Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Puheenaihe

Mielessä käytetyn sähköauton hankinta? Kauppias joutuu metsästämään vaihtoautoja ulkomailta, koska kotimaiset eivät riitä

Sähköautomarkkina kuumenee Suomessa kuukausi kuukaudelta. Selvitimme markkinatilannetta pelkästään käytettyjen sähköautojen myyntiin erikoistuneen autoliikkeen yrittäjiltä.

Autotalo Ampeerin yrittäjä Juha-Matti Raukola peruuttaa uudenkarhean Teslan sisälle halliin tulevien ostajakandidaattien ihmeteltäväksi. 

Tampereella sijaitseva autotalo erottuu suurimmasta osasta autoliikkeitä sillä, että se myy ainoastaan käytettyjä lataushybridejä, täyssähköautoja ja niiden lataustarvikkeita. 

Suomessa sähköautoihin erikoistuneet autotalot ovat ainakin vielä harvassa. Raukolan mukaan moni markkinoi itseään sähköautoilla, mutta liikkeessä ne saattavat silti olla vähemmistössä.

Pian voi olla toisin. Toukokuussa henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa täyssähköautojen määrä ohitti ensimmäistä kertaa dieselautot.

Ampeeriin tuleva asiakas etsii täyssähköautoa tai hybridiä. Yhä useampi päätyy valinnassaan täyssähköön. 

– Ihmiset kokeilevat sähköllä ajamista ensin hybridillä, mutta haluavat aika nopeasti siirtyä pelkkään sähköön. Moni sanoo, että heitä harmittaa aina, kun hybridiauton polttomoottori lähtee käyntiin. 

Suomen tarjonta ei riitä

Suurimpana hidasteena etenkin uusien sähköautojen kaupalle Suomessa on ollut niiden kalleus. Edullisempia perheautoja kuten farmareita ei ole tullut markkinoille, vaan tarjonta on keskittynyt urheilullisempiin ja monelle liian hintaviin malleihin. 

– Mielenkiinto kasvaa koko ajan. Kolmen edellisen vuoden aikana suurin muutos on ollut se, että sähköautosta on tullut varteenotettava vaihtoehto isolle osalle ihmisistä. Enää liikkeellä eivät ole vain sähköautotekniikasta kiinnostuneet edelläkävijät. Moni pohtii realistisesti siirtymistä sähkömoottorilla varustettuun käyttöautoon, Raukola kertoo. 

Tällä hetkellä ostaja ajaa ulos Ampeerista tavallisimmin Teslan, Hyundain tai Nissanin valmistaman sähköauton. Myös BMW i3 kiinnostaa.

– Moni seuraa tarkasti uusien sähköautojen julkaisuja ja odottaa, kun tietyt autot tulevat käytettyinä myyntiin. Isoja akkukokoja tavoitellaan. 

Akkujen koot ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin. Tällä hetkellä isoimmat akut ovat 100 kilowattitunnin tuntumassa. Auton kantama halutaan maksimoida. 

Raukolan ja hänen yhtiökumppaninsa Pekka Pohjosen yritys tuo suurimman osan myynnissä olevista autoista Suomen rajojen ulkopuolelta. Suomen oma tarjonta ei riitä kattamaan kysyntää. 

– Tuontiautobisnestähän tämä on suurimmaksi osaksi. Ulkomailla sähköautot ovat tuoreita. Pääsääntöisesti niillä on ollut vain yksi omistaja ja kilometrejä on vähän, selvästi vähemmän kuin ulkomailta tuotavilla polttomoottoriautoilla. Myös varustelu on pitkälti sama kuin Suomessa myytävissä sähköautoissa. 

Koeajo tavallista tärkeämmässä roolissa 

Sähköautokauppa on Raukolan mukaan kokonaan uusi bisnes, jota on vaikea verrata perinteiseen autokauppiaan työhön. 

– Sähköautojen myynti edellyttää paljon asiantuntemusta. Me olemme kokeilleet tätä kantapään kautta ja selvittäneet asioita. Onneksi minulla on kollega, jonka tietämys on kovaa luokkaa. 

Hän viittaa Pekka Pohjoseen, joka on koulutukseltaan lääkäri, mutta joka Raukolan tavoin on innostunut sähköautoista. 

– Perusautokauppaan verrattuna meidän on tunnettava myytävä kalusto paljon paremmin. Täytyy tietää, miten auto soveltuu asiakkaan kuvailemaan käyttöön, mikä on auton kantama ja latausaika, ja mitä muita autokohtaisia ominaisuuksia asiakkaan on hyvä tietää, Raukola selvittää.  

– Jos myy dieselautoa, jolle saa polttoainetta joka asemalta ja tankillisella pääsee 1000 kilometriä, myyminen on aika paljon helpompaa. 

Ampeerissa käy asiakkaita, jotka ovat miettimässä ensimmäisen sähköauton hankintaa. Moni hakee vasta koeajokokemusta. 

– Koeajo on tärkeä osa kaupantekoa, koska ajokokemus on aivan erilainen kuin polttomoottoriautolla. Sähköauton lopullisen ylivertaisuuden tajuaa vasta ajaessa. 

