20.5.2021 klo 13:09
Uutinen

Jo 45 jaksoa painavaa asiaa yrittäjälle – Yrittäjän podcast tarjoaa hyötytietoa ja kiinnostavia tarinoita

Supla-palvelussa ja Spotifyssa kuunneltavat jaksot tarjoavat laaja-alaista asiaa yrittäjille ja yrittäjyydestä kiinnostuneille.

Yrittäjän podcastin ensimmäinen jakso julkaistiin Supla-palvelussa vuoden 2019 toukokuussa. Silloin aiheena oli digitalisaatio. Tämän jälkeen jaksoissa on käsitelty laaja-alaisesti yrittäjyyden näkökulmia, annettu vinkkejä verotukseen ja tukien hakemiseen, kuunneltu mielenkiintoisia yrittäjätarinoita ja perehdytty markkinointiin ja viestintään.

Kaikki Yrittäjän podcastin jaksot löytyvät Supla-palvelusta ja Spotifysta sekä Googlen podcast-palvelusta. Uusi podcast-jakso julkaistaan joka toinen keskiviikko. Kuluvan kevätkauden viimeinen jakso julkaistaan 2. kesäkuuta. Sen jälkeen podcast jatkuu jälleen alkusyksyllä.

Toimittaja Pauli Reinikaisen isännöimää podcastia on alusta asti suunniteltu yrittäjän tarpeet edellä.

– Lähtökohtana on ollut ennen kaikkea hyötytieto, mutta yhtä lailla olemme valinneet aiheiksi mielenkiintoisia yrittäjätarinoita. Asiantuntijoiden kautta tarjoamme ajankohtaista tietoa esimerkiksi tukien hakemiseen tai sosiaalisen median markkinointiin, mikä on monia yrittäjiä kiinnostava aihe, Reinikainen kertoo.

Äänisisällöt vahvassa kasvussa

Viime aikoina Yrittäjän podcastin jaksoissa on korostunut kustannustuen hakeminen. Moni yrittäjä on kaivannut apua ja tukea hakuprosessiin. Jaksoissa on haastateltu muun muassa Valtiokonttorin asiantuntijoita. Tällä hetkellä käynnissä on kustannustuen kolmas hakukierros ja neljättä valmistellaan.

Podcastien kuuntelu on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa. Samaan aikaan myös tarjonta on lisääntynyt merkittävästi. Reinikainen uskoo, että tarjonnan kasvu ruokkii kysyntää.

– Ääni on vahva trendi tällä hetkellä. Se näkyy muun muassa Clubhousen ja Twitter Spacesin kaltaisten äänipalveluiden suosion kasvuna. Täytyy myös muistaa, että perinteinen radio tarjoaa paljon asiasisältöjä ja podcastien kaltaisia ohjelmia. Samaan aikaan äänikirjojen kuuntelu on kaikkien aikojen huipussaan. Kaiken kaikkiaan uskon, että yhä useampi kiinnostuu äänisisällöistä lähitulevaisuudessa.

Audiosisältöjen suosion kasvusta kertoo myös viime vuonna julkaistu RadioMedian tekemä podcast-tutkimus, jonka mukaan 15-64 -vuotiaista 21 prosenttia kuuntelee podcasteja viikoittain. Vähintään kerran kuukaudessa kuuntelevia oli kyselyhetkellä 39 prosenttia suomalaisista. Kolmasosa kaikista vastaajista arvioi lisäävänsä podcastien kuuntelua seuraavan puolen vuoden aikana.

toimitus (at) yrittajat.fi