Etsi

Kreativitet, en väg till framgång

Kreativitet, en väg till framgång

Aika

11.12.2019 | 12:00 - 16:00

Paikka

Auditorium Armfelt, Arken, Åbo Akademi, Fabriksgatan 2, Åbo
Muiden tapahtumat

Upplevelser och storytelling är en grund i många företags varumärkesbygge, vilket i sin tur kräver ett kreativt tänkande som ständigt behöver upprätthållas och utvecklas. Hur kan företag få inspiration från de kreativa näringarna och implementera den i sin egen verksamhet? Hur kan skapandet inspirera och leda till en starkare affärsverksamhet? Dessa frågeställningar diskuteras på Finsk-svenska handelskammarens seminarium i Åbo den 11 december 2019.

Seminariet börjar kl. 13:00. Lunchbuffé och kaffe/te serveras från kl. 12:00.

Seminariespråk: Svenska och engelska. Ingen deltagaravgift. Sista anmälningsdatum: 4 december 2019.

Talare:

  • Bengt Kristersson Uggla
  • Susanna Rahkamo
  • Linus Almqvist
  • Johanna Stenback

Presentationer av talarna:

Bengt Kristensson
Uggla Bengt Kristensson Uggla är Amos Andersonprofessor i filosofi, kultur och företagsledning vid Åbo Akademi. Han är också docent i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Uppsala universitet och har varit knuten till en lång rad lärosäten. Kristensson Uggla är flitigt anlitad som föreläsare och har tidigare bland annat varit rektor för IFL (Institutet för företagsledning), han har skrivit en lång rad artiklar och ett femtontal böcker, den senaste utkom hösten 2019: En strävan efter sanning: Vetenskapens teori och praktik.

Susanna Rahkamo
Susanna Rahkamo är entreprenör och hjälper företag och organisationer att utvecklas med kreativitet och innovation som drivkraft. Hon disputerade med en avhandling om kreativitetens betydelse för topprestationer. Som professionell idrottare har hon bland annat vunnit Europamästerskapet och VM-silver i konståkning. Hon har flera tunga förtroendeuppdrag inom idrotten och verkar som vice ordförande för Finlands Olympiska Kommitté och som ordförande för Europas olympiska kommittéers Culture and Legacy Commission.

Linus Almqvist
Linus Almqvist lyttade efter studierna till Stockholm och har haft en framträdande roll inom marknadsföring och kommunikation på bolag som Vattenfall, SAS, Barilla, Arla och Barncancerfonden. Numera är han kommunikationsdirektör på Ramboll och ordförande för Sveriges Annonsörers verkställande utskott. Almqvist har flerfaldigt belönats för kreativ marknads- och varumärkeskommunikation. På 1990-talet var han rapartist i bandet Pumpa På. Han är också i år juryordförande i Sveriges Annonsörers effekt och kreativitetstävling, 100-wattaren (SM i marknadskommunikation) som belönar den mest effektiva och kreativa kommunikationen i Sverige under 2019.

Johanna Stenback
Johanna Stenback är en audiovisuell kultur- och evenemangsproducent som brinner för nyskapande och kreativa idéer och höga ambitioner.
I nio år fungerade Johanna som producent för underhållnings- och livsstilsprogram på Svenska YLE. 2011 startade hon sitt eget produktionsbolag, Jokowski på samma gång som hon var med och omformade familjeföretaget Tom Stenback som tillverkar lyxiga elbasgitarr-instrument till ett internationellt företag. Nu verkar Stenback som innehålls- och evenemangsproducent inom Moomin Characters-koncernen.
Med produktioner så som Strömsö, Mat så in i Norden, Venla galan, BY-finnish illustration for children, Project LIV rf. och Nordiska rådets prisutdelning i bagaget och nu med #VÅRTHAV kampanjen och Tove-festivalen i Stockholm som kommande stora produktioner har Johanna en bred erfarenhet.

Språk: svenska och engelska. Ingen deltagaravgift. Anmälan senast den 4 december.

 

Boka >>