Tutkimus: Viidennes Varsinais-Suomen PK-yrityksistä menestyy digitaalisten panostusten ansiosta | Yrittajat.fi

Etsi

varsinais-suomen yrittäjät muuta jäsentietojasi

Tutkimus: Viidennes Varsinais-Suomen PK-yrityksistä menestyy digitaalisten panostusten ansiosta

Varsinais-Suomessa viidennes yrityksistä muodostaa digitaalisten menestyjäyritysten ryhmän, joka on panostanut digitaalisiin työvälineisiin ja kasvaa muita yrityksiä nopeammin. Tulos selviää Elisan ja Suomen Yrittäjien teettämästä PK-yritysten digitaalisuutta selvittävästä tuoreesta tutkimuksesta.

Digitaalisten työvälineiden hyödyntämisen kasvu suomalaisten PK-yritysten keskuudessa on hidastumassa, vaikka yritykset itse arvioivat panostavansa digitaalisuuteen jatkossa enemmän. Yritykset itse arvioivat, että keskimäärin viidennes niiden kasvusta tulee digitalisoinnin kautta. Tulos on kuitenkin huomattavasti korkeampi niiden joukossa, jotka ovat digitalisoineet toimintaansa laajasti tai joiden palvelut perustuvat digitaalisuuteen.

Elisa ja Suomen Yrittäjät ovat kolmena syksynä peräkkäin toteuttaneet laajan PK-yritysten digitalisuutta ja menestystekijöitä selvittävän tutkimuksen, johon tänä vuonna osallistui 594 suomalaisyritystä. Varsinais-Suomen yrityksiä oli mukana 89 kappaletta. Tutkitut yritykset työllistävät 1-50 henkeä. Tutkimuksessa selvitettiin PK-yritysten panostuksia tietotyön perustyökaluihin, yrityksen johtamisen ja prosessien työvälineisiin sekä digitaaliseen markkinointiin.

Aiempien vuosien tavoin tutkimus osoitti, että voimakasta kasvua tavoittelevat yritykset ovat selvästi muita edellä digitaalisten työvälineiden hyödyntämisessä. Näissä yrityksissä johto on erittäin kiinnostunut digitaalisuuden mahdollisuuksista. Kasvutavoite ja johdon asenne vaikuttavat digitaalisten panostusten määrään selvästi toimialaa tai yrityksen kokoa enemmän.

– Tulokset ovat samalla sekä rohkaisevia että hieman masentavia. Hienoa on se, että merkittävä osa suomalaisyrityksistä on nähnyt digitaalisuudesta saatavat hyödyt ja tarttunut mahdollisuuksiin. Yleisesti kasvu on näyttää kuitenkin hidastuvan, mikä kasvattaa eroa edelläkävijöiden ja hidastelijoiden välillä. Tämä on huolestuttavaa, sillä sekä yrittäjien omat arviot että tutkimustuloksemme osoittavat, että digitalisoinnista on tullut pientenkin yritysten joukossa kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatimus, sanoo Elisan tutkimusjohtaja Minna Virtanen.

Varsinais-Suomessa erottuu pieni digitaalisuuteen panostava menestyjäjoukko

Koko Suomen tasolla kasvukeskusten yritykset erottuivat digitaalisten panostusten määrässä selvästi edukseen muun Suomen yrityksistä. Sama ilmiö näkyy myös Varsinais-Suomessa, jossa Turun seutu seuraa pääkaupunkiseutua ja muita kasvukeskuksia selvästi ympäristöään edellä.

Tietotyön perustyökalujen hyödyntämisessä Varsinais-Suomen yritykset ovat selvästi pääkaupunkiseudun kilpailijoitaan jäljessä, mutta digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisessä Turun seutu sijoittuu aivan Suomen kärkeen.

Varsinais-Suomen yrityksistä erottuu noin viidenneksen kokoinen edelläkävijäyritysten joukko, joiden digitaaliset panostukset ovat suuremmat kuin 75 prosentilla suomalaisista yrityksistä. Näiden yritysten viime vuoden keskimääräinen kasvu (13 %) on yli kaksinkertainen alueen muihin yrityksiin (6 %) nähden. Edelläkävijäyritysten johto arvioi, että lähes kolmannes (29 %) kasvusta on saavutettu juuri digitaalisten panostusten avulla. Muiden yritysten joukossa arvio on vain 8 prosenttia.

– Digitaalisuus ja digitaalisten työkalujen hyödyntäminen tulisi olla mukana jokaisen yrityksen kehittämissuunnitelmissa, riippumatta yrityksen koosta tai toimialasta. Digitaalisuus ei ole valinta vaan todellisuus. Etumatkaa saavat ne yritykset, jotka hyppäävät digikelkkaan etupainotteisesti. Digitalisaation mahdollisuuksia tulisi tuoda yrityksille yhä tehokkaammin tutuksi sekä auttaa yrityksiä ymmärtämään, että digipalveluihin investoimalla voidaan tavoitella lisätehokkuutta sekä myös säästöjä, sanoo Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter.

– Mielenkiintoista tässä on se, että Varsinais-Suomen digimenestyjät eivät suinkaan koostu vain teknologia-alan yhtiöistä. Kärkijoukkoon kuuluu myös esimerkiksi kuljetuspalveluita, rakennuskuivausta ja autokauppoja, joita ei ehkä yleisesti nähdä digitaalisuuden erityisosaajiksi. Tämä osoittaa, että mahdollisuudet ovat kaikille samoja. Uskon ja toivon, että nämä esimerkit inspiroivat myös muita Varsinais-Suomen yrityksiä pohtimaan omia panostuksiaan ja uskomaan mahdollisuuksiinsa, sanoo Elisan Länsi-Suomen aluejohtaja Harri Salo.

Näin tutkimus tehtiin:

  • Kyselytutkimukseen vastasi 594 yrittäjää, joista 464 kuului Suomen Yrittäjien jäsenrekisteriin
  • Tutkitut yritykset työllistävät 1-50 henkeä
  • Tutkimuksen aiheisto kerättiin elo-syyskuussa 2017
  • Elisa Oyj:n ja Suomen Yrittäjien tilaaman tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy

 

Lisätietoja:

Elisa Oyj, Minna Virtanen, tutkimusjohtaja, p. 045 879 5771,
Elisa Oyj, Harri Salo, aluejohtaja, Länsi-Suomi, p. 050 313 0809,
Varsinais-Suomen Yrittäjät, Hanna Munter, toimitusjohtaja, p. 044 296 9071,