Etsi

Yrittäjien tapahtumat - bisneksen teko sallittu!

Yrittäjäjärjestö järjestää Varsinais-Suomen alueella jäsenilleen vuosittain satoja tapahtumia, ja alueellisten ja paikallisten tapahtumien päälle jäsen saa kattaukseen vielä valtakunnalliset tapahtumat. Tapahtumissa käy yhteensä tuhansia yrittäjiä, joten mahdollisuuksia uusien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kohtaamiseen on siis varmasti enemmän kuin tarpeeksi.

Miten nämä kohtaamiset sitten muutetaan bisnekseksi?

Yleisesti ottaen se, että omista verkostoistaan alkaa saada kauppaa, vaatii kärsivällisyyttä, työtä ja toistoa. Totta kai käy joskus niinkin onnekkaasti, että yrittäjä tulee ensimmäistä kertaa johonkin tapahtumaan, tapaa siellä heti uuden asiakkaan ja lähtee kaupat taskussa kotiin. Riippuu paljon myös toimialasta ja siitä mitä palvelua tai tuotetta tarjoaa.

Yleensä kuitenkin tarvitaan monia tapahtumia, useampia tapaamisia ja paljon pidettyjä hissipuheita. Silloin vanhat tututkin oppivat sinusta koko ajan lisää ja sitä enemmän tapaat uusia ihmisiä, jotka kasvattavat verkostoasi.

Uskon, että tällä tavoin lopulta kaikki saisivat enemmän kauppaa.

Toivoisin kuitenkin ennen kaikkea, että osallistujat tulisivat tapahtumiin lähtökohtaisesti ostamaan eivätkä myymään. Uskon, että tällä tavoin lopulta kaikki saavat enemmän kauppaa.

Kuvittele mielessäsi sata yrittäjää, joista jokainen valmistautuu illan verkostoitumistapahtumaan kotonaan. Kaikki miettivät, miten parhaiten jättäisivät muistijäljen, jotta joku kiinnostuisi omasta tuotteesta tai palvelusta. He miettivät, millainen hissipuhe tai esittely houkuttelee parhaiten muut osallistujat ostamaan omaa tuotetta tai palvelua. Miettivät, että onkohan siellä paikalla joku, joka tarvitsee tai haluaa juuri minun tuotettani tai palveluani?

Entä jos nämä sata yrittäjää miettisivätkin ennen tilaisuutta, mitä tuotteita tai palveluita minä itse tällä hetkellä tarvitsen tai haluan. Tuleekohan illan tapahtumaan sellainen yrittäjä, joka tarjoaa juuri niitä?

Uskon, että verkostoitumistapahtumissa aktiivisella ostamisella saadaan enemmän
kauppaa kaikille kuin aktiivisella myymisellä.

Uskon, että lopulta väistämättä käy niin, että joku on kotonaan miettinyt tarvitsevansa juuri sinun tarjoamaasi tuotetta tai palvelua ja tulee sinun luoksesi ostamaan. Uskon, että verkostoitumistapahtumissa aktiivisella ostamisella saadaan enemmän kauppaa kaikille kuin aktiivisella myymisellä.

Kun seuraavan kerran lähdet mukaan Yrittäjien tapahtumaan, haastan sinut pukemaan myyntihousujen sijaan jalkaan ostohousut. Nähdään tapahtumissa! Tulethan sitten nykäisemään hihasta ja kertomaan, miten meni.

Tutustu tapahtumatarjontaamme täällä >> Bisneksenteko sallittu!

Miia Kaerala

Miia Kaerala on Varsinais-Suomen Yrittäjien tapahtumakoordinaattori.