28.7.2021 klo 09:17
Uutinen

Yrittäjä Outi Nurmi luottaa monipuolisen valikoiman ja henkilökohtaisen palvelun voimaan – Kenkäkauppa Alinassa menevät erikoisetkin kengät kaupaksi

Kenkäkauppa Alinassa käy kuhina. Kesäinen ja lämmin keskiviikkopäivä on saanut ihmiset liikkeelle, ja turistit tutustuvat Uudenkaupungin kivijalkaliikkeiden monipuoliseen tarjontaan. On selvää, että Alinan nettikaupassa esiintyvä slogan ja lupaus ”Sinulla on jalat. Meillä on kengät” ei ole vain sanahelinää. Sen huomaa jo ensisilmäyksellä, kun astuu sisään yrittäjä Outi Nurmen kenkäkauppaan, jossa jokaiselle löytyy jotakin.

– Olen panostanut erityisesti monipuoliseen, värikkääseen ja laadukkaaseen valikoimaan, kertoo Outi Nurmi.

Valikoima on todentotta vaikuttava.

17-vuotta yrittäjänä ja kenkäkauppiaana toimineesta Nurmesta välittyy innostus ja rakkaus omaa työtään kohtaan. Syy tähän lienee osaltaan se, että hän on päässyt toteuttamaan omaa jo lapsuudessa syntynyttä haavettaan yrittäjyydestä.

– Aloitin ensimmäiset kesätyöni jo 9-vuoden iässä lapsenvahtina. Minulle on ollut aina päivänselvää, että tienaan itse elantoni.

Ennen yrittäjyyttään optikkoliikkeen myyjänä ja osakkaanakin toiminut Nurmi osallistui Uudessakaupungissa järjestettyyn ESR-rahoitteiseen naisyrittäjäkoulutukseen, jonka aikana vahvistui entisestään visio oman yrityksen perustamisesta. Pian eteen avautui mahdollisuus, kun kaupungin viimeinenkin kenkäkauppa ilmoitti lopetusaikeistaan.

– Tartuin saman tien tilaisuuteen. Halusin perustaa laadukkaan kenkäkaupan erilaisella valikoimalla, joka toimisi samalla myös koko Uudenkaupungin vetovoimana, kertoo Nurmi.

Outi kertoo olevansa kova tekemään töitä. Myös markkinoinnilliset taidot ovat olleet hyödyksi ja kantaneet hedelmää, sillä Kenkäkauppa Alinaan matkustetaan ostoksille pidemmänkin matkan takaa.

Kilpailussa ketjuliikkeitä vastaan Kenkäkauppa Alina pärjää laadukkaan valikoiman lisäksi myös asiantuntevalla ja henkilökohtaisella palvelullaan. Tästä syystä myöskään verkkokauppa ei näyttele myynnin osalta kovinkaan merkittävää roolia yrityksen liikevaihdossa, vaikka pandemian aikana sivusto laitettiinkin uuteen uskoon.

Netissä eivät välity myöskään samalla tavalla Nurmen vahvuuksiksi nimeämänsä ominaisuudet.

– Olen rohkea ja empaattinen ihminen, joka ottaa työssään jokaisen ihmisen persoonan huomioon.

Suomessa kahdesti vuodessa järjestettävät Vantaan kenkienostopäivät ovat paikka, jossa maahantuojat esittelevät tulevan kauden kenkävalikoimaa. Kauppiaat varaavat puolen tunnin – 2 tunnin esittelyaikoja, joiden aikana tekevät päätöksen liikkeisiinsä ostamista kengistä. Pian elokuun alussa ostetaan jo tulevan kesän kengät, joten kenkäkauppiailla on hyvissä ajoin tiedossa jo tulevan kesän trendit.

– Tällä hetkellä muodissa ovat paksupohjaiset ja tossumaiset kengät. Liikkeessämme menevät kaupaksi hyvin erikoisetkin vaihtoehdot, kertoo Nurmi.

Suositusten mukaan jokaisen tulisi omistaa n. 14 paria kenkiä. Monelle toki kengät ovat keräilykohde siinä, missä postimerkitkin, eikä 14 paria siksi ole mahdotonta toteuttaa. Keskimäärin suomalaiset kuitenkin omistavat n. 6-8 paria eri käyttötarkoituksiin. Outi Nurmen kenkäkaapista löytyy kohtuullinen 30-40 paria.

– Pidän itse kunnollisista kengistä, joissa laatu ja lesti ovat ykkössijalla. Värikkäät kengät ovat intohimoni!

Mistä sitten tunnistaa laadukkaan kengän?

– Hinnasta ja laadusta. Kun otat käteen kengän, joka on tehty hyvin, niin varmasti tunnistat sen tikkauksista, pohjasta, sisustasta ja nahasta, Nurmi kuvailee.

Teksti ja kuvat: Inkeri Sundberg