Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Etsitkö kutsua Clubhouseen? Enää ei tarvitse, sillä palvelu avautui kaikille

Clubhousen "jonoon" ehti kertyä peräti kymmenen miljoonaa käyttäjää.

Tähän asti vain kutsuperusteisesti toiminut sosiaalisen median palvelu Clubhouse vaihtaa taktiikkaansa ja avautuu jatkossa kaikille halukkaille. Asiasta kertoo Suomessa muun muassa Tivi.

Olemme aikaisemmin kertoneet tarkemmibn Clubhousen toimintaperiaatteesta ja muun muassa sen tietoturvaongelmista. Voit lukea artikkelin täältä. Sovelluksen ideana on tarjota ääneen perustuvia keskusteluhuoneita eri aihepiireistä. Käyttäjät pääsevät vapaasti liittymään huoneisiin, mutta vain virtuaalisella "lavalla" olevat keskustelun vetäjät voivat jakaa puheenvuoroja.

Clubhouse on aikaisemmin toiminut kutsuperiaatteella siten, että osa käyttäjistä on saanut käyttöönsä kutsuja, joita on voinut jakaa eteenpäin. Suomessa palvelu keräsi nopeasti tiiviin, mutta aktiivisen käyttäjäkunnan.

Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan pääse palveluun käsiksi välittömästi, sillä Clubhousen kehittäjät sallivat liittymisen pienemmissä erissä, jotta palvelun käyttö ei ruuhkaudu. Kehittäjät kertovat muutoksesta omassa blogissaan, jossa selvitetään syitä alkuperäiselle kutsujärjestelmälle. Se otettiin käyttöön, jotta palvelua voitiin kasvattaa hallitusti.

Clubhousea on arvosteltu paitsi tietoturvastaan, myös siitä, että se oli pitkään saatavilla vain Applen laitteille. Viime keväänä sovellus julkaistiin myös Android-käyttöjärjestelmälle.

Sovellusta on uudistettu kesän aikana siten, että sen sisällä pystyy lähettämään viestejä. Yhtiö kertoo, että ensimmäisen viikon jälkeen viestejä oli lähetetty 90 miljoonaa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi