21.8.2019 klo 10:46
Uutinen

Yritykset kiinnostavat toimituksia – ”kannattaa olla aktiivinen”

Ravisteluaamussa opittiin muun muassa, ettei toimittajaa kannata pelätä.

Varsinais-Suomen Yrittäjät järjestää kuukausittain Ravisteluaamuja, joissa verkostoidutaan ja herätellään yrittäjiä erilaisten teemojen ja maistuvan aamupalan äärellä. Keskiviikkona 21.8. aiheena oli yritysviestintä: erityisesti se, miten yritys voisi näkyä niin kutsutussa perinteisessä mediassa.

Turun Sanomien päätoimittaja Riitta Monton mukaan mediaa kiinnostavat erityisesti tarinat, koska ne kiinnostavat ihmisiä.

– Ihmisiä kiinnostaa se mitä ympärillä tapahtuu. Turun Sanomissa yrittäjätarinoita kerrotaan hyvin monessa paikassa. Yritystarina voi päätyä taloussivulle tai yhtä lailla uutissivulle, Monto kertoo.

– Käsittelytapaan vaikuttaa se, mihin osastolle juttu lehdessä sijoittuu, Monto muistuttaa.

Hänen mukaansa kasvu ja uusi yritystoiminta ja vaikkapa todella kovat tavoitteet kiinnostavat. Lehden perustoimintaan kuuluu toisaalta tarkastella sitä, miten poliittiset päätökset vaikuttavat yrityskenttään ja yrittäjien toimintaan. Lehdessä perataan myös esimerkiksi yrityskauppoja, kiinnostavia henkilöitä yritysten takana sekä yrittäjän arkea.

– Yrittäjän arki ei ole aina yksinkertaista, mutta on tärkeää tuoda esiin myös sitä toisenlaista yrittämisen puolta eikä vain menestystarinoita, Monto sanoo.

– Paikallisuus on meille tärkeää. Tuomme myös ajassa olevia turkulaisia ja varsinaissuomalaisia ilmiöitä ja asioita esiin.

Jos yrityksen toiminta liittyy siis vaikkapa kierrätykseen tai ilmastonmuutokseen, toimitukseen kannattaa laittaa asiasta vinkki. Yhtenä esimerkkinä ilmiöstä Monto nosti Salon Mathildedalin, jossa yrittäjillä on kädet täynnä töitä. Mathildedahl-ilmiön nousun takana oli alun perin Helsingin Sanomien juttu. Lehtijutuilla on siis merkitystä.

Sekä Riitta Monto että tilaisuuden ravistelijana myös ollut Turun Tienoon toimitusjohtaja ja Liedon Yrittäjien puheenjohtaja Timo Kuukasjärvi alleviivaavat, että lehdissä näkökulma valitaan aina toimituksessa ja juttu tehdään lukijoille. Mainokset ovat erikseen.

Timo Kuukasjärvi painottaa, ettei toimittajia kannata pelätä, vaan puhelimeen ja juttupyyntöihin kannattaa aina tarttua.

– Paikalliset lehdet haluavat kertoa paikallisista yrityksistä. Jutut ovat luettuja ja tykättyjä, Kuukasjärvi sanoo.

– Jos julkisuus on positiivista, se kannattaa kyllä noukkia, hän toteaa.

Riitta Monto antoi osallistujille vinkit siitä, millainen on hyvä tiedote. Kannattaa muistaa ainakin se, että asia pitää tiivistää lyhyesti ja olennainen kertoa heti sähköpostin aihekentässä. Olennainen tulee kirjoittaa sähköpostiin, ei liitteeseen. Yhteystiedot tulee olla ajan tasalla ja lisätietojen antajan olla oikeasti tavoitettavissa.

– Sähköpostiini tulee kymmeniä, ja usein yli sata postia päivässä, Monto kertoo.

– Toivon, että ihmiset olisivat aktiivisia. Jos kerran tarjoaa aihetta, mutta siihen ei palata, niin ei kannata lannistua. Aihe voi mennä listalle, josta syntyy myöhemmin jotain. Kannattaa olla aktiivinen.

Seuraava Varsinais-Suomen Yrittäjien Ravisteluaamu järjestetään ke 18.9. klo 8-10 LähiTapiola Varsinais-Suomen tiloissa Turussa. Katso lisää ja ilmoittaudu >>

Turun Sanomien päätoimittaja Riitta Monto.

Turun Tienoon toimitusjohtaja Timo Kuukasjärvi.