Tyypillistä asiakas ei Raukolan mukaan ole olemassa. Sähköautoja ja hybrideitä myydään muun muassa perheiden kakkosautoiksi ja myyntitykkien ykkösautoiksi, joilla suhataan Suomea ristiin rastiin. Tällöin valinta on useimmiten Tesla. 

Sähköauton kantama yhdellä latauksella on toki otettava puheeksi asiakkaan kanssa, mutta se ei ole välttämättä keskeisin peruste auton valinnalle. 

– Jos päivittäistä ajoa on 30–40 kilometriä töihin ja takaisin, kantama ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. 

Isot sähkörekat tulossa 

Plugit Oy toimittaa sähköautojen latausjärjestelmiä muun muassa asuinkiinteistöihin, kauppakeskuksiin, työpaikoille, bussiliikenteeseen ja muuhun ammattiliikenteeseen.  

Korona ei ole vaikuttanut merkittävästi esimerkiksi työpaikoille asennettavien latausasemien määrään. 

– Lataaminen tapahtuu siellä‚ missä aika ja paikka kohtaavat. Noin 80 prosenttia sähköauton lataamisesta tapahtuu kotona ja työpaikoilla. Vasta sitten tullaan parkkipaikkoihin ja huoltoasemiin. Työnantajat kokevat tärkeäksi tarjota latausmahdollisuuden työpaikolla, Plugitin toimitusjohtaja Tommi Saarela selvittää. 

Saarelan mukaan EU:n päästövaatimus ajaa sähköautomarkkinaa vauhdilla eteenpäin. Tällä hetkellä voimassa olevan EU-sääntelyn mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen tulee olla enintään 95 grammaa kilometriä kohden. 

– EU:n päästövaatimusdirektiivissä on asetettu selkeät tavoitteet autotehtaille. Siksi niiden on ollut pakko muuttaa pikavauhtia mallistojaan hybrideiksi tai täyssähköisiksi. Samaan aikaan kuluttajat ovat huomanneet, että sähköauto on järkevä hankinta esimerkiksi huoltokustannusten laskun ansiosta. 

EU:ssa on laskettu, että päätösten myötä uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt laskevat noin 37 prosenttia vuosien 2021–2030 välillä. 

Markkina on vasta viime aikoina avautunut kaupalliselle ja raskaammalle liikenteelle. Tämän odotetaan luovan tuntuvasti lisää kysyntää latausjärjestelmille lähitulevaisuudessa. 

– Bussit ovat jo kääntyneet sähköisiksi. Ammattiliikenteessä kannattaisi nyt olla hereillä, jos miettii kaluston uusimista. 

Sähköistettyä raskaan liikenteen kalustoa alkaa olla saatavilla kesän jälkeen. Markkinoille on tulossa jopa isoja sähkörekkoja. 

 “Ennakkoluulot ovat turhia”  

Saarela näkee, että vuosi 2023 on kriittinen piste raskaalle liikenteelle. Silloin raskasta kalustoa käyttävillä yrityksillä pitäisi olla hyvät suunnitelmat kaluston sähköistämisestä, jos haluaa säilyttää kilpailuedun. 

– Yrityksissä tulisi nyt pohtia asiaa kriittisesti. Kun aloittaa muutoksen ajoissa, pystyy varautumaan paremmin kaluston elinkaareen. 

Osa raskaasta liikenteestä suhtautuu epäillen sähkörekkojen käyttökelpoisuuteen Suomen oloissa. Saarela pitää ennakkoluuloja turhina. 

– Olemme testanneet kahdeksan vuoden ajan tulevaisuuden sähköautoja ja kokemuksen perusteella epäilykset Suomen olosuhteiden vaikutuksista eivät ole relevantteja. Raskasta kalustoa ladataan samalla tavoin kuin bussejakin, ehkä hieman suuremmilla tehoilla. Yrittäjän kannalta on tärkeä tiedostaa, että sähkörekassa on moottorin poistuttua paljon vähemmän huollettavaa tekniikkaa. Voimalinjaa ei tarvitse huoltaa ja akuille annetaan 8–10 vuoden takuu. 

Moni yritys on noudattanut Saarelan ohjetta ja tiedustelee jo aktiivisesti kaluston sähköistämisen mahdollisuuksista. 

– On muistettava, että tarve ja vaatimus tulee ensisijaisesti raskaan liikenteen asiakkailta ja jopa heidän asiakkailtaan, ekologisuutta vaativilta kuluttajilta. Asiakkaille päästötön logistiikkaketju on tärkeä asia. Jos sellaista ei ole, yleinen mielipide kääntyy nopeasti yritystä vastaan. 

Plugit on kehittänyt ammattiliikenteen tarpeisiin sopivan helposti siirreltävissä olevan latausjärjestelmän, joita nähdään käytössä tulevasta kesästä alkaen.

Artikkeli julkaistu Yrittäjä Plus -lehdessä 3/2021. Tilaa lehti tästä (59€/6 numeroa vuodessa).

Kuva: Emil Bobyrev

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi