Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Kaupallinen yhteistyö

Löydätkö uusia yritysasiakkaita nopeasti? Näin data tuo tehoa myyntiin ja markkinointiin

Potentiaalisten yritysasiakkaiden tunnistaminen dataa ja analytiikkaa hyödyntäen vie vain pari minuuttia. Varsinkin poikkeusaikoina oikeiden kohderyhmien tavoittaminen on elintärkeää.

Kaupallinen yhteistyö: Asiakastieto

Suomessa on hieman laskentatavasta riippuen noin 700 000 toimivaa yritystä, ja uusia perustetaan vuosittain noin 70 000. Fakta on, että kaikki ne eivät ole potentiaalisia B2B-asiakkaita. Kuinka myynti ja markkinointi onnistutaan kohdistamaan kaikkein potentiaalisimmille yritysasiakkaille?

Varsinkin vaikeina aikoina resurssien kohdentaminen oikein on elintärkeää.

– Hyvinä aikoina kaikki rummuttavat ja joukosta on vaikea erottua. Huonoina aikoina otetaan markkinaosuuksia. Silloin monet laittavat pään pensaaseen, mutta rohkeat markkinoivat vähintään samalla teholla kuin aiemmin, sanoo kehitysjohtaja Pasi Kokkonen Asiakastiedosta. Oma asiakasrekisteri on syytä pitää kunnossa ja ajan tasalla: oikeat tiedot ovat yrityksen arvokkainta pääomaa. 

– Toiminta ei ole tehokasta, jos laskut eivät mene perille tai myyjät kontaktoivat vääriä henkilöitä ja ajavat vääriin paikkoihin. 

Tunnista kasvajat, rajaa riskit

Yrityksen liiketoiminta tehostuu omaa asiakaskuntaa analysoimalla. Kenelle voi myydä lisää? Tieto auttaa siirtymään mutusta ja arvailuista tulosten tekemiseen. Asiakastieto tunnistaa riski- ja kasvuluokituksia hyödyntämällä asiakaskunnasta todennäköisimmät kasvajat ja matalariskisimmät yritykset. Siten myynti ja markkinointi voidaan kohdistaa tehokkaasti maksukykyisille yrityksille.

Kyse on myös riskienhallinnasta. Viime vuonna jo 43 400 yrityksellä oli maksuhäiriömerkintä. Taloudellisen riskin kasvusta kertoo moni muukin muuttuja. Asiakkaan taustat kannattaakin tuntea ja pitää maksukäyttäytymistä silmällä. 

Asiakastieto tukee myös uusasiakashankinnassa. Hyvä tapa löytää uusia asiakkaita on tutkia nykyisiä ja etsiä lisää vastaavia yrityksiä. Tämä vie Asiakastiedon YritysfiltteriPro-työkalulla vain minuutteja. Tutustu tarkemmin YritysfiltteriPro:hon.

Datalla tehoa myyntiin ja markkinointiin x 3

1. Ajantasainen asiakaskanta on koko yritystoiminnan perusta. Pidä se kunnossa ja analysoi sitä.

2. Älä ammu sokkona. Tunnista sopiva markkina ja potentiaaliset asiakkaat. Asiakastieto auttaa kirkastamaan kasvun paikat.

3. Muista henkilökohtaisuus. Jos asiakasmassaa on paljon, sama viesti tietyissä kanavissa ei toimi kaikille. Tee uusasiakashankinnassa segmentointia ja jaa asiakkaat pienempiin ryhmiin. Mieti, miten lähestyt heitä. Mitkä asiat vievät lähemmäs ostamista? Asiakastieto auttaa myös tässä työssä.