Etsi

Miten yrittäjä voi näkyä ja tehdä bisnestä somessa?

Varsinais-Suomen Yrittäjien vuosittainen, erittäin suosittu Yksinyrittäjäristeily seilattiin jälleen sunnuntaina 7. huhtikuuta. Koolla oli yli sata kehittymis- ja verkostoitumisintoista yksinyrittäjää.

Sparrasin risteilijöitä Facebookin ja Instagramin käytössä: ne ovat oikein hyödynnettyinä pienelle ja totta kai suuremmallekin yritykselle erittäin tehokkaita markkinoinnin ja viestinnän kanavia. Hyvin tehty some voi johtaa asiakkuuksiin - tästä nähtiin ja kuultiin risteilyllä konkreettisia esimerkkejä.

Tässä some-sessioni opit tiiviistetysti:

  1. Tunne eri kanavien käyttötavat ja käyttäjäryhmät. Tee toimintasi näkyväksi – laita persoonaa peliin. Erityisesti yksinyrittäjä on toimintansa kasvot.

    Älä ryntää kaikkiin kanaviin. Facebookin käyttäjämäärä on kääntynyt Suomessa laskuun, mutta se on yhä käytetyin some-kanavamme. Ikähaarukan loppupäässä käyttäjämäärät ovat edelleen kasvussa, kun taas nuorempi väki siirtyy muualle. Instagramista on tullut toiseksi suosituin kanava some-markkinoinnille. Siellä viihtyy Facebookia nuorempi väki, mutta käyttäjämäärät kasvavat kaikissa ikäryhmissä.

    Instagram on oiva paikka esitellä valokuvin ja live-videoin mitä teet, minkälainen olet, mitä työhösi kuuluu tai millaisia päiväsi ovat. Visuaalisuus ja toisaalta aitous on tärkeää. Facebookissa voit niin ikään esitellä yritystäsi, tuotteitasi ja palveluitasi. Lisäksi voit markkinoida tapahtumia, rakentaa kampanjoita ja järjestää kilpailuja tai jakaa vaikkapa vinkkivideoita. Tunteiden herättäminen ja käyttäjien sitouttaminen on avain näkyvyyteen molemmissa kanavissa. Jos haluat oppia, osallistu esimerkiksi yrittäjäjärjestön koulutuksiin. Kartalla pysyy myös esimerkiksi seuraamalla netissä viestintätoimistojen asiantuntijakirjoituksia.
     
  2. Ole aktiivinen, seuraa alasi keskustelua ja osallistu siihen. Voit rakentaa asiantuntijuutta olemalla alasi näkyvä toimija. Johda keskustelua ja tee uusia avauksia. Kommentoi myös yrittäjyyttä ja liity esimerkiksi Facebookin yrittäjäryhmiin.
     
  3. Tee julkaisusuunnitelma. Osana muuta markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua, suunnittele myös somea. Mitä kanavia käytät? Milloin julkaiset? Kenelle haluat viestiä? Mitkä ovat alasi sesongit? Mitä voisit julkaista? Merkkaa ylös juhlapäivät ja esimerkiksi alasi tärkeät messut. Valmistele julkaistavaa materiaalia ja käytä hyväksesi verkon ilmaisia kuvapankkeja ja video- ym. puhelinsovelluksia.
     
  4. Markkinoi maksullisesti. Esimerkiksi 500 euron printtilehtimainoskustannuksella voit saada uskomattoman määrän näkyvyyttä somen puolella. Kohdennukset kannattaa kuitenkin opetella tekemään hyvin, jotta esimerkiksi paimiolainen kivijalkaliike ei tuhlaa mainoseurojaan mainostamalla Lappeenrannassa (paitsi jos sinulla on verkkokauppa).
     
  5. Osta tarvittaessa apua. Aikapula nousi Yksinyrittäjäristeilyllä esiin yhtenä isona syynä sille, miksi some jää yrityksen tekemisessä vähälle huomiolle. Jos some-tekeminen tuntuu mielestäsi tärkeältä, kannattaa miettiä voisiko toimintoja ulkoistaa kanssayrittäjälle.
     
  6. Madalla kynnystä ja ryhdy hommiin! Rapatessa roiskuu. Kun tiedät, miten toimia, jos ja kun roiskuu, anna mennä! Virheistä oppii ja ne ovat kiinnostavia. Parhaillaan virhe voi johtaa hyvin hoidettuna positiiviseen palautteeseen ja näkyvyyteen.

     
Suvi Uusitalo-Sirén
suvi uusitalo-siren blogi varsinais-suomen yrittäjät

Suvi Uusitalo-Sirén on Varsinais-Suomen Yrittäjien viestintäsuunnittelija.