Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Markkinointi

Näin yrityksesi erottuu omalla LinkedIn-profiililla: Lue ammattilaisen vinkit somemarkkinointiin

LinkedIn on hyödyllinen sosiaalisen median palvelu yrityksen näkyvyyden ja uskottavuuden parantamiseen. Kaikki alkaa huolellisesta yritysprofiilin suunnittelusta.

Olemme aikaisemmin kertoneet Linked-profiilin hyödyistä henkilöbrändin rakentamisessa. Yrittäjä voi käyttää palvelua myös yritysprofiililla.

Talouslehti Forbesin listauksessa kymmenen vaikutusvaltaisimman markkinointialan ammattilaisen joukkoon sijoittuva Neil Patel opastaa blogissaan yrityksiä kasvattamaan näkyvyyttä oikein laaditulla LinkedIn-profiililla.

Patelin mukaan yritys voi onnistua LinkedInissä muun muassa aktiivisella osallistumisella ja tarkkaan laaditulla profiililla. LinkedInin etuna hän pitää "sosiaalisten liidien" määrän kasvattamista, jolla on mahdollista kasvattaa merkittävästi B2B-myyntiä.

Näin aloitat

LinkedIn-yritysprofiilin perustaminen on maksutonta. Patel painottaa blogissaan profiilikuvan merkitystä. Kuva tulee hänen mukaansa valita niin, että se kuvastaa yrityksen brändiä. Kuvan tulee välittää ammattimaista vaikutelmaa eli vapaa-ajalla otetut kuvat kannattaa jättää käyttämättä.

Seuraavaksi profiiliin luodaan kuvaus yrityksestä. Teksti on syytä harkita tarkkaan, sillä LinkedIn rajoittaa tekstin pituutta. Tiivistetty ja informatiivinen viesti toimii yleensä parhaiten. Patel neuvoo lisäämään kuvauskenttään myös yrityksen verkkosivun osoitteen ja toimialan. Yrityksen kannattaa myös kertoa sijaintinsa karttatyökalun avulla. Patel muistuttaa lisäksi avainsanojen merkityksestä. Tärkeimmät yrityksen liiketoimintaa kuvaavat avainsanat kannattaa sijoittaa niin ikään kuvauskenttään.

Sisältö on ykkönen

Kun profiili on luotu, on aika keskittyä sisällön suunnitteluun. Kuten jokaisessa sosiaalisen median palvelussa, omalla sisällöntuottamisella on ratkaiseva merkitys näkyvyyden kannalta, kuten myös muiden profiilien keskusteluihin osallistumisella ja niihin reagoimisella.

Patel neuvoo yrityksiä käyttämään kaikki sisällöntuotannon keinoja: tekstiä, kuvia ja videoita. Täältä voit lukea vinkkejä somevideoiden tekemiseen.

Patelin mukaan yrityksen tulisi päivittää uutta sisältöä päivittäin, mielellään useamman kerran päivän aikana. Hyvänä keinona hän pitää esimerkiksi blogipostauksen jakamista LinkedIn-uutisvirrassa siten, että blogista nostetaan lyhyt osuus postaukseen ja linkataan blogitekstiin.

LinkedIn-profiilissa tulisi Patelin olla linkattuna vähintään 5-10 artikkelia yrityksen uskottavuuden nostamiseksi. Lisätyn sisällön tulisi olla tuoretta. Vanhoja sisältölinkkejä kannattaa siis välttää.

Etsi kontakteja

LinkedIn tarjoaa monipuolisia työkaluja yrityksen kannalta kiinnostavien kontaktien etsimiseen palvelun sisältä. Esimerkiksi relevantteja oman alan ammattilaisia voi etsiä monin erilaisin hakukriteerein. Kun sopiva henkilö löytyy, hänelle voi lähettää yksityisviestin, mikä tosin lukeutuu LinkedInin maksullisiin ominaisuuksiin. Kaikkea ei siis saa ilmaiseksi. Patelin mukaan lisämaksu voi kuitenkin maksaa itsensä takaisin nopeasti, sillä suora yhteydenotto oikeaan henkilöön on oleellisen tärkeä ominaisuus relevantin verkoston kasvattamisessa.

Hyvä vaihtoehto on hyödyntää myös LinkedIn Groups -ominaisuutta, jonka ideana on koota saman alan ammattilaisia ja asiantuntijoita yhteisiin intressiryhmiin. Niiden sisällä jaetaa usein ajankohtaisia asioita kyseisestä toimialasta. Näitä oman alan ryhmiä yrityksen kannattaa Patelin mukaan seurata aktiivisesti ja niihin kannattaa ottaa osaa oman yrityksen uskottavuuden ja näkyvyyden lisäämiseksi. Yritys voi perustaa myös omia ryhmiä. Aktiivinen oman ryhmän ylläpito voi lisätä merkittävästi uskottavuutta oman alan ammattilaisten keskuudessa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi