Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Avunpyyntö somessa pelasti perinteisen laamapaidan – 82-vuotias äitikin kiirehti apuun tilausruuhkassa

Victoria Carp-Seppänen rohkaistui kuukausi sitten esittämään suoran avunpyynnön naisyrittäjien somekanavassa. Perinteisen kotimaisen laamapaidan tuotanto uhkasi tulla tiensä päähän.

Victoria Carp-Seppäsen mies sairastaa parantumatonta syöpää, ja sairaudesta johtuvan työkyvyttömyyden vuoksi tulot olivat romahtaneet. Myös voimavarat yrityksen pyörittämiseen olivat loppumassa.

Avunpyynnöstä seurasi valtava kiinnostus ja päivitystä jaettiin somessa liki 900 kertaa. Tilauksia alkoi sadella verkkokaupan kautta.

− Pyysin pelastusrengasta ja sainkin pelastusveneen moottorilla. Parissa päivässä saimme enemmän tilauksia kuin viime vuoden aikana yhteensä, Carp-Seppänen kertoo.

Tilauksia tuli lyhyessä ajassa yli 400, mikä aiheutti uusia haasteita saada tuotanto vastaamaan kysyntään ja toimitusajat pysymään kohtuullisina. Carp-Seppäsen Star trikoo -yritys toimii Vaasasta käsin, mutta tuotanto on Iisalmessa. Laamapaitojen valmistus työllistää alihankkijoita myös Pirkanmaalla, Pohjois-Suomessa, Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä.

− Tuotantoketju, muun muassa neuloksen valmistaja ja värjäämö joustivat omien kiireiden ja aikataulujen keskellä, jotta saimme tilaukset toimitettua.

Myös Carp-Seppäsen 82-vuotias äiti, edellinen yrittäjä kiirehti apuun. Kerstin Carp aloitti tuotteiden valmistuksen jo vuonna 1965.

− Äiti halusi välttämättä lähteä mukaan Iisalmeen tuotantoon. Kaksi viikkoa hän hoiti vaatteiden leikkauksen, osa leikkaamon työstä tehdään käsityönä. Hän oli niin innoissaan siitä, että yritys voisi jatkaa, Carp-Seppänen sanoo.

Pitkä historia näkyy tuotannossa siten, että pitsikaulus tehdään edelleen 100-vuotiaalla ompelukoneella, joka punoo nauhakuilupitsin kaula-aukkoon ommellessa.

Valtava kysyntä muutti suunnitelmia

Alun perin Carp-Seppäsen suunnitelmana oli laittaa verkkokauppa tauolle toukokuun alusta lähtien. Näin hän pystyisi keskittymään paremmin miehen sairauden tuomiin haasteisiin. Kesä oli myös perinteisesti ollut hiljaista aikaa tilauksissa.

− Laamapaitatuotteet on aikaisemmin mielletty vain syys- ja talvituotteiksi. Nyt heräsi entistä vahvemmin kiinnostus pitää niitä myös kesällä.

Valtava kysyntä muutti kuitenkin suunnitelmia.

− Päätimme pitää verkkokauppaa auki myös kesän, mutta supistetulla valikoimalla. Olemme näitä muutamia tuotteita pystyneet tekemään nyt varastoon. Tämä on kompromissiratkaisu, jolla voidaan vastata kysyntään, mutta joka antaa mahdollisuuden olla mieheni tukena. Elokuussa kaikki tuotteet palaavat jälleen valikoimaan, ja minäkin toivottavasti entistä virkeämpänä.

Yrityksen tulevaisuus näyttää paljon valoisammalta kuin kuukausi sitten. Laamapaita tuli kampanjan ansiosta monelle tutuksi.

− Tämä kuukausi antoi vahvistuksen, että laamapaidalla on paikka monen suomalaisen sydämessä. Nyt voi sanoa, että laamapaita on pelastettu ja sen tuotanto jatkuu. Tässä syntyi myös uutta inspiraatiota ja malleja asiakkaiden runsaan palautteen ansiosta, Carp-Seppänen sanoo.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuva: Johanna Huhtamaa