läpi Ylessä. Vuonna 2019 sarja oli ehdolla International Emmy Awards -gaalassa New Yorkissa. Keväällä kuvataan sarjan kolmas kausi.

Antti Luusuaniemen verkostot

Lili Ermezei-Luusuaniemi

Vaimo

Lili on valmistunut Unkarin Budapestin taideyliopistosta valokuvausalan maisteriksi. Lisäksi hänellä on liiketoiminnan maisterin tutkinto Liverpoolin yliopistosta.

Vaimollani on hyvin laaja käsitys bisnesmaailmasta. Olemme molemmat maistereita taidealalta. Luovuus yhdistettynä bisnesälyyn on yhdistelmä, joka yhdistää meitä molempia. Lilin kanssa voin aina sparrailla ideoita.

Jos emme olisi tavanneet kymmenen vuotta sitten Budapestissä, veikkaan, että aika moni asia olisi minulta jäänyt tekemättä. Vaimoni kanssa olen uskaltanut ajatella isommin. On tärkeää, että lähellä on ihmisiä, jotka rohkaisevat.

Lene Seested

Agentti

Lene on tanskalainen näyttelijäagenttini, jolla on yritys Panorama Agency. Hän edustaa minua kansainvälisissä töissä. Olen ollut agentuurin listoilla vuodesta 2015. Sitä kautta olen saanut rooleja, joita en ikävä kyllä ole voinut tehdä, koska olen ollut samaan aikaan kiinni kotimaisissa tuotannoissa.

Lene on tärkeä verkosto Suomen rajojen ulkopuolelle. Hän on myös viemässä Luottomies-formaattia ulkomaille.

Mikko Leppilampi

Näyttelijä, yrittäjä

Mikko on kurssikaverini Teatterikorkeakoulusta. Olimme kouluaikoina myös kämppäkavereita. Mikko on hyvä esimerkki siitä, kuinka monessa asiassa voi olla ”pro levelillä” mukana, ei pelkästään verkostojen kautta vaan myös osoittamalla, että paneutuu asioihin ja uskaltaa tehdä.

Mikko on itseni tavoin hyvin yrittäjähenkinen ja on monessa yrityksessä mukana.

Laura Sutinen

Kumppanuusjohtaja, RCBA

Laura on kanssani osakkaana Red Carpet Brand Alliances -yrityksessä. Hän on erinomainen esimerkki ihmisestä, joka on todella taitava verkostoitumaan ja osaa luovalla tavalla liittää näkyvyyttä tarvitsevan asiakkaan tuotteeseen.

Laura on luova ihminen, joka osaa myös myydä. Tämä on aika harvinainen kombo ja ehdoton valtti verkostojen hyödyntämisessä. Hankimme yhdessä merkityksellisiä yhteistyökumppanuuksia elokuviin, tavoitteenamme kotimaisten leffojen budjettien kasvattaminen.

Tommi Tuominen

Kokki, yrittäjä

Tommi on ravintolayrittäjä, jolla on kolme ravintolaa: Finnjävel, Grotesk ja Demo, jolla on ollut Michelin-tähti 14 vuotta putkeen. Tommi on ehkä kovin työntekijä, jonka olen koskaan nähnyt.

Kokin työ on todella fyysistä. Luovassa työssä asioita tapahtuu vaikka nojatuolista käsin, mutta kokin hommat tehdään vain keittiössä.

Tommin kanssa olemme osakkaina Tähtikokin ruokakassissa, joka tarjoaa Demo-ravintolan suunnittelemia esivalmistettuja menuratkaisuja. Ruokakassit menivät viime vuonna niin hyvin kaupaksi, että päätimme perustaa niiden ympärille oman yrityksen. Ravintolat ovat tärkeitä paikkoja verkostoitumiseen.

Juttu on julkaistu Yrittäjä Plus -lehden numerossa 2/2021. Tilaa lehti täältä (59€/6 numeroa/vuosi)

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen(at)yrittajat.fi