Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Esittelyssä uusi jäsenyritys: palkittu Luonkos ajattelee kosmetiikan uusiksi

Vahva arvopohja, innovatiiviset tuotteet ja poikkeuksellinen organisaatiorakenne. Naantalilainen luonnonkosmetiikkayritys Luonkos haluaa tehdä asiat omalla tyylillään.

– Haluamme luoda tuotteita, joiden avulla voi minimoida kosmetiikan käytön ja päästä eroon muovipurkeista, kertoo Luonkosin toimitusjohtaja Piritta Fors.

Kosmetiikkayritys, joka kannustaa päästämään irti liiasta kosmetiikasta – toden totta, tässä tehdään asioita omalla tyylillä!

Luonkosin takana on yrityksen perustajajäsenten, Miia Leinon ja Jonna Vesterisen vuosien työ luonnonkosmetiikan ja alan tuotekehityksen parissa. Kun Leino ja Vesterinen tapasivat liiketalouteen, strategioihin ja tarinankerrontaan erikoistuneen Forsin, kolmikko totesi, että heillä on paljon annettavaa toisilleen. Pian perustettiin Luonkos.

Nyt kaksivuotias yritys on kasvanut kovaa vauhtia koko olemassaolonsa ajan. Työntekijöitä on jo kymmenkunta, toimitiloja Naantalissa kolme. Toukokuun alussa Naantalin keskustaan, Luostarinkadulle, avautuu yrityksen oma myymälä.

Kasvua on tukenut se, ja sekä markkinoinnissa että logistiikassa on rinnalle löydetty hyvä kumppani.

– On tärkeää, ettei yritys vain pusaa itsekseen, vaan hakee parhaat yhteistyökumppanit, sanoo Fors.

Samoin hyvät työntekijät ovat yritykselle kullanarvoisia. Vaikka Leino, Vesterinen ja Fors ovat yrityksen osakkaat, he ovat halunneet rakentaa sellaisen organisaation, jossa eivät pala itse loppuun. Yrityksessä uskotaan TEAL-organisaatioon eli itseohjautuvaan organisaatioon, jossa vastuuta on jaettu kaikille.

– Se toimii, koska meillä on töissä aivan supertyyppejä, monipuolisia monen alan osaajia, Fors kiittää.

Uutta kasvua uskollisten asiakkaiden kautta

Uuden brändin murtautuminen kilpailluille kosmetiikkamarkkinoille on iso haaste. Lisähaastetta on tuonut se, että kaikki on tehty itse ja pienellä budjetilla.

– Arvelen, että kuluttajista 3-5 prosenttia tietää Luonkosin olemassaolosta. Eli valloitettavaa potentiaalia on huikeasti, naurahtaa Fors.

Luonkosin tunnetuin tuote ovat öljypuhdistuskakut, joilla voi puhdistaa kasvot esimerkiksi meikistä. Fors sanoo, että muita puhdistustuotteita ei tarvita, ja moni asiakas sanoo, ettei tarvitse iholleen enää edes lisäkosteutusta. Niinpä isonkin tuotearsenaalin voi korvata vain yhdellä tuotteella.

Luonkos onkin saanut paljon vannoutuneita asiakkaita, jotka ovat hyvin sitoutuneita yrityksen tuotteisiin.

– Saamme jatkuvasti kasvua juuri asiakkaidemme kautta. He kertovat tuotteistamme ystävillemme, ostavat niitä lahjaksi ja puhuvat niistä somessa.

Luonkosin tuotteita on myynnissä yrityksen omassa verkkokaupassa ja muun muassa apteekeissa ja lifestyle-kaupoissa. Myynti verkkokaupan ja jälleenmyyjien välillä on noin 50-50. Fors kertoo, että verkkokauppa lähti kunnolla kasvuun sen jälkeen, kun korona-aikana panostettiin voimakkaasti oman verkkokaupan markkinointiin.

Innovatiivisia tuotteitaja pakkauksia

Luonkos lanseerasi viime syksynä maailman ensimmäiset kuluttajatuotteet, jotka hyödyntävät suomalaista keksintöä, elimistön immuunijärjestelmää tukevaa ja vahvistavaa metsämikrobiuutetta. Fors löysi metsämikrobiuutetta valmistavan yrityksen vuoden 2020 Slushista ja yhteistyössä valmistettu tuote saatiin nopeasti maaliin.

Innovatiivisuus elää myös pakkauksissa, ja Luonkos alkoi ensimmäisenä kosmetiikkayrityksen käyttää Kotkamillsin muovitonta kahvikuppikartonkia pakkauksissaan.

Luonkos sai viime vuonna Nordic Natural Beauty Awards -kilpailussa tuomariston erikoispalkinnon ”The best Nordic natural innovation in skincare” öljypuhdistuskakustaan. Myös Kauneustoimittajat ry palkitsi Luonkosin vuonna 2020 mainiten muovittomien pakkausten, käsityön ja puhtaasti toimivien tuotteiden ilahduttavan läpi sarjan.

Heli Nieminen, teksti // Luonkos, kuva