9.1.2017 klo 12:58
Uutinen

Yrittäjä – löytävätkö asiakkaasi sinut verkosta? Lue 3 vinkkiä näkyvyyden parantamiseen

Suomalaiset ovat ahkeria netin käyttäjiä.

83 prosenttia suomalaisista aloittaa tuotteen tai palvelun hakemisen netistä, 76 prosenttia hakee tietoa suoraan yrityksen nettisivuilta. Kuitenkin yrittäjistä vain 46 prosenttia tiedostaa saavansa asiakkaita netin kautta, ja vain 43 prosenttia sanoo panostavansa tulevaisuudessa omiin verkkosivuihinsa.

Vain 41 prosenttia yrityksistä toteaa verkkopalvelunsa tai näkyvyytensä yltävän kuluttajien odotusten tasolle. Lähes 60 prosenttia yrittäjistä siis joko ymmärtää, ettei verkkopalvelu täytä kuluttajien odotuksia, tai on siitä autuaan tietämätön. Kuluttajista kolme neljästä odottaa, että tuotteet ja palvelut on helppo löytää verkosta. Kuluttajien odotustason ja yrittäjien todellisuuden välillä on huomattava ero. Tässä tilanteessa voittajia ovat ne yrittäjät, jotka ymmärtävät verkkopalvelun ja -näkyvyyden tärkeyden.

Kyseessä ei ole vähäpätöinen asia, sillä 75 prosenttia kuluttajista reagoi vaihtamalla yritystä ja 73 prosenttia kertoo ystävilleen huonosta palvelusta. Tutkimuksen mukaan kolme neljästä kuluttajasta vierailee yrityksen kotisivuilla ennen yhteydenottoa.

Miten hakutuloksissa pystyy nousemaan kärkisijoille?

Kun kerran suurin osa meistä aloittaa palveluja ja tuotteita etsiessään hakemisen netistä, ei ole yhdentekevää, miten yritys näissä hakutuloksissa sijoittuu. Google-hauissa on mahdollista nousta perinteisen mainonnan avulla, mutta orgaaniset hakutulokset ovat ne, joihin yritys itse pystyy vaikuttamaan. Orgaaniset hakutulokset ovat myös tehokas keino, sillä 91 prosenttia liikenteestä ohjautuu orgaanisesta eli luonnollisesta hausta.**

Hakutuloksiin vaikuttaa myös se, miten yrityksen tiedot näkyvät eri palveluissa. Jos tiedot eivät ole kunnossa, ei yritys nouse hakutuloksissa kärkisijoille, jolloin asiakkaatkin päätyvät kilpailijalle.

1. Osuvuus – ovatko tietosi samanlaiset joka paikassa?

Määrittäessään mitä yrityksiä Google tuo esiin kärkipaikoille, yksi arvioinnin kriteeri on, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua. Täydellisten ja tarkkojen yritystietojen avulla Google voi paremmin ymmärtää yrityksen toimintaa ja yhdistää yrityksen osuviin hakuihin. Yrityksen tietojen pitää olla ajantasaiset ja yhteneväiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee, kuten sosiaalisen median eri kanavissa, karttapalveluissa ja tietysti yrityksen omilla nettisivuilla. Näissä tiedoissa pitäisi ainakin osoite, puhelinnumero, aukioloajat ja nettiosoite olla kunnossa.

2. Etäisyys – miten kaukana yrityksesi on sinua etsivästä henkilöstä?

Etäisyys korostuu erityisesti mobiilihauissa. Kun lähes jo 77 prosentilla suomalaisista on älypuhelin, on mobiilihakujenkin määrä kasvanut merkittävästi. Google arvioi hakutuloksissa etäisyyden mahdollisen näytettävän yrityksen ja haussa käytetyn paikkakunnan välillä, joten yrityksen osoitetietojen on oltava kunnossa. Jos osassa yhteystiedoissa on vanhentunut osoite, on Googlen vaikea päätellä missä yrityksesi sijaitsee. Samoin kuin yhteystietojen oikeellisuuden kohdalla, myös sijaintitiedoissa Google hakee tietoa kaikista tärkeimmiksi katsomistaan kanavista.

Googlen algoritmit saattavat päätellä, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin. Tähän johtopäätökseen Google pääsee yrityksen digitaalisen jalanjäljen perusteella, joten ei riitä, että tarjoat parasta palvelua ja tuotteita asiakkaillesi – niiden pitää olla myös digitaalisen löydettävyyden osalta yhtä korkeatasoiset.

3. Tunnettuus – kuinka tunnettu ja arvostettu olet?

Google kerää kaiken tiedon, jonka se yrityksestäsi saa, ja käyttää sitä määrittelemään yrityksen aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Arvostetut maamerkit kuten museot, hotellit ja tunnetut isot brändit nousevat hakutuloksissa kärkipaikoille, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon sen, että jotkut paikat ovat toisia arvostetumpia verkon ulkopuolella. Muilla yrityksillä tuloksiin vaikuttaa mm. se, miten yritys linkittyy muille sivuille, millaisia arvioita se on asiakkailtaan saanut sekä miten yritys sijoittuu paikallisissa hakutuloksissa.

Arvioidessaan yrityksen tunnettuutta Google ottaa huomioon myös tiedot, jotka se on kerännyt internetistä (esimerkiksi linkeistä, artikkeleista ja hakemistoista). Lisäksi Google-arvostelujen määrä ja pisteet vaikuttavat yrityksen sijoitukseen paikallisissa hakutuloksissa: mitä enemmän ja parempia arvosteluja yritys on saanut, sitä parempi sen paikallinen sijoitus todennäköisesti on. Sijoitus internet-hakutuloksissa otetaan niin ikään huomioon, joten hakukoneoptimoinnin parhaiden käytäntöjen noudattaminen edistää myös paikallisten hakujen optimointia.

Miten siis varmistat paikkasi kärjessä?

  • Pidä huoli, että tietosi ovat ajantasaiset kaikissa kanavissa.
  • Tarjoa mahdollisuus arvosteluihin ja vastaa niihin.
  • Panosta paikalliseen näkyvyyteen optimoinnin avulla.
  • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet linkittää nettisivuasi eri kanavista, kuten somesta ja yhteistyökumppanien sivuilta.

Millainen sinun yrityksesi näkyvyys on? Tee maksuton testi! >>

Lähteet: https://support.google.com/business/answer/7091

* Suomalainen palvelu verkossa 2016, Fonecta ja Kopla Helsinki
** searchenginewatch.com/sew/study/2276184/no-1-position-in-google-gets-33-of-search-traffic-study

Sisältöyhteistyö: Fonecta