Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Hattulan ja Hämeenlinnan lähilehdissä käännetään joka kivi sekä sana on vapaa

Lähilehtiä Hämeenlinnan ja Hattulan seudulla pyörittävä Juha Reinikainen on toiminut journalistin uralla jo 23 vuotta. Media-alan voimakkaasti keskittyessä Reinikainen luottaa lähilehtiensä Hattulaan.fi, Reska.fi ja Lammille.fi paikalliseen vetovoimaan.

- Pitkän palkkatyöjakson jälkeen lähdin yrittäjänä kehittämään paikallista verkkomediaa ja verkon sekä printin yhdistelmää vuonna 2014. Omistajayrittäjäksi lähtö oli itselle se uusi askel ja siinä sekä tulevat yhtiökumppanit, uusyrityskeskus että rahoittajat olivat hienosti tukena, muistelee Juha Reinikainen.

Päivän trendi on, että isot mediatalot haalivat suojiinsa pienempiä maakunta- ja paikallislehtiä ja muuta mediatuotantoa. Mitkä ovat pienen paikallismedian vahvuudet ja kilpailutekijät mediajättien välissä?

- Pitämällä perustehtävän kirkkaana mielessä: tekemällä paikallista mediaa ja vaalimalla sananvapautta, kenenkään ennalta estämättä. Tämän pitää näkyä sekä uutisaiheiden vapaassa valinnassa että vapautena uutisoida myös kriittisesti niistäkin ihmisistä, joiden kanssa olet työn kautta paljon tekemisissä.

Tuottavatko uusiutuvat mediakanavat ja digitalisaatio pienyrittäjälle haasteita?

- Uusiutuvien mediakanavoiden omaksuminen on ollut oman urani kantava idea. Yliopiston verkkotoimitus oli aikanaan aikaansa edellä ja tuotti kyvyn navigoida url-merillä. Lähilehti verkossa ja printissä on tunnuslauseeni, kuvailee Reinikainen.

Reinikainen pitää mediatalojen keskittymissuuntausta jopa surullisena, kun persoonallisten kylälehtien ja persoonien sijaan juttusisällössä näkyvät kierrätys ja valtakunnalliset agendat. Hän kokee kuitenkin kyntävänsä omaa sarkaa ilman katkeraa kilpailun makua.

- Volyymibisnes hakee volyymiä sieltä missä liikevaihtoa on tarjolla. Mikroyrittäjällä yrittäjyyden pohjana on halu hyödyntää omaa erityisosaamistaan sekä pitkäaikaista tuntemusta hämäläisestä elämänmenosta sekä myös paikallisista mainostajista. Suomalainen mediamaailma on joka tapauksessa sympaattisen suppea, eli olen itsekin toimittajana käynyt kättelemässä alan legendoja.

Mainosrahoitteisena käsi kädessä suhdanteiden kanssa

Kokeneelle journalistille yrittäjyys on varmasti tuottanut yrityshallinnollisia ja muitakin paineita oman ydinosaamisen rinnalle. Onko yrittäjän rooli tuottanut uusia ja motivoivia innoituksen aiheita?

- Kokonaisuuden hallinta uhkaa joskus viedä luovuuden ja tukahduttaa oman erityisosaamisen. Oma perustehtävä ei saa hukkua, joten uudesta innostumista pitää hieman hillitäkin. Hämeessä on toistaiseksi ollut hyvä, omaa liiketoimintaa tukeva erityisosaajien verkosto, joka takaa, ettei kustantajan täydy olla supererityisosaaja joka osa-alueella. Verkostoon luen sekä muut mikroyrittäjät että isommat instituutiot.

Koronaepidemia on rokottanut Reinikaisenkin toimia aika lailla, koska puhtaasti mainosrahoitteinen media on riippuvainen yritysasiakkaista ja suhdanteista.

- Ei olla uskallettu mainostaa, kun pakolliset menot on pitänyt hoitaa ja on huomannut tehneensä parinkymmenen vuoden kokemuksella kuukauden palkatonta työtä. Oma kokemustodellisuus on aika lailla sidoksissa suhdanteisiin ja ulkopuolisiin tekijöihin.

Juha Reinikainen, kuinka kauan paperilehti pitää pintansa mediakentässä?

- Ei se kuole koskaan. Ostan vaikka käsipainokoneen tai kalkkeripaperia jostain ja jaan monisteniput itse Hattulan postiluukkuihin, jos suuret painotalot lakkautetaan kustannussyistä.


JUHA REINIKAINEN

50 vuotta 16.9.2021
Kotipaikka: Hämeenlinna
Journalisti: Palkkatöissä ja freelancerina vuoteen 2014 asti, sitten yrittäjänä
Perhe: Vaimo ja 2 kouluikäistä lasta. Harrastuksena pyöräily, jääkiekkoilu ja jalkapallovalmentaminen
Yritykset: Kantamedia Oy (per. 2014) ja Hattula Media Oy (per. 2013)
Toimialat: Suhdetoiminta, viestintä ja muu kustannustoiminta
Julkaisut: Hattulaan.fi verkkolehti ja tabloid, Reska.fi verkkolehti ja Lammille.fi verkkolehti.