Etsi

Oletko miettinyt, miksi joku haluaisi yritykseesi töihin?

Otsikon kysymys on yleensä ensimmäinen kysymys, jonka suorahakukonsulttina esitän asiakkaalleni sen jälkeen, kun olemme haarukoineet rekrytoitavan unelmakandidaatin profiilin ja todenneet, että pelkällä ilmoitushaulla emme välttämättä tule tätä yksisarvista löytämään. Kysymys tuntuu hyvin usein yllättävän yrittäjän tai toimitusjohtajan.

”Jaa-a, enpä ole tullut ajatelleeksi.”

Mikäli palaverissa on useampia asiakasyrityksen osallistujia, he saattavat katsoa toisiaan hieman hämillään kuin kysyen toisiltaan ”miksi ME olemme töissä täällä?”.

Suorahakua tehdessään konsultti eli headhunter tarvitsee tärkeimmäksi työkalukseen houkuttimen, jolla potentiaalinen työntekijä saadaan kiinnostumaan työpaikan vaihtamisesta. Nykyteknologian välinein sopivien henkilöiden löytäminen sopivine työhistorioineen ei ole se vaikein paikka, vaan niiden potentiaalisten henkilöiden muuttaminen asiakasyrityksen työntekijöiksi. Totta kai aina voidaan heittää työntekijää setelitukulla ja toivoa tämän motivoituvan siitä, mutta pidemmällä aikajänteellä tämä ei hyödytä yritystä eikä alaa, jossa yritys toimii – tapa johtaa vain yleiseen palkkatason nousuun.

Suorahakua tehdessä avaimet ovat työntekijällä.

On asioita, joihin asiakasyritykseni ei voi vaikuttaa: mikä motivoi työntekijää vaihtamaan työpaikkaa? Ansiotaso, toki. Mutta myös etenemismahdollisuudet, käytettävät teknologiat, työn mielekkyys, vapaa-aika, työyhteisö… lista on loputon ja jokainen työntekijä on yksilö, jota ajaa eteenpäin eri asiat. Soittaessani potentiaaliselle henkilölle pyydän häntä miettimään niitä asioita, jotka voisivat saada hänet kiinnostumaan työpaikan vaihtamisesta – vasta kun tiedämme nämä tekijät, voimme miettiä, voiko asiakasyritys aidosti tarjota näitä. Jos, niin rekrytointi voi edetä.

Asia, johon yritys voi vaikuttaa etukäteen, on kysyä itseltään juuri tuo kysymys: ”miksi joku haluaisi tulla meille töihin?”.

Jos et keksi yhtään syytä, voi tämä tarkoittaa myös sitä, että yrityksen työntekijät kysyvät samaa itseltään päivittäin. Siksi tämä kysymys on hyvä esittää, vaikka ei olisi aikeissakaan rekrytoida ketään. En puhu ulkokultaisesta yritysimagomarkkinoinnista, vaan hyvin simppelisti siitä, että nykyisiltä työntekijöiltä kysyttäisiin, mikä on hyvin ja mikä voisi olla paremmin.

Näitä tekijöitä hiomalla ei ainoastaan paranneta yrityksen työilmapiiriä vaan myös rekrytoinnin tullessa ajankohtaiseksi voidaan selkä suorana sanoa, että meille kannattaa tulla töihin, koska… niin, tätä listausta juuri peräänkuulutan. 

Tapio Kallinen
tapio kallinen Kallinen Consulting Oy varsinais-suomen yrittäjät kasvuyrittäjäpalvelu

Tapio Kallinen on toiminut rekrytoinnin ja suorahaun konsulttina yli 12 vuotta, joista viimeiset viisi vuotta Kallinen Consulting Oy:n yrittäjänä Turussa. Monimutkaisten ja kalliiden prosessien sijaan toiminnan keskiössä on yksinkertainen kysymys: miten juuri teille löydettäisiin erinomainen työntekijä? Tapio Kallinen on yksi Varsinais-Suomen Yrittäjien Kasvuyrittäjäpalvelun asiantuntijoista